Az Iszlám Állam és a muzulmán jog

2015. október 26. 14:57

A Saría jog tehát minden muzulmánra hatályos, éljen bármelyik állam fennhatósága alatt, de nem vonatkozik a más vallásúakra, ezért értelemszerűen ők ez alapján felelősségre sem vonhatóak.

2015. október 26. 14:57
Cseh Balázs
Ars Boni

A hagyomány, avagy tradíció a muszlim hétköznapok fontos részét képezi. A különböző hagyományokból fakadó szokások a társadalom meghatározói. A jog szintén rendelkezik hagyománnyal, amely fundamentumát képezi a jelenlegi jogi normáknak, jogszokásoknak. Ahogyan az angolszász jogoknál jól ismert, úgy az iszlám világban is kiemelkedő jelentősége van a jogi érvelésnél a tekintélynek, illetve a régebbi jogi döntések korának, forrásának. A muzulmán jog egyes jogszabályainak hivatkozását, tekintélyét a jogforrási rétegekben elfoglalt hely és a hivatkozott szövegrészlet kora determinálja. Az Iszlám Állam értelmezései éppen ezért nem képezhetik részét az úgymond hatályos jognak. Az élő muzulmán jognak négy forrását különböztetjük meg, melyek az ún. kanonikus forrásoknak tekinthetőek, éspedig:
1. a Korán;
2. a Szunna;
3. az Idzsma;
4. a Kíjász.

Illetve két nagy jogtömegét; az egyik az usul al-fiqh-t, ami tulajdonképpen a meglévő jogi normák utólagos igazolására szánt logikai műveletek összességei, ez határozza meg a fiqh elméleti alapjait. A fiqh (megértés) az a viszony, ahogy a tudós az isteni eredetű normát megérti és magyarázza, ezenfelül a jogtudományt jelöli, amely a magyarázatok összességeként fogható fel. Ezt az egész jogtestet nevezzük Schacht óta jogászjognak (jurist’s law).

A másik jogtömeg maga a Saría (út, vízhez vezető ösvény). A Saría magába foglalja az Allah által alkotott világ harmonikus működéséhez szükséges valamennyi törvényszerűséget, tehát a természeti törvényeket is. De szűkebb értelemben az iszlám életmódot előíró szabályokat értik alatta, még szűkebben pedig az iszlám vallásjogot és vallásjogi hagyományt, egyfajta szubsztanciális jogot. A két jogtömeg élesen elhatárolódik egymástól, hiszen a fiqh célja a Saría megértése, jogi normaként való megfogalmazása, de teljesen azonos nem lehet azzal, ahogyan az égi szféra sem lehet azonos az anyagi világgal, csak analógiájaként létezhet (ezért is fontos az analógia használata a jogalkalmazás során).

A Saría mint törvénymű – amelyre az Iszlám Állam hivatkozik – nem egy fejletlen és erőszakos jogi munka.

Bár a jelenlegi nyugati eszmék döntő többsége nem hatja át, hiszen évszázados fejlődés következtében munkálódott ki egy eltérő kulturális közegben. Így például az egyenjogúság elve sem érvényesül. Elsősorban különbséget tesz vallási alapon, e szerint más szabályok vonatkoznak a muzulmánokra és a nem muzulmánokra. Másodsorban a muzulmánokon belül is különböztet nemi szempontból, differenciálva nők és férfiak jogosítványai és kötelezettségei, illetve a kiszabható szankciók szerint. Érdekes kérdés az iszlám jog, pontosabban a Saría hatálya. A Saríának ugyanis nincs területi hatálya, a személyi hatályt pedig nem állampolgárság alapján határozza meg, hanem vallási identitás alapján. Az iszlám jog a muzulmánokra vonatkozik, hasonlóképpen például a kánonjogra, amely a katolikusokra, azzal a különbséggel, hogy az iszlám jog mellett ott van az állam(ok) érvényesítő és kényszerítő ereje. A Saría jog tehát minden muzulmánra hatályos, éljen bármelyik állam fennhatósága alatt, de nem vonatkozik a más vallásúakra, ezért értelemszerűen ők ez alapján felelősségre sem vonhatóak. Itt jelentkezik az Iszlám Állam Saríával való érvelésének egyik fontos jogi hibája. Nincs meg a jogalapja a számonkérésnek.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Antigoné
2016. január 13. 12:14
Sejtettük, hogy így van, de jó olvasni az ezt alátámasztó jogi érvelést.
Mohamed Vlagyimirovics Bronstejn
2015. december 16. 15:24
Bocs lefelejtettem: Az ISIS nem tekinthető legitim államnak semmilyen szemszögből nézve sem, mert a kalifátus visszahozásának nincsenek meg a feltételei, és a műállam vezetői nem rendelkeznek semmiféle jogalappal, hogy ezeket a feltételeket valaha is megteremthessék.
Mohamed Vlagyimirovics Bronstejn
2015. december 16. 15:22
Így van. Voltaképp csupán egyetlen ország van, amely csak a saría alapján alakítja a törvénykezését; ez Szaúd-Arábia. Még a sokszor helytelenül teokráciának nevezett Iránban is elkülönül a civil jog a vallásitól, van alkotmányuk, büntető és polgári törvénykönyvük, amelyek alapja természetesen az iszlám szemléletmód és erkölcsi útmutató, a saria. Olyan országok, mint Egyiptom, Jordánia, jogrendszerükben használnak nem is keveset a római jogból (ahogy mi is), átvesznek jogalkalmazásokat a nyugati törvénykezési rendszerekből, de az alapja a törvénykezésnek itt is a Korán, a Hagyományok, és a másodlagos jogforrások.
Mohamed Vlagyimirovics Bronstejn
2015. november 28. 20:34
Egyszerű: a muszlimokra a vallási törvények vonatkoznak, a nem-muszlimokat pedig az állam külön törvénykönyv alá helyezi. Nem olyan érthetetlen dolog ez, csak az európai ember már rég elfelejtette, hogy ma is van Egyházi Törvénykönyv, és egyházi bíróságok. Ám ahogy az iszlám fennhatósága alatt, ezek a katolikus (vagy az annak megfelelő keleti keresztény, anglikán) kánonjog alapján létrejött törvénykönyvek és bíróságok csak és kizárólag a fennhatóságuk alá tartozó hívek ügyeiben érvényesek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!