Németország 15 millió e-autója: mese habbal?

2022. december 27. 17:08

A 2020-as évtized végére a németek 15 millió e-autót szerettek volna forgalomban látni. Úgy tűnik, ebből sem lesz semmi. Nézzük a mögöttes okokat.

2022. december 27. 17:08
null

Tavaly, még az év végén a német kormány merész eltökéltséggel bejelentette, hogy 2030-ra a német utakon már 15 millió elektromos jármű fog közlekedni. Az átállással sokat nem lehet vacillálni, miután az EU 2035-re jelentette be az európai motorfétis alkonyát, onnantól tehát nincs gyönyörűen agresszív dorombolás és bőgés, csupán az akkumulátorok tündezümmögése.

2035: az európai motorfétis alkonya

Első pillantásra úgy tűnik, Brüsszel végképp lesöpörte az asztalról azokat az érveket, amelyekkel az európai autóipar próbálta meggyőzni a 2035-ös átállással kapcsolatban. A legerősebb lobbisták természetesen a németek voltak, akik mindent megtettek, hogy lelassítsák legendás motorgyártásuk kivégzését, és a tisztán elektromos járművek mellé férjenek be az e-üzemanyaggal működőek is, de a jelek szerint az Európai Bizottság keresztülvitte akaratát az EP-n, nem törődve az ellenvetésekkel.

A németeknek különösen fontos az e-autós átmenet zökkenőmentessége. Az autóipar és speciális szegmensei a gazdaságilag erős ország GDP-jének nem kevesebb, mint 5 százalékáért felelnek, nem beszélve arról a 800 ezer emberről, aki ezen a területen dolgozik. 

Az elektromos járművek gyártására történő átállás tehát nemzetgazdaságilag is élet-halál kérdése. Angela Merkel exkancellár már tíz évvel ezelőtt derűs optimizmussal jelentette ki: 2020-ra egymillió tisztán elektromos hajtással működő autó lesz Németországban. Jelenleg 840 ezer van belőlük, erre jön rá nagyjából 700 ezer hibrid hajtású jármű, ami ebben az esetben nem játszik, hiszen a többségük nem tölthető hálózatról, illetve, ha tölthető is, nem akkora a kapacitásuk, hogy az összképet érdemben befolyásolja.

Nem e-autóknak való vidék 

A kormány ígérete a 15 millióról jelenleg inkább a vágyálom kategóriájába tartozik. A szakértők több olyan pontra is rámutattak, ami alapján kivitelezhetetlennek látják a cél elérését. A Duisburgi Autóipari Kutatóközpont vezetője, Ferdinand Dudenhöffer szerint óriási szerencse kellene a Scholzék által kijelölt táv leküzdéséhez.  A realitások szintjén maradva: a 15 millió helyett nagyjából 7,2 millió eladott e-autó lesz Németországban 2030-ra. „Az elektromos autókra vonatkozó új finanszírozási szabályokkal, a magas energiaárakkal és az akkumulátorköltségek növekedésével a következő években inkább a piac jelentős lassulása várható” – mondta.

Kongatják a vészharangot a német autóiparban

Németország gazdasági és morális értelemben politikai mélyrepülésben van a háború kezdete óta. Az ad hoc intézkedések, az orosz gáz oda-vissza szankciózása, az egekben járó energiaárak, az infláció mind-mind olyan durván rázza az autóipart, mint gazdasági húzóágazatot, hogy annak szereplői egyre hangosabban és kétségbeesettebben fújnak ébresztőt Olaf Scholznak és kormányának.

Az alapproblémák jól ismertek: az infláció és az ellátási láncok összeomlása, az e-akkumulátorokhoz szükséges alapanyagok hiánya már önmagában lassításra készteti a projektet, erre azonban rájön néhány olyan kisebbgátló tényező, ami további újraszámolásra késztetheti a döntéshozókat. A villamosenergia folyamatosan emelkedő ára miatt kezd megbicsaklani az e-autók üzemeltetési olcsóságáról szóló mítosz, az elektromos töltőhálózat kiépítése igencsak hagy kívánnivalót maga után. Az pedig végképp nem kedvez az eladási mutatóknak, hogy a kormány az eddigi 6000-ről – eléggé nagy mértékben – 4500 euróra csökkenti az e-autók vásárlásához nyújtott támogatás összegét.

Tegyük hozzá, a Scholz-kabinet a németek trükközése miatt hozta meg ezt a lépést. Rengetegen vették igénybe ugyanis az állami támogatást, és vásároltak elektromos autót csupán azért, hogy utána külföldön villámgyorsan eladhassák azt. 
Csak 2022-ben mintegy negyedmillió jármű jutott erre a sorsa, tragikomikus módon mutatva rá a német közhangulatra az egész átállással kapcsolatban. A kormány egyszerűen megunta a cseles pénzszerzési manővereket, és a támogatási összeg csökkentése mellett arra is kötelezte a tulajdonosokat, hogy minimum egy évig nem adhatják el a frissen vásárolt autóikat.

Csak 2022-ben mintegy negyedmillió jármű jutott erre a sorsa, tragikomikus módon mutatva rá a német közhangulatra az egész átállással kapcsolatban. A kormány egyszerűen megunta a cseles pénzszerzési manővereket, és a támogatási összeg csökkentése mellett arra is kötelezte a tulajdonosokat, hogy minimum egy évig nem adhatják el a frissen vásárolt autóikat.

A kormány szerint minden rendben, az elemzők nem így látják

A hivatalos kormánystatisztikák szerint az Unió más országaival összhangban az e-autók eladási mutatói teljesen rendben vannak: 2021-ben 355 961 darabot értékesítettek belőlük, ami az egy évvel azelőtti mennyiséghez képest erős emelkedést, több mint 83 százalékos növekedést jelent. Idén januártól szeptember végéig 273 101 autót értékesítettek, ami pedig 15 százalékkal nagyobb, mint a tavalyi hasonló időszakban volt

Az elemzők nem is a vásárlási kedv növekedését vitatják, pusztán azt, hogy ezzel a növekedési ütemmel elérhető lenne 2030-ra a 15 milliós cél. Matthias Schmidt autópiaci elemző sokkal optimistábban nyilatkozott, mint fentebb idézett kollégája, de az ő „ha minden jól alakul” becslése szerint is mindössze 11 millió darabra növekedhet majd az évtized végére az elektromos autók száma.

A kormány az árnyaltabb jövőelemzések ellenére is a végletekig optimista, és továbbra is kitart amellett, hogy minden a tervek szerint zajlik. A gazdasági tárca szerint a cél nem változott, és minden adott ahhoz, hogy azt el is érjék. 
Most már csak a német átlagembereket kellene megkérdezni arról, ők hogyan akarják csinálni.

Fotó: BMW Vision CirCular elektromos autó a müncheni Nemzetközi Autószalonon
(MTI/EPA/Sascha Steinbach)

 

Összesen 69 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
darázs
2023. január 24. 21:30
meg az áramot ukrajnától
darázs
2023. január 24. 21:30
de nem érdemes ezen filózni mert az EU addig történelem lesz
BBrutus
2023. január 24. 21:30
Szerintem meg nem így van. A piacgazdaság úgy működik, hogy csak azok a termékek maradnak meg, amelyekre van kereslet. Az e autó pont nem ilyen. Nagyon drága, kicsi a hatótávja, lassan lehet tölteni. Jelenleg mesterségesen tartják életben a technológiát. Óriási állami támogatás a megvétel mellé, óriási magán tőke támogatás a gyártására. Még a Tesla is csak úgy tud nyereséges lenni, ha eladja a CO2 kvótáját. De a CO2 kvóta is csak kitaláció, semmi alapja nincs. Az akku gyártása egy kamu. Nincs annyi lítium a földön, amennyi kellene. Hallani folyamatosan csoda akkukról. Kénalapú, sóalapú, de hol van maga az akku? Sehol. A Tesla kamionja a 800 km-es hatótávot csak üresen, vagy max. chipsel tudja, ami pehely könnyű. Rendesen megrakva már csak 200 km a hatótáv, ami egy személyautónak is nulla, egy kamionnál meg értelmezhetetlen hatótáv. Én az e autóban soha nem hittem és semmi jele annak, hogy hosszútávon lesz belőle valami. Vagy csak a nagyon gazdagok kiváltsága lesz mi meg megyünk gyalog, vagy lóháton.
Vasalo
2023. január 24. 21:29
Untig elég lenne ha kedves német politikusok tudnának elemi szinten számolni. Az országban egy auto átlagteljesitménye 30000 km évente. (ADAC évkönyv). Ez kb 100 töltést jelent autonként, azaz 3 naponta egyszer kellene a stekkeren logni. A 15 millio autonak ehhez 5 millio töltöállomásnak kellene lennie és rendelkezésre állo energia is kellene. ( egyik sincs még tervben sem). Nos a helyzet az, hogy ugyanaz a kormány aki ezt a tervet jováhagyta tegnap bejelentette, hogy korlátozni kell az országban az áramfogyasztást. A köznépnek ez azt jelenti, hogy nem lesz áram a töltöállomásokon meg korlátozni fogják az eddig dicsöitett höcserélökkel müködö fütéseket. Az meg már csak hab a tortán, hogy a 2010-ben hozott törvény szerint 2021 végéig 10000 km uj elektromos hálozatot kellett volna épiteni. Ebböl 2021 végéig 960 km készült el. Sajnos a mai napig nem világos sok, föleg zöld, döntéshozonak, hogy az áram nem a stekkerben keletkezik hanem abbol csak jön.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!