Németország új vizekre evez: úszó LNG-terminált bérel, hogy leváljon az orosz gázról

2022. május 28. 08:31

A német szövetségi kormány négy úszó terminált bérel a cseppfolyósított földgáz importjára. Ezzel a németek és a görög, valamint norvég hajótulajdonosok is jól járnak.

2022. május 28. 08:31
null
Takács Zsolt

A Transgas Power és a Transgas Force nevű gázszállító tartályhajók egyelőre az óceánokon keresztül szállítják a cseppfolyósított földgázt, de az év vége felé a görög Dynagas hajótársaság tulajdonában lévő két testvérhajó a német északi-tengeri partok felé veszi az irányt – írja az RND német lap.

A német kormány az Uniper energiaipari vállalaton keresztül bérli a tartályhajókat. A tervek szerint Wilhelmshaven közelében kötnek ki, és a jövő téltől kezdve úszó cseppfolyósított földgáz-terminálokként – ami a szakzsargonban úszó tároló- és gázosító egységek (FSRU) néven ismert – segítik Németországot az orosz gáztól való elszakadásban.

„Nagyon izgatottak vagyunk, hogy ezeket az FSRU-kat Németországban helyezik üzembe, és olyan földgázzal látják el az országot, amely végső soron az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövőre való áttérést is lehetővé teszi" – mondta George Prokopiou, a Dynagas alapítója és elnöke.

Amikor Prokopiou 2016-ban megrendelte a két hajót a kínai állami Hudong-Zhonghua hajógyárban, senki sem gondolt az ukrajnai háborúra és az energiaválságra. Az, hogy Prokopiou jó ösztönnel és jó időzítéssel rendelkezett, már a hajók 2021 őszi átadásakor nyilvánvalóvá vált: ahogy a gázárak emelkedtek, úgy nőttek az LNG-tartályhajók bérleti díjai is.

Néhány hónap alatt a napi árfolyam az azonnali piacon 50 000 dollárról 250 000 dollár fölé emelkedett.

Két másik FSRU-val együtt, amelyeket Németország a norvég Höegh LNG hajótársaságtól bérel, Prokopiou hajói évente akár 30 milliárd köbméter földgázt is betáplálhatnak a német hálózatba. Ez majdnem

kétharmada annak a mennyiségnek, amit Németország tavaly Oroszországból importált.

A görög hajótulajdonosok más országok versenytársainál korábban felismerték az LNG növekvő jelentőségét a gázpiacon. A világ óceánjain jelenleg közlekedő 640 LNG-tartályhajóból 135 görög tulajdonoshoz tartozik, ebből a Dynagas 17-et ellenőriz. A hajótulajdonos még további kilenc hajót rendelt Koreától.

A Lloyd's List folyóirat a hajózási iparágban a tizenkettedik helyre sorolja Prokopiou-t a világ legbefolyásosabb személyiségeinek listáján. A mágnás szívesen mesél arról, hogy hatéves korában régi deszkákból tutajt készített az athéni tengerparti külváros, Glifada strandján, és ezzel evezett ki a Szaroniki-öbölbe. „Amikor megéreztem a hullámokat, tudtam, hogy mi akarok lenni” – emlékszik vissza Prokopiou.

Prokopiou 1972-ben jutott hozzá első igazi hajójához: két társával együtt megvásárolta a Getty Oil 55 000 tonnás Pennsylvania nevű tankerét. Ma a Dynacom Tankers, Sea Traders, Dynagas és a New York-i tőzsdén jegyzett Dynagas LNG Partners LP cégeivel Prokopiou több mint 120 hajóból álló flottát irányít, amelynek becsült értéke 2 milliárd dollár.

Oroszországtól való függőség

Prokopious négy lánya, Ioanna, Marilena, Marina és Eliza vezető pozíciókban dolgoznak a vállalatnál, és készülnek apjuk utódjául. Prokopiou az egyik leginnovatívabb görög hajótulajdonosnak számít. A világ egyik legnagyobb, 1a jégosztályú LNG-tankhajóflottájának tulajdonosa. Akár 80 centiméter vastag jégtáblákat is képesek feltörni a hajók. Prokopiou a két FSRU megrendelésében is jó érzékről tett tanúbizonyságot. Ezek a hajók, amelyekből világszerte mindössze 48 van, körülbelül 300 millió dollárba kerülnek. Ipari körökből származó becslések szerint a charterek ára napi 200 000 dollár körül van.

A Németországba történő charterezés nemcsak jó megtérülést hoz, hanem üdvözlendő diverzifikációt is jelent mindkét fél számára. Prokopiou eddig is erősen függött az orosz üzletektől. Több hajót bérelt a Gazpromnak és a Jamal LNG-nek, amely a Novatekhez, Oroszország legnagyobb magángáztermelőjéhez tartozik. A Jamal jégtörő hajókat üzemeltet az orosz sarkvidéki és távol-keleti termelési területek között.

Saját információi szerint a Dynagas nem sérti az EU és az USA Oroszországgal szembeni szankcióit, mivel eddig azok nem irányultak a gáz- és olajszállítások ellen. Ez azonban megváltozhat, ha a szankciókat meghosszabbítják. Nagy-Britannia már tilalmat rendelt el az orosz cégek által bérelt hajókra.

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
AKissLaci
2022. június 01. 15:27
"Nagyon izgatottak vagyunk, hogy ezeket az FSRU-kat Németországban helyezik üzembe, és olyan földgázzal látják el az országot, amely végső soron az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövőre való áttérést is lehetővé teszi" – mondta George Prokopiou, a Dynagas alapítója és elnöke." Biztos erre gondolt! "Az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövőre való áttérésre." Hogy ebből mennyit szed be, az meg kit érdekel? A pénz a legkevesebb! Egy apró adat kimaradt ebből a bájos történetből. Azt ugye már tudjuk, hogy ha a teljes LNG-szállító tanker kapacitást ráállítják Németországra, akkor azok akár Neander-völgy gázigényének a 25%-át is képesek elhozni a partjaihoz. Az maradt ki, hogy ez a NÉGY terminál a teljes LNG-szállító kapacitásnak ugyan mekkora részét képes kiszolgálni, ha non-stop üzemel (télen is)? Lehet az talán 1 ezrelék? Netán megvan az vagy 1% is? Tyű! "Ezzel a németek és a görög, valamint norvég hajótulajdonosok is jól járnak." Hát a németek különösen. Megveszik az amerikai LNG-t az orosz háromszorosáért, utána bérelt hajókon utaztatják egy párezer kilométert az Atlanti-óceánon (gondolom Texasból hozzák, az van a legmesszebb!), utána bérelt terminálokon lefejtik, azt még nem tudják, hogy a lefejtett LNG a kikötőkből mégis hogyan kerül be az országos ellátó rendszerbe (de bíznak Allah segítségében, van is hozzá majd tízmilliónyi protekciójuk) - de jól járnak, az kétségtelen! Ideje lenne megkezdeniük a tárgyalásokat az oroszokkal a Nord Stream 3-ról. Takarékossági szempontokból ez Vlagyivosztokból indulna, a Horn-fok megkerülése után végighaladna az Atlanti-óceánon, majd a La Manche-on és a Kattegaton keresztül érné el Hamburgot. (Hacsak nem akarnak közben Svédországra masnit kötni gázvezetékből, de miért is ne?!) A hülyének is megéri. A németeknek meg pláne! Mihelyt kész van, Putyin dédunokája biztos szívgörcsöt fog kapni, amikor azt mondják neki: "Na ja, das ist fertig, de nekünk ezen nem kell gáz!" Szeretem, hogy a világot roppant bölcs emberek irányítják.
wadcutter
2022. június 01. 15:25
Akkor most vonuljon Grétácska meg a sok sötétzöld a környezetszennyezés miatt!!!!
krampus
2022. május 30. 07:01
nagyon GRUN megoldas! Az agyhalal jeleit mutatja a nemet politikai garda. Az EU is elen Ursula van de Lejebb agymenesei. A lengyeleknel mar KO van, az tlagembernek 3x, a cegeknek 7x annyiba kerul a gaz es az aram! Sorra zarnak be a kisvallalkozasok, a bankok nem adnak mar nagyobb osszegu hitelt, ezert leallt az epitoipar is! Errol nagy a csond.
nick89
2022. május 30. 01:54
Jajjj, de szeretnék egy dokumentumfilmet látni főműsoridőben az olajbűnözők bírósági tárgyalásáról! Az M1-en.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!