Kína letarol: de mennyire népszerű itthon a BYD?

2024. január 24. 19:59

Az utóbbi évek legkomolyabb beruházását hajtja végre itthon a kínai márka, amely árával és ahhoz tartozó minőségével csalogatja a vásárlókat.

2024. január 24. 19:59
Japan Mobility Show 2023
Bokor Gábor
Bokor Gábor

December végén, karácsony előtt pár nappal robbant a hír: Magyarországot választotta célállomásának a világ egyik, ha nem a legnagyobb elektromos autógyára, a BYD. Bár addig a pontig a laikusok nemigen hallhattak a márkáról, de valójában a kínai óriáscég a legkomolyabb márkák között van. A nézetbeli váltás azonban csak az elmúlt években történt meg és a bel-, valamint a ázsiai térségre koncentráló piac kiszolgálása mellett már nyitnak az olyan térségek felé, mint Európa. 

Az európai vásárlókat pedig elsősorban az ár-érték arányban elért minél jobb eredménnyel sikerül megnyerni, ebben pedig a BYD élen áll. Egyelőre három modellel, a Dolphinnal, a Seallel és az Atto 3-mal vannak jelen a piacon. 

Bár az induló ára az autóknak tízmillió forint felett van, ami természetesen nagyon sok pénz, de összehasonlítva a nyugati márkák hasonló kategóriájú termékeinek árazásával, nem hiába van félnivalója akár a Volkswagennek, akár bármelyik más konkurenciának. 

Ezt is ajánljuk a témában

De jól is fogy?

Hazánkban október óta lehet vásárolni BYD-modelleket, itthon a Duna Autó és a Wallis Motor végzi a forgalmazást, itt nyitottak a kínai modelleknek bemutatótermet. A kínai cég azt tervezi, hogy két éven belül húsz kereskedést nyitnak országszerte. A Wallis abban a közleményében azt írta: Magyarország egy fontos piac a BYD számára, hiszen a vállalat 2017 óta rendelkezik elektromos buszgyárral Komáromban.

Az első magyarországi BYD-t december 7-én adták át a vásárlónak, ennek megfelelően erről PR-videót is készített a kínai márka:

Kerestük a forgalmazót, hogy pontosan milyenek az adatok, hogy fogynak itthon a BYD-k, ám onnan átirányítottak minket az autógyár PR-felelőséhez. Erhardt Péter, a kínai márka sajtófelelőse arra a kérdésünkre, hogy a BYD Magyarországon kapható modelljei közül melyik a népszerűbb, azt válaszolta, hogy mindhárom modell nagyon kelendő, de kiemelkedik a BYD ATTO 3 crossover.

Erre a típusra a legnagyobb az érdeklődés. Ez azért is bíztató, mert hamarosan egy újabb crossover, a SEAL U kerül be a BYD kínálatába”

– tette hozzá a szakember.

Ezt is ajánljuk a témában

Erhard Péter kiemelte, nagy az érdeklődés és a szerződéskötések száma is magas, állítása szerint a február 5-én induló állami elektromosautó-pályázat miatt, az eddig elhalasztott céges megrendelések is óriási lendületet kaptak. Úgy fogalmazott, hogy a BYD-nál az autók kiszállítása az év végén indult el, a forgalomba helyezés is folyamatos, de csak az év elején kezdődött nagyobb számban.

Ennek köszönhetően, regisztrációs adatokat (ami kommunikálható) csak későbbekben tudunk kommunikálni”

– jegyezte meg.

Érdeklődtünk azzal kapcsolatban is, hogy a vásárlók mennyire extrázzák fel az autókat, az alapmodell vagy a drágább, több funkcióval ellátott verzió a kelendőbb. Ezzel kapcsolatban a márka PR-felelőse elmondta, hogy a vevők két felszereltségi szint közül választhatnak, a BYD pedig megkönnyíti a vevő dolgát miután könnyű modellt választani. 

Ez természetesen a szállítási határidőt is csökkenti, hiszen nem kell gyártásból autót rendelni, a készletautók közül tud választani az ügyfél”

– tette hozzá.

Miért járunk azzal jól, ha Magyarországon lesz BYD-gyár?

A gazdasági és munkaerőpiaci kérdéseken túl értelemszerűen jelentősen rövidül majd az idő, ami alatt a vásárló hozzájuthat a kiválasztott modelljéhez. Az elmúlt fél évtizedben súlyos gondot okozott az autógyártás területén a chiphiány, amely komoly késéseket okozott az ellátási láncban, volt olyan európai gyártó, amely a megrendeléstől számítva több mint egy év alatt tudta csak átadni vásárlójának a járművet. A BYD-tól megtudtuk, hogy náluk az autók európai, magyarországi és márkakereskedői készletről rendelhetőek. 

A legtöbb modell esetében 1-3 hónap szállítást vállalnak a márkakereskedőink”

– tették hozzá.

Erhard Péter megjegyezte, vannak olyan modellek, ahol hosszabb a szállítási idő, ám az sem több hat hónapnál. „A szegedi gyár indulásával, illetve a tervezett típusok gyártásával kapcsolatosan nem közölt a BYD információt. Azonban a BYD a jövőben is igyekszik majd készletről kielégíteni az igényeket” – emelte ki. Hétfőn a Népszava számolt be arról a meg nem erősített információról, amely szerint a BYD az autógyár mellett akkumulátorgyárat is tervez Dél-Magyarország egy meg nem nevezett településén. 

Míg a legtöbb Ázsiából Európába szállító gyártó jellemzően kibérel egy hatalmas konténerhajót, melyen eljuttatja a járműveket erre a piacra, a BYD itt is más utat választott. Pénteken jelentették be, hogy az új energiával működő autók tengeri szállításában megkezdte útját az első saját, kifejezetten ezt a célt szolgáló szállítóhajó.

„Ahogy a járműveink, úgy ez a hajó is tükrözi a fenntarthatóság iránti elkötelezettségünket, hiszen a hajtáslánc kettős üzemű, tehát cseppfolyós földgázzal épp úgy működtethető, mint hagyományos üzemanyaggal” – fogalmaztak a sajtóanyagban. 

Nyitókép: Stanislav Kogiku / APA-PictureDesk / APA-PictureDesk via AFP

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SzaboGeza
2024. január 27. 18:53
Rendkívül népszerű márka lesz a B.Y.D. Magyarországon, mivel a megfizethető elektromos márka sokakat fog érdekelni!!!!
powerage
2024. január 25. 06:47
@Antifleto "DE…a szájbakúrt biztosítók miatt mégsem olyan jó üzlet. 1 évre a legolcsóbb casco 370 ezer forint, szóval inkább 400 ezer. " Még egy-két öngyulladás és az elektromos kocsiknál ez még feljebb fog menni...
ördöngös pepecselés
2024. január 25. 06:28
érdekes hogy a kínai a 90-es évek óta divatos outsourcing ellentettjével dolgozik(még hajót is sajátot!) lehet hogy a nyugat el- és szét-qúrását ez okozta?
files32
2024. január 25. 05:51
Itthon tíz eladott új autóból hetet cégek vesznek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!