Kevesebb angol, több latin

2013. január 08. 12:59

Jelen helyzetben nem engedhetjük meg magunknak, hogy – ha csak képletesen is – a tízmillió filozófus országává váljunk.

2013. január 08. 12:59
Golovics József
Leviathán blog

Az oktatás egyik legfontosabb funkciója a foglalkoztathatóság: az embereknek olyan tudást kell átadni, mellyel képesek lesznek elhelyezkedni a munkaerőpiacon. Erre hazánkban, ahol a tombol a strukturális munkanélküliség, különös figyelmet kellene fordítani. Persze, szép dolog a »latinos műveltség«, ezt egy percig sem szeretném tagadni, de azt hiszem, jelen helyzetben nem engedhetjük meg magunknak, hogy - ha csak képletesen is - a tízmillió filozófus országává váljunk.

A foglalkoztathatóság követelményét szem előtt tartva szűkös erőforrásainkat olyan képzésre kellene fordítani, ami a lehető legnagyobb mértékben passzol a munkaerőpiac igényeihez. Ez utóbbi pedig, még az országhatárokon belül is, nagyon gyakran az angol nyelv ismeretét követeli meg - praktikusan szólva: az angoltudás elég jó "védőoltás" lehet a munkanélküliség ellen.

Mindezek tükrében tehát tényleg nem értem, hogy miért van ez az ötletelgetés a nyelvoktatás körül: egyszerűen nem tudok rá racionális magyarázatot találni.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 208 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2013. január 09. 12:31
„A nemrég megjelent kerettantervek szerint a latin a nyolcosztályos gimnáziumokban is csak második választható idegen nyelv lesz a 7. osztálytól. A diákok tehát ezekben az iskolákban az angol, német vagy francia mellett nemcsak egy másik élő idegen nyelvet választhatnak, hanem a latint is.” • „A nyolcosztályos középiskolákba az összesen 200 ezer gimnazista kb. 15 százaléka, 30 ezer diák jár.” (Joób Sándor 2013. január 9., szerda 00:59 Index) A 2011/2012-es tanévben Magyarországon a középfokú oktatásban 567 ezer fiatal tanul. A 30000 nyolcosztályos gimnazista az össz középiskolás létszámnak mindössze 5,3 %-át teszi ki. Erre alapozva verték a habot Ron Werber magyarországi tanítványai a magyarországi nyelvoktatás csődjéről!
realista
2013. január 08. 23:58
A "divatnyelvek" gyakran változnak, mindig az aktuális hatalmi pozícióknak megfelelően, ilyen volt már nálunk a német a francia, az orosz, és most az angol - a következő talán a kínai lesz... Ezeket a nyelveket azért próbálták ránk erőltetni, hogy könnyebben manipulálhassanak minket, hiszen a szolgának ismernie kell a gazdája nyelvét. Egyedül a latin nyelv volt az, amely nem képviselt nálunk semmilyen idegen hatalmat, viszon holt nyelvként is túlélt két évezredet.
Agricola
2013. január 08. 20:10
Golovics József, aki nem filozófus összetéveszti a filozófiát a víziló fiával, gondolkodás nélkül megrohamozta a szélmalmot, mint egykor Don Quijote a „Búsképű Lovag”. Írja: „Persze, szép dolog a »latinos műveltség«, ezt egy percig sem szeretném tagadni, de azt hiszem, jelen helyzetben nem engedhetjük meg magunknak, hogy - ha csak képletesen is - a tízmillió filozófus országává váljunk. „ „praktikusan szólva: az angoltudás elég jó "védőoltás" lehet a munkanélküliség ellen.” Úgy tolmácsolja a valóságot, mintha a kormányzat a latin nyelvet erőltetné az angol helyett! Valójában ez fejezi ki az Oktatásügyi Államtitkárság álláspontját: A nemzeti idegennyelv-oktatás fejlesztésének stratégiája az általános iskolától a diplomáig Fehér könyv 2012 – 2018 Készült 2012. december. A 8. oldalon "expressis verbis" (félreérthetetlenül, határozottan, nyíltan kimondva) ez olvasható: „Fontos szempont az idegen nyelvek megválasztásának kérdése. Angolul mindenkinek tudnia kell, napjainkban az angol nyelv alapvető szerepe a nemzetközi érintkezésben vitathatatlan." „Hat- és nyolc- évfolyamos gimnáziumokban az első és második nyelv indításának ütemezése életkor tekintetében azonos a 8 + 4 rendszerével. A hat és nyolc osztályos gimnáziumok azonban harmadik idegen nyelv tanítására is lehetőséget kapnak tanórai keretek között, vagy tanórán kívüli tevékenységként. 4. A nyolc évfolyamos gimnáziumok sajátossága, hogy kötelezően latint tanulnak a tanulók. (15. old.)” Tetszik érteni? Második nyelvként, nem pedig az angol helyett!
táltos
2013. január 08. 19:17
Ez az ember sem tud olvasni?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!