Mesterséges intelligencia a turizmusban – minden megváltozhat 

2023. június 21. 11:16

A mesterséges intelligencia (MI) utazásra és turizmusra gyakorolt hatásáról már a ChatGPT 2022. novemberi nyilvános megjelenése előtt elkezdődtek a találgatások. Amikor azonban az OpenAI eszköze arról számolt be, hogy alig öt nappal a bevezetése után elérte az egymillió felhasználót, úgy tűnt, hogy a mesterséges intelligencia ágazaton belüli alkalmazásának futurisztikus jövőképe nem is annyira a jövő zenéje – inkább már a jelené. 

2023. június 21. 11:16
null

A ChatGPT megjelenése jelentősen felforgatta a mindennapjainkat. Egyszerűbbé vált például egy e-mail vagy egy önéletrajz megírása, új nyelvek tanulása és még sok más, gyakran számunkra unalmas feladatot képesek ellátni a generatív chatbotok. 

Szakértők szerint

egy valódi technológiai robbanásnak vagyunk szemtanúi, így nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia szép lassan valamennyi iparágba befolyik – és ez a turizmussal sincs másképp. 

Mint ahogy általában, a kezdetek az MI és a turizmus szorosabb kapcsolatában nem voltak zökkenőmentesek. Ahogyan a CNBC is megírta, egy konkrét utazás megkereséséhez folyamatosan frissített információkra lenne szükségünk, például azzal kapcsolatban, hogy milyen utazásokra van lehetőségünk jelentkezni, vagy van-e még szabad férőhely. Azonban a ChatGPT 3.5-ös, ingyenes verziója erre nem képes, hiszen nem az internetről gyűjti be az információt, hanem egy saját adatbázisból – amelybe csupán 2021 novemberéig vannak betáplálva az adatok. 

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a mesterséges intelligenciával nem csupán chatbot formájában találkozhatunk. Gondoljunk csak arra, amikor rákeresünk az interneten például egy porszívóra, majd egy hétig porszívóreklámokat dobálnak fel a közösségimédia-felületeink. Ez szintén az MI-nek köszönhető. 

A mesterséges intelligenciát a vállalati működés optimalizálására is használják, az utazók viszont nem mindig vannak ennek tudatában. A légitársaságok például arra használják, hogy megjósolják, hány utas fogja törölni vagy lemondani a járatát.

Ezzel a jelenséggel azonban nem csupán a közösségi médiában találkozhatunk, hanem többek között a Booking.com-on is. Kereséseink alapján mesterséges intelligencia segítségével kapunk személyre szabott ajánlatokat az oldalon – ezt a technológiát az említett platform közel egy évtizede használja, így elmondhatjuk, hogy az MI nem is akkora újdonság ebben az iparágban. Azonban a közeljövőben ennél látványosabb felhasználására is számíthatunk. 

Beépül a ChatGPT, az új személyi asszisztensünk

A Bookings.com platformja nemrég egy blogbejegyzésben bejelentette, hogy weboldalukba beépítik a ChatGPT-t. A közlemény a chatbotot „virtuális utazási asszisztensként” írja le, amellyel nemsokára beszélgetést folytathatunk a platformon.

„A felhasználók hamarosan beírhatják a keresőbe például, hogy: »Hová tudok áprilisban 500 dollár alatt repülni New Yorkból?« – és személyre szabott ajánlásokat kapnak a keresési feltételeik és a Kayak korábbi utazási adatai alapján.”

A tervek szerint a beépített nyelvi modell arra is válaszol majd, ha valaki például olyan New York-i szállodát keres, amely közel van a Central Parkhoz, majd ennek megfelelően tesz javaslatot a platform. 

Megnőhet a modern és a kevésbé modern utazási irodák közötti szakadék

A ChatGPT–hez hasonló nyelvi modellek talán egyik legfontosabb feladata, hogy időt nyerjenek nekünk – és persze ki ne szeretné az unalmas ügyintézéseket gyorsan és hatékonyan elvégezni. Ebből következik,

hogy a chatbotok elterjedése a turizmusban hatalmas szakadékot generálhat az utazási irodák között. 

Bár az emberek által működtetett utazási irodák ma még fontosak, Max Starkov – aki harminc éve dolgozik vendéglátóipari és online utazási tanácsadóként – szerint ők lesznek a turizmusban a technológiai fejlődés vesztesei, amennyiben nem lépnek a fejlődés útjára.

Starkov azt is hozzátette, hogy nem a következő évekről, hanem hetekről, hónapokról beszélt. A turisztikai platformok gőzerővel dolgoznak a chatbotok és az MI egyéb felhasználásának beépítésén, hogy megelőzzenek másokat. A technológiai verseny ezáltal a turizmusban is elkezdődött.

- -  - 

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
trl9
2023. június 22. 20:30
Soha nem beszélek virtuális chatbottal, és nem is fogok.
Csomorkany
2023. június 22. 11:00
Hüdeizgi. Valójában meg arról van szó, hogy ami az egyik helyen tényleg beválik, azt mindenki más is le fogja másolni, és kb. ugyanott fogunk tartani.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!