Hibáztunk: megtanítottuk az algoritmusnak, hogyan uraljon minket

2022. november 30. 09:58

Néhány évvel ezelőtt kizárólag olyan reklámokat láthattunk, amelyekkel bárki találkozhatott: plakátok sorait a metró aluljáróban vagy gyakran számunkra érdektelen hirdetéseket a kedvenc filmünk közben. Mára azonban rengeteget fejlődött ez a szegmens: már algoritmusok ajánlják nekünk a ránk szabott termékeket és szolgáltatásokat meghatározott platformokon – mi pedig mit sem sejtve bedőlünk nekik abban a tudatban, hogy még mindig mi irányítunk. 

2022. november 30. 09:58
null
Fekete Kíra

De miért?

Talán még a kisfiú hangja is csenghet a fülünkben e két szó hallatán, hiszen ez a reklám erősen beitta magát a köztudatba. Természetesen az már más kérdés, hogy emlékszünk-e arra, valójában milyen terméket hirdettek ezzel a bizonyos reklámmal. 

Nem véletlen, hiszen a televízióban lévő reklámok mondhatni orosz-ruletteznek: néha „betalálnak”, néha nem. Az internet fejlődésével azonban kiküszöbölték ezt a problémát: ma már algoritmusok mondják meg, hogy mit lássunk. 

Okosabb az algoritmus, mint gondolnánk

Az algoritmust úgy kell elképzelni, mint egy kémet, aki egész nap azt nézi, hogy ki, mit, hol csinál, milyen filmeket néz, milyen képeket kedvel, mire keres rá az interneten, és még sorolhatnánk. Ezután összegzi az adatokat, majd azoknak megfelelően szúrja be a hirdetéseket bizonyos közösségi-médiaplatformokon. 

Esett már meg Önnel, hogy rákeresett egy adott termékre vagy szolgáltatásra a böngészőben, és fél perccel később – szinte mint a Harry Potter első részében a kályhából kiömlő levelek – csak úgy özönlöttek az adott témájú reklámok a közösségi platformjára?

Amikor azt mondtuk „egész nap azt nézi”, akkor tényleg így értettük. Amint rákeresünk valamire, az algoritmus azonnal látja és szinte azonnal fel is dolgozza

 Alexa, a szolgából lett parancsnok

Az internet rohamos fejlődésének köszönhetően nem kellett sokat várnunk arra, hogy megismerkedhessünk a mesterséges intelligenciával (MI). A piacon már igencsak elterjedtek az MI eszközök, többek között az Amazon Alexa nevű, ártatlannak tűnő kis eszköze is. Alexa hallgat a nevére, kommunikál, megmondja az időjárást, lekapcsolja a villanyt, és akár még a bevásárlólistánkat is megírja, ha ezt kérjük tőle. 

Gondolhatnánk, hogy olyan ő, mint egy apró, elektronikus szobalány – ám ahogyan egyre jobban megismeri a szokásainkat, vágyainkat és – bármilyen meglepő – az érzelmeinket, úgy egyre gyakrabban javasolja, hogy mit tegyünk, és különböző ötletekkel rukkol elő.

Mielőtt észrevennénk, a rendszer már annyi adatot tárolt el rólunk, hogy képes befolyásolni a döntéseinket – gyakorlatilag képes parancsolni nekünk.

Így lesznek a vállalatok – és közben mi is – a cloudalistok vazallusai

Ahogyan egyre növekszik a piac bizonyos termékekből, úgy élesedik a verseny is a gyártók között. Már nem elég csak kiállni egy útszéli bódéba és táblákkal hirdetni a termékeket. A vállalatoknak a legmodernebb eszközöket kell bevetniük ahhoz, hogy az emberek tőlük vásároljanak

A cloudalistok – avagy az algoritmusok és MI eszközök üzemeltetői – pedig tisztában vannak azzal, hogy a legtöbb vállalatnak szüksége van modern, személyre szabott reklámra ahhoz, hogy eladhassák termékeiket. Tehát a modern technológia számlájára írhatjuk, hogy

a vállalatok gyakorlatilag ki vannak szolgáltatva a cloudalistoknak, akik pedig nem restek ezt kihasználni, és hatalmas összegeket kérnek el egy-egy reklámért.

Nem csak a vállalatokat érinti azonban a cloudalistok irreálisan nagy hatalma. Csak gondoljunk bele: bizonyos platformokon (például az Amazonon) kedvezményeket kaphatunk azért, ha értékeljük a termékeket, vagy mi is hirdetjük saját közösségi oldalainkon. Nem véletlen, hiszen azok, akik például tartanak az internetes vásárlástól, általában elolvassák a hozzászólásokat. A jó véleményeket olvasva meggyőződhetnek arról, hogy mások sem lettek átverve, megfelelő a termék, ezért bizalmukban megerősödve megrendelik a azt. 

Bár mondhatni „nekünk ez nem fáj”, a cloudalistokat viszont ezzel erősen támogatjuk: gyakorlatilag növeljük az úgynevezett parancstőkéjüket, tehát hatékonyabbá tesszük az algoritmus alapján választott és a különböző profilok számára terjesztett reklámokat.

Tehát mondhatjuk: a kapitalisták felett egy új uralkodó osztály van kialakulóban, amely nem csupán tényleges vagyonnal, de parancstőkével és ezáltal hatalommal is rendelkezik – és amely eszközzé is válhat egy egész társadalom manipulálásához.

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MaBaker
2022. december 22. 13:06
Reklámok? Hol?! Böngészőben tiltom, tévén áttekerem, telefonon reklámmentes alternatívát keresek. Ennyi.
triacus
2022. december 02. 00:42
Persze, az emberek nem szeretik a reklámot, de itt nem teljesen erről van szó. Régen - még a Google/Youtube/Facebook/egyéb közösségi médiaportálok előtt (szóval a még a Web 2.0 korszak, az 1990-es évek közepe/vége előtt) - is voltak hirdetések az oldalakon, zavaróak is, de azok a hirdetések nem a felhasználó személyes, böngészési preferenciái alapján generálódtak, hanem a hirdetéseket beillesztő weboldal témájához mérten a hirdetésszolgáltatók - amiből sok volt - állították elő. A Google/Facebook azért tudott előretörni, mert rájöttek, hogy a weboldalak látogatói által hagyott nyomokból - hogy milyen oldalt, honnan, milyen böngészővel, milyen nyelvi/böngészőbeli beállításokkal - illetve ezen nagy techszolgáltatók által birtokolt "ingyenes" közösségi médiaplatformokból származó felhasználói adatokból célzottabb hirdetéseket lehet generálni. Még ezzel sem volt akkora gond, legalábbis addig, amíg túlzott hatalomhoz nem jutottak, nem lett monopolhelyzetük, és az így kapott hatalmukkal nem éltek vissza. Mindehhez az így szerzett hatalmas adatmennyiség (big data), és az ezzel oktatott mesterséges intelligencia rémképe (ami aztán képes mindenre - például elnémítani a hozzászólásod, vagy letiltani a fiókodat - csak mert nem tetszel a cenzoroknak) már csak ráadás.
iimre
2022. december 01. 19:45
"Ne essünk hasra az algoritmus mumus előtt." Nagyon ügyes vagy, de képzeld annak a helyébe magad, aki kevésbé tudatos, inkább csak kíváncsiskodva körbenéz a neten — és utána az adott termékek reklámjával bombázzák orrba-szájba. Biztosan sokszor beválik, ha ezt nyomják…
SzkeptiKUSS
2022. december 01. 14:44
Mivel nincs fárasztó kötelező napi rutin /egyre kevesebbeknek kell "megszakadni"/ a napi megélhetésért. A kényelem és a fogyasztás érdekében mindent bevetünk. Ma még pozitív a hozadék az egyes emberre, de társadalmi szempontból egyre nagyobb a veszély. A kényelem érdekében "okosítjuk" az eszközeinket, mi van, ha minden dogmánk ellenére túl nő rajtunk? Mit kezdesz a "szabadságoddal", mi értelme a létezésnek és mikor jut eszébe valakinek, vagy a fejlődés fokán /a mi nézőpontunkból/ valaminek, hogy mi szükség van egyáltalán rád, meg rám.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!