Fizessenek a dúsgazdagok, ha már magángépük van!

2022. október 15. 12:35

Párizsban hónapokig tartó vita után megszületett a kecske és a káposztaszerű megoldás a magánrepülőgépek betiltásával kapcsolatos vitára. E szerint a tulajdonosoknak nem kell attól tartaniuk, hogy a francia légtérben betiltják az ilyen típusú repülőgépek használatát, viszont az eddigi üzemanyagadó duplájával kell számolniuk.

2022. október 15. 12:35
null

Pósa Tibor írása a Makronómon.

A Les Echos francia gazdasági lap szúrta ki azt a törvénymódosítást, amely a jövő évi költségvetést érinti, és igyekszik lezárni a francia közéletben nyár óta tartó heves szócsatát. 

Mi legyen a sorsa a magánrepülőgépeknek, amelyek gyorsan előléptek a környezetvédők fő gondjai közé? 

A zöldek kétségtelenül jó pillanatot választottak ki ahhoz, hogy össztüzet zúdítsanak a magánrepülőgép-tulajdonosokra. Ebben az akcióban most még több támogatóra leltek, mint korábban. 

A politikai vezetők a társadalom szolidaritását kérik, hogy mérsékelje az energiafelhasználását, magyarán spóroljon, ahol tud. Eközben 

a szupergazdagok rendkívül környezetszennyező gépeikkel a fejünk felett repkednek, nem foglalkoznak a környezetvédelmi kihívásokkal, a klímaválsággal, 

hedonista magatartásuk az egekbe kiált – szól a retorika. 

Nagyzoló sportolók

A mélyzöld tábor drasztikus megoldást javasolt: a francia légtérben egész egyszerűen tiltsák be az ilyen gépek használatát. Ez a szemléletmód az elit körében – finoman szólva – nem aratott átütő sikert, ugyanis ők az elsődleges felhasználói a magángépek nyújtotta előnyöknek. 

Üzletemberek, nagyvállalati vezetők, politikusok és hozzájuk csapódott celebek jól tudják, hogy az idő pénz. Nekik meg nincs elszórni való aprójuk. Sztársportolók is igénybe veszik az utazásnak ezt a módját: a legutóbb a PSG futballcsapata utazott meccsére magángéppel a közúton Párizstól két és fél órára lévő Nantes-ba. Amikor ezt felrótták nekik, a játékosok kikérték maguknak a sajtó bírálatát.

A párizsi focicsapat, amely katari pénzből él, ezzel az akcióval szinte biztosan nem szerzett több lelkes hívet.

A párizsi kabinetnek is érdeke volt, hogy ez a téma lekerüljön vezető helyéről. Egyrészt a kormány sem akart új frontot nyitni a szupergazdagokkal, szóba sem került nála a magángépek betiltása. De az belefér az elgondolásába, hogy

a gazdagok azért fizessenek egy kicsit többet fényűző szokásaikért.

A kerozin adóterhe valóban megmosolyogtató volt eddig. Jövő év január 1-től duplájára emelik ennek a mértékét, ezentúl 42,131 euró/MWh-t kell majd fizetni. A várakozások szerint ez az adónövelés mintegy 20 millió eurót (8,3 milliárd forintot) fog hozni a jövő évi költségvetésben, ami egy ekkora ország büdzséjében nyilvánvalóan elhanyagolható összeg.

A gazdagok is ügyeskedhetnek…

Félő, hogy ezzel nem tudják visszaszorítani a magánrepülőgép-használatot, hiszen a tehetős emberek gond nélkül kicsengetik a megnövelt adót. Esetleg, ha a tulajdonos ennyire fukar, hazafele jövet megállhat tankolni egy környező országban, és máris csökkentette a kiadásokat. Volt olyan elképzelés, hogy csak bizonyos távolságra lehessen igénybe venni magángépeket, magyarán csak hosszabb utakhoz lehessen használni azokat, és ezzel is csökkentenék a fel- és leszállások számát, amikor ezek a kisrepülők különösen szennyezők. 

Valószínűleg, ha lesz általános európai uniós szabályozás, az is ezen az úton fog haladni. Erre azonban várni kell, ugyanis eltérőek a különböző országok érdekei. 

Míg egész Európában nem fogadnak el egységes szabályozást, addig nem lesz hatása semmilyen intézkedésnek 

– vallják a légügyi szakértők.

De mégis mennyire szennyezi a környezetet egy magánrepülőgép, vagy csak az irigység áll ezen vádak mögött? Ha a légi közlekedés egészét tekintjük, akkor elenyésző mértékben: a kibocsátott szén-dioxid csupán két százalékáért felelős ez az ágazat. Ha a mindennemű környezetkárosítást vesszük, akkor

mikroszkópra lesz szükség ahhoz, hogy felleljük a magángépeket.

Ez nem zavarja azokat, akik fejükbe vették a kitiltásukat, még jó ideig verni fogják a tamtamot. 

Hátul kullog a környezetvédelem

Abban viszont igazuk van, hogy míg a nagy utasszállító gépek terén határozott verseny van azért, hogy minél kevesebb káros anyaggal terheljék meg a levegőt, ilyenre kisgépek esetében alig van példa. A fogyasztás ezeknél a gépeknél másodlagos szempont, a fő a minél nagyobb sebesség. Ezért a nagy gyártók között a környezetvédelem valahol hátul kullog. Valószínűleg ez változni fog, különösen úgy, hogy ennek a piacnak az egyik legjelentősebb globális konstruktőre a francia Dassault Aviation.

(Fotó: 123RF)

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2022. október 30. 13:50
"Fizessenek a dúsgazdagok, ha már magángépük van!" NE! Ez a dögöljön meg a szomszéd tehene is mentalitás. Ha tilos jól élni, akkor miért dolgozzanak az emberek többet jobban? Ha tilos jól élni, akkor miért dolgozzanak az emberek egyáltalán? Az egyenlőségesdi kiöli a motivációt az egész társadalomból, gazdagból, szegényból egyaránt.
Akitlosz
2022. október 18. 13:00
Azt már megpróbálták a kommunisták. Semmi jóra nem vezetett és ezután sem fog vezetni.
Akitlosz
2022. október 18. 13:00
"Félő, hogy ezzel nem tudják visszaszorítani a magánrepülőgép-használatot," Mitől félő? Ettől fél a szerző? A nevét sem merte vállalni. Nem létezik olyan ember, aki ettől fél, ettől nem tud aludni.
Akitlosz
2022. október 18. 13:00
"De mégis mennyire szennyezi a környezetet egy magánrepülőgép, vagy csak az irigység áll ezen vádak mögött?" Csak az irigység. Olyanok támadják a magángépeket, akiknek sohasem lesz olyanra pénzük. Így ha nekik rossz az életük, akkor szerintük legyen rossz mások élete is. A kommunizmus egyennyomort akar és csinál is a társadalomban.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!