Az elszálló árak agyoncsapták a keresletet, ami elkezdte csökkenteni az energiaárakat

2022. június 30. 08:48

A múlt héten az olaj ára 125 dollárról 110 dollárra esett, ami március óta a legnagyobb esés. Az év során háromszorosára megnőtt amerikai földgáz ára is két hét alatt a harmadával esett vissza. Európában azért más a helyzet, mert a Gazprom korlátozza az ellátást. Ám az ár-rally nem hasonlítható össze azzal, ami 2021 telén és 2022 tavaszán történt. A 2022 márciusi szélsőségekhez képest az árak a felére csökkentek.

2022. június 30. 08:48
null
Matus Tibor
Matus Tibor

Ez annak ellenére történt így, hogy több befektetési bank, köztük a Goldman Sachs is, az elégtelen ellátás, az ukrajnai háború és az ebből fakadó szankciók, a logisztikai problémák miatt újabb energiaár-rekordokra számított. Azonban egyértelműen

alábecsültek egy tényezőt – a kereslet erejét.

A benzin ára az USA-ban elérte az ötdolláros gallononkénti szintet, Európában már meghaladta a két eurót literenként. Ezek az autósok által soha nem látott árhatárok. Már most is szűkös a vállalkozások és a háztartások költségvetése, mivel az infláció növeli a kiadásokat, miközben nem nőnek olyan gyorsan a bevételek. Aki teheti, visszavágja a kiadásokat.

Nyakunkon az autós szezon, amikor hagyományosan megnő az üzemanyag iránti kereslet a nyaralások, utazások miatt. A kérdés az, hogy vajon az autósok ugyanannyit fognak-e tankolni, mint egy évvel ezelőtt, amióta a legtöbb országban az árak kétharmadával nőttek?

A válasz egyértelmű, hacsak nem szükséges, akkor nem.

ahol már több tagországban megkezdődött a magas üzemanyagárak kompenzálása.

Az autósok kezdenek kevesebbet vezetni

Noha a munkahelyre való utazásokon nehéz spórolni, a nyaralásokat meg lehet úgy tervezni, hogy kevesebbet kelljen vezetni. Az amerikai autósok körében végzett felmérés szerint a megkérdezettek háromnegyede a gallononkénti ötdolláros benzinárat tekinti a piros vonalnak.

A benzin ára a piacon mintegy 15 százalékkal csökkent.

Bár az szabadságolási szezon már javában tart, a légitársaságok csökkentik a járatok számát. Nem a világjárvány miatt, hanem a pilóták és a személyzet hiánya miatt. A kevesebb járat pedig kisebb keresletet jelent a kerozin iránt.

Természetesen Magyarország az árstop miatt kivétel ezalól, de a benzin és a gázolaj ára a legtöbb országban már elérte azt a szintet, amikor az autósok elkezdenek változtatni a szokásaikon. A fiatalok autósközösséget alakítanak ki, így három autó helyett csak egy vagy kettő közlekedik az utakon. Az idősebbek kevesebb kilométert vezetnek. Kezd csökkenni az üzemanyag iránti kereslet, és ezzel együtt az ára is.

Az USA feltölti a tárolótartályokat, az LNG-export korlátozott

Hasonló fejlődés figyelhető meg a földgáz esetében is, amely az Európába irányuló LNG-exportnak köszönhetően drágult az Egyesült Államokban. Csak az év eleje óta az ár megháromszorozódott, és 10 éves csúcsra emelkedett, ami jelentősen fokozta az inflációt. Június elején azonban tűz ütött ki a freeporti LNG-terminálban, ami annak leállítását jelentette. Itt rakodják be az USA LNG-kivitelének a negyedét.

Az USA gázexport kapacitása napi 56 millió köbméter gázzal csökkent, amely mennyiség 50 ezer otthon fűtésére elegendő egy egész éven át. Az amerikai iparosok és a fogyasztók képviselői már rég rámutattak, hogy az LNG-gáz exportja jelentősen megdrágította a számlákat a háztartások és a vállalkozások számára. Ahhoz képest, hogy az amerikai gázpiacnak milyen kis részét teszi ki, óriási hatással volt az árakra.

A kereskedők várják, hogy mikor kezdheti újra működését az LNG-terminál, és számukra meglehetősen kellemetlen hír: valószínűleg csak 2022 végén indítja újra a működést, esetleg a Freeport tervei szerint legalább részben három hónapon belül.  

Az otthonragadt gáz nagy része valószínűleg raktárba kerül, a gáz ára pedig zuhanni kezdett Amerikában. De nem ez volt az egyetlen oka a csökkenésnek. Már május végén is a vártnál gyorsabban nőttek a gázkészletek az Egyesült Államokban, mivel a háztartások és az ipar kereslete váratlanul csökkent.

Továbbra is csökken a földgáz iránti kereslet az EU-ban

Európában még mindig folyik a harc a tartályok feltöltéséért. Az orosz Gazprom többféle ürüggyel korlátozza az Európába irányuló gázszállítást. Legyen szó rubelben történő fizetésről, karbantartásról vagy a kompresszorok meghibásodásáról. A lényeg azonban az, hogy minél kevésbé töltik meg az európai tartályokat a tél előtt, annál nagyobb a befolyása Moszkvának Brüsszelben.

Bár ez a kínálat jelentős, akár 25-50 százalékos csökkenését is jelenti, a földgáz európai ára nem drámai. A gáz ára április vége és június eleje között 130 euró/ MWh-ról 80 euró alá esett. Mostanra (az amerikai kikötőtűz és az orosz kompresszor-hiány miatt) visszatért a korábbi szintre. Nem láthattuk meredek emelkedést az ár többszörösére vagy új hosszú távú csúcsokra. Európa pedig így készül az orosz szállítás esetleges teljes leállítására.

Csökken a gázkereslet az EU-ban is

Drága a földgáz, az EU-ban is csökkent a földgáz iránti kereslet, főként az ipar részéről, amely nem szabályozott árakat kénytelen fizetni.

Európa már most jelzi, hogy azoknak az országoknak, amelyeknek nincs elég gázuk, csökkenteniük kell a fogyasztást, különösen az iparban.

Mivel ez a szektor adja a teljes kereslet 25 százalékát, így, ez az EU-ból származó kereslet öt százalékos visszaesését jelenti. Összehasonlításképpen: a világjárvány idején a kereslet három százalékkal csökkent. Ez azt jelenti, hogy 2016 óta a legalacsonyabb lesz a földgáz iránti kereslet az EU-ban.

Ez a tény döntően tompíthatja a lehetséges ársokkokat. És még nem beszélünk a recesszió növekvő valószínűségéről. Ha ez megtörténne, az olaj iránti kereslet is jelentősen csökkenne. Hasonló látványos olajáresésnek lehetnénk szemtanúi, mint 2008 végén. Akkoriban az olaj ára hordónkénti 150 dollárról 40 dollárra esett néhány hónap alatt. Hasonlóan esett a földgáz is. A fogyasztók a folyamatok ezen részét biztosan nem bánnák.

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zagaratad
2022. július 01. 19:41
Jaj hagyjuk már. Ugyanannyi gáz, és más üzemanyag lesz csak kevesebben használják. Attól még, hogy a kereslett csökken a magas árak miatt, nem lesz könnyebb az átlagpolgárnak. Ami most zajlik az nem más mint az USA és az USA mögött álló, globális pénzügyi körök vonaglása, akik érzik a büdöset, hogy mi lesz itt télen. A nyugat bement a csőbe. Ha amerika a jövőben még elegendő LNG-t is tudna szállítani, akkor is sokkal drágább lenne mint az orosz vezetékes. Ez puszta matematika: ha ugyanazon a tortán a család mellett még a fél utca is osztozik, szövetségi alapon, akkor is ugyanaz a torta marad, csak épp nem lehet már jóllakni belőle...
matykox
2022. július 01. 13:18
Mi lenne, ha az EUS árakat is gallonárban számolnánk??? Vagy számolná a kedves szerző is - mert akkor rögtön kiderülne, hogy az "európai" üzemanyag - árak MÁR MOST IS A DUPLÁJA az usánkáiénak. Világpiac, ugyi ... (FYI: 1 imperial gallon is 4.54 liters, 1 US gallon is about 3.785 liters while the U.S dry gallon is about 4.405 Litres ... )
5m007h 0p3ra70r
2022. július 01. 11:31
Az usa a Freeporton nem tud kibocsátani. Európának nincs elegendő lekötött logisztikai kapacitása, ha lenne sem működne Freeport. Az oroszok macska-egér játékot játszanak az európai fogyasztóikkal. Ez nem a kereslet csökkenése, hanem forgalomkiesés. Ha ingyen adják sem jut ide. Tehát árleszállítás kezdődött, hátha valaki érdeklődik a cuccra, aki haza is tudja vinni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!