A nemzetgazdaság szinte minden ágazatának komoly ütést vitt be a koronavírus-járvány, köztük a fémiparnak is hosszú távú következményekkel kell szembenéznie. Üzleti bizonytalanság alakult ki, amely a vállalatokat arra készteti, hogy a meglévő ügyfelek mellett új vevőkkel biztosítsák a folyamatos termelést. Azonban a sikeres együttműködéshez a potenciális üzleti partnereknek először egymásra kell találniuk. Ebben segít egy innovatív magyar startup, az e-Beszállító fémipari online hirdetőfelület. A hirdetőfelület ügyfelei közt tudhat egy hetvenéves múltra visszatekintő magyar fémmegmunkáló céget is, amelynek ügyvezető igazgatóját kérdeztük a hirdetőfelülettel kapcsolatos tapasztalatairól, és a fémipar jelenlegi helyzetéről. A Makronóm interjúja.
*
Hogy élte meg a vállalat a vírus alatti időszakot? Érzékelhető bármilyen visszaesés a megrendelésekben?
A vírus hatásait alapvetően három területen vizsgáltuk vállalatunk esetében, mindhármat érdemes külön értelmezni.
Legfőbb alapanyagainkat a vírussal különösen érintett Olaszországból szerezzük be, amelynek elakadása végzetes problémát okozhatott volna. A probléma súlyosságát sikerült korán felismernünk, így cégünk stabil háttere lehetőséget adott jelentősebb készletérték felhalmozására. Az alapanyagok a szokásosnál ugyan hosszabb szállítási idővel és jelentős felárral, de végül szerencsésen beérkeztek, így biztosítva a termelés folyamatosságát.
A másik terület a megrendelések esetleges visszaesése volt. A veszélyhelyzet alatt szerencsére csak minimálisan éreztük ennek a hatását, a lekötött mennyiségek, a már elindított projektek folyamatosan biztosították gyártóegységünk kapacitásának kitöltését. Ma már persze látjuk, hogy a mi piacunk sem mentesül a járvány okozta károktól,
Ennek ellensúlyozására igyekszünk új partnereket felkutatni, és felszabaduló erőforrásainkat úgy kihasználni, hogy a gazdaság újraindításánál előnnyel rendelkezhessünk a már eddig is kiélezett piaci versenyben.
A harmadik terület, amit veszélyként azonosítottunk a humánerőforrás rendelkezésre állása. Egyfelől egy esetleges fertőzés esetén a cég emberi erőforrásainak elvesztésétől tartottunk, másrészről pedig a vészhelyzet keltette pánikból fakadóan a dolgozói lojalitás megváltozásától. A folyamatos tájékozódásnak és a gyorsan meghozott higiéniai intézkedéseknek köszönhetően dolgozóinknak nem csak az egészségét sikerült megóvni, hanem biztonságérzetüket is sikerült olyan szintre emelni, mely még inkább összekovácsolta munkatársainkat ebben a nehéz helyzetben.
Az Innomechanika Kft. gyöngyösi telephelye.
Milyen hatással voltak a bértámogatások a cégénél?
A járvány kezdete óta természetesen folyamatosan nyomon követjük és nagyon jónak tartjuk a Kormány gazdaságvédelmi intézkedéseit.
Dolgozóinkra a kezdetektől fogva a cég nagyköveteiként tekintünk. Az ő szakértelmük és szenvedélyük képezi sikereink alapját és vállalatunk legfontosabb erejét. Így mi is kiemelten fontosnak tartjuk, hogy azt a knowhow-t, amit cégünk sok év alatt felhalmozott, semmiképp se veszítsük el, hiszen ez jelentheti a megoldást olyan esetekre, amivel most is szembenézünk. Ha szükség hozza, akkor mi is kihasználjuk a bértámogatás lehetőségét a munkahelyeink, és így szakmaiságunk megtartása érdekében.
Az Innomechanika gyárépülete belülről.Milyen lépéseket tesz a vállalat, hogy csökkentse a járvány okozta károkat?
Legfontosabbnak a kommunikációt látjuk, hogy vevői oldalról a korábbi jó partneri kapcsolatokat kihasználva pontos előrejelzéseket kaphassunk a megrendelésekről, és mi is pontos információval láthassuk el partnereinket kapacitásainkról, és a cégünkben rejlő lehetőségeikről. A korábbi, kapcsolati tőkén alapuló partneri megkereséseken túl
A cégünk nevében szereplő innovációnak e területen is meg kell jelennie, és így minden olyan vállalkozást szívesen támogatunk, mely új megközelítéseket alkalmaz, segítve ezzel a cégek közötti kommunikációt. Üzletfeleinkben nem a konkurenciát látjuk, hanem a közös munka lehetőségét, hogy mindannyian egyformán tudjunk fejlődni és céljainkat is közösen érhessük el.
Milyen maradandó hatásai lehetnek az iparra nézve a járványnak?
Hosszú távon nem a negatív hatásokkal számolunk, hiszen
Ahogy fentebb is említettem, az informatika egyre nagyobb szerepet fog kapni a versenyképesség megtartásában, hiszen a jövőben egyre nehezebb lesz a cégeknek online megjelenés nélkül megmutatni a bennük rejlő lehetőséget. Az e-Beszállító egy jó lehetőséget kínál arra, hogy a vállalkozások régión belül hirdethessék szabad kapacitásukat, megmutathassák gépparkjukat, kommunikálhassák erőforrásaikat.
Mit érdemes tudni az e-Beszállító online hirdetőfelületről?
Az e-Beszállító weboldal egy fiatal vállalkozók által létrehozott innovatív fémipari hirdetőfelület. A kezdeményezés célja, hogy a kialakult helyzetben a hazai fémipari szereplőknek lehetőséget nyújtsanak a sikeres online piaci jelenlét megvalósítására, és ezzel a vállalat szabad kapacitásának lekötésére, hatékony új üzleti kapcsolatok kialakítására.
Az e-Beszállító szolgáltatás alapítói balról jobbra: Varga Bence ötletgazda és Tősér Máté fejlesztő.Miben különbözik a hagyományos vevőszerzéstől az e-Beszállító oldal használata?
A weboldalra a vállalatok feltölthetik kínálatukat, a feltöltött fémipari gépeket és szolgáltatásokat az innovatív térkép és gépparaméter alapú kereső segítségével eljuttatják a fémipari szolgáltatást kereső beszerzők számára, így a vállalatok gyorsan és költséghatékonyan tudnak releváns ajánlatokat szerezni a hirdetett szabad kapacitás kitöltésére. A hirdetések feltöltése díjmentes és csupán pár percet vesz igénybe. A hirdetés feltöltése után a vállalat kínálata megjelenik a weboldal felületén, ahol a feltöltők nyomon követhetik a kapott ajánlatokat és nézettségi statisztikákat.
A szolgáltatás csupán pár hete indult, viszont már több fémipari vállalat is feltöltötte a kínálatát, abban bízva, hogy az oldalon keresztül új üzleti kapcsolatokra tehetnek szert.
Az oldal hosszú távú célja, hogy számos további iparágban is lehetőséget nyújtson azoknak a hazai kisvállalkozóknak, akik még nem rendelkeznek elég széles kapcsolatrendszerrel és ismeretséggel, viszont kiemelkedő minőségű termékekkel és magas megbízhatósággal képesek felvenni a versenyt a hosszú múltú nagyvállalatokkal szemben. A beszerzők számára pedig egy olyan átfogó adatbázist kínáljanak, amely segítséget nyújt a környező vállalatok részletes összehasonlítására és összköltség alapú kiválasztásban.