A német autógyártókat még az ág is húzza: még valószínűbb a vámháború

2019. február 19. 19:51

A német autóipar veszélyeztetettebb, mint gondolnánk, mivel a Trump kormány nemzetbiztonsági okokból továbbra is vámot akar kivetni az importált autókra. Ez viszont a legfontosabb német autógyárakat fenyegeti, amelyek nagymértékben növelhetik áraikat – írja a Handelsblatt.

2019. február 19. 19:51
null

A háború kezdete

Az Angela Merkel legutóbbi beszédét hallgatók talán nem is gondoltak arra, hogy épp egy kialakulóban lévő kereskedelmi háború első felvonását szemlélik. A múlt héten megszervezett 55. Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián (MSC) a német kancellár azt mondta, hogy aggasztók az Egyesült Államok vámkivetési tervei a német autók importjára – írja a lap, hozzátéve, hogy a német kancellár szokatlanul szókimondó beszéde Európa és az Egyesült Államok kereskedelmi kapcsolatának új, minden eddiginél veszélyesebb szakaszát jelezheti.

Az amerikai kereskedelmi minisztérium múlt heti jelentéséből kiderül, hogy tovább nőtt a valószínűsége annak, hogy az USA nemzetbiztonsági okokból egy 25 százalékos vámot vessen ki az európai autók importjára. A tervezetről Donald Trumpnak 90 napja van dönteni.

Elkerülhetetlennek tűnik a vámemelés

Tavaly nyáron egy ideiglenes megállapodás – amelyet Trump és Jean-Claude Juncker dolgozott ki – még elhárította egy esetleges kereskedelmi háború lehetőségét. A két fél azóta többször tárgyalt egy új egyezmény létrehozásáról, amely többek között kitér az ipari termékekre is.

Mostanra számos európai diplomata úgy véli, hogy az új vámok bevezetése elkerülhetetlen és legkorábban májusban bevezetik azokat – írja a Handelsblatt.

Egy 25 százalékos vám hatására a német járműexport az Egyesült Államok irányába a felére csökkenhet, ennek pedig Magyarország is vesztese lenne az Ifo intézet korábbi számításai szerint. Ez 7,7 százalékkal csökkentené a teljes német járműexportot – árulta el Gabriel Felbermayr kereskedelmi szakértő. Ez összesen 5 százalékkal vetné vissza a német autóipart.

Érdekesség, hogy a szabadalmak 40 százaléka Németországban az autógyártásból származik

– emelte ki Michael Hüther, aki szintén úgy véli, hogy az amerikai nemzetbiztonsági érdekre való hivatkozás „teljesen őrültség”. 

A német autógyártók az Egyesült Államok gépjárműpiacának hét százalékát teszik ki, míg az amerikai autógyártás 14 százalékot ad az európai piacon (a németek a prémium szegmens 40 százalékát uralják).

Fontos azonban, hogy rengeteg német autót Amerikában állítanak össze. A német autógyártók 113 ezer amerikai állást hoztak létre, összesen 300 amerikai gyárban. Az ott gyártott autók 60 százalékát exportálják, ami az amerikai autóexport negyedét teszi ki.

A vámokat egyébként a cikk szerint az amerikai autóipar is ellenzi. Képviselői szerint az ötlet felületes és felesleges, ráadásul veszélyezteti az ellátási láncot is. Az autókhoz szükséges alkatrészek nagy részét Németországban gyártják és a 25 százalékos vámok hatására körülbelül 6 ezer dollárral növekedne az amerikai autók ára.

Ha az Egyesült Államok mégis bevezeti a tervezett vámot, akkor

az Európai Bizottság valószínűleg megszakítja a kereskedelmi tárgyalásokat és szintén vámokat vetne ki bizonyos amerikai termékekre.

Létezik is egy európai lista a potenciálisan vámolandó amerikai termékekről, amely évi körülbelül 20 milliárd eurós költséget okozna az USA-nak. Európa főleg azokat a szektorokat és térségeket sújtaná, amelyek Trumpot támogatják.

El lehet kerülni a kereskedelmi háborút? 

A Trump kormányt jelenleg megosztja a kérdés, ráadásul Amerika és Kína között is hatalmas kereskedelmi feszültség alakult ki. Márpedig ebben Európa jó szövetségese lehetne az Egyesült Államoknak. Mégis megvan annak a lehetősége, hogy Trump Európán akar példát statuálni, hogy Kína komolyan vegye fenyegetését.

A Handelsblatt emlékeztet, hogy tavaly a német autóipar elküldte képviselőit a Fehér Házba, akik hangsúlyozták, hogy a német autógyártók mennyit adnak hozzá az amerikai gazdasághoz és az ország kereskedelmi teljesítményéhez. Az ISI Evercore szerint a VW 2,3 milliárd eurót vesztene a vámok hatására, míg a BMW és a Daimler 1,7 milliárd eurót. 

A német autóipar az amerikai vámok nélkül is hatalmas problémákkal néz szembe. A kínai kereslet csökkent és a Brexit is nagy bizonytalanságot eredményezett egész Európában. Rengeteget kell még beruházni az elektromos és önvezető autózásba, ami miatt az autógyártók piaca hatalmas nyomás alatt van. Ezt most még tovább fokozza egy esetleges amerikai vám kivetése – írja a lap.

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fogd a pénzt és kuss
2019. június 18. 20:10
Kíváncsi lesuek majd ha fogy a lóvé, mennyire lesznek befogadók s németek...
Apáczai
2019. február 20. 12:11
Érdekesség, hogy a szabadalmak 40 százaléka Németországban az autógyártásból származik, ami már önmagában is lenullázza a véleményedet.
Royce2.0
2019. február 20. 12:11
te sem láttál még közelről: -- automotive szektorbeli gyárat -- autót, amelyet 2010 után gyártottak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!