A német hangmintavétel-szabályok fontosabbak a Kraftwerk szerzői jogainál

2016. június 01. 18:50

A német alkotmánybíróság kimondta, hogy az alkotói szabadság fontosabb a szerzői jognál.

2016. június 01. 18:50

A német alkotmánybíróság a Kraftwerk ellen hozott döntést egy szerzői jogi perben.

Moses Pelham hip-hop zenész és Sabrina Setlur rapper a legendás krautrock/pre-techno zenekar 1977-es Trans-Europe Express album Metal on Metal számából vett át – használt hangmintaként – egy mindössze két másodperces részletet.

A döntés felülírja a Német Szövetségi Bíróság Pelham és Setur 1997-es Nur mir számának további értékesítését megtiltó 2012-es határozatát.

A hosszú pereskedés során Ralf Hütter, a Kraftwerk egyik tagja azzal érvelt, hogy a „ne lopj” parancsolat a zenére is vonatkozik. Pelham érvelése szerint viszont a hangmintavétel (sampling) teljesen megszokott a hip-hopban.

A döntés kimondta, hogy zeneszerzők bizonyos feltételek mellett, engedélykérés és jogdíjak fizetése nélkül is saját műveikbe emelhetnek más forrásból származó audioanyagokat.

Ha a szerzői jog megsértése csak „marginális”, a művészi szabadság fontosabb, mint az eredeti mű alkotójának szellemi tulajdonjogai – fogalmazott az alkotmánybíróság.

Ez azt jelenti, hogy Németország lényegében kimondta: a hangmintavétel használata a hip-hopban átalakító és nemcsak másoló jellegű, amit más hasonló eseteknél is figyelembe kell venni.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!