Energiajogász: Németországban a délibábos zöld álmok azok, amik megmérettek és könnyűnek találtattak!

2023. december 18. 16:38

A német kormány a hétvégén azonnali hatállyal megszüntette az elektromos autók vásárlási támogatását. Berlin váratlan döntéséről és annak következményeiről Tóth Máté energiajogászt kérdeztük.

2023. december 18. 16:38
Charging an e-car
Hajdú Tímea

Közel egy hónapig tartott a német költségvetési válság, miután a német alkotmánybíróság november 15-én úgy döntött, hogy a Covid-19 járvány kezelésére elkülönített 60 milliárd euró fel nem használt forrás átcsoportosítása sérti az alkotmányjogot. A német kormánynak váratlanul pénzeket kellett felszabadítania, hogy kitömje a költségvetési űrt.

Ennek legújabb áldozata a német autóipar és az elektromos autók.

Mindez a felelőtlen zöldek, valamint a szélesebb kormánykoalíció döntéseinek következménye” 

– mondta a Mandinernek Tóth Máté energiajogász, aki megjegyezte, hogy a költségvetési hiány épp az utópisztikus projektek és támogatások miatt jött létre.

A alkotmánybírósági aggályok: jogállamiság, jogbiztonság, kiszámíthatóság, pontosan azok az elvek, amely elveket rendszeresen Magyarországnak szokták szegezni. Lám-lám, van söprögetni való bőven a nyugati országoknak a háza táján, hiszen saját alkotmánybíróságuk minősítette alkotmányellenesnek azt, ami ott folyik”– jegyezte meg a jogász.

Túlél-e a német autóipar?

Az első nagy kérdés Tóth Máté szerint az, hogy a támogatások leállítása után vajon megáll-e majd a saját lábán az autópiac?

Elképesztő támogatásokat öntöttek bele. Úgy számoltam, hogy az elmúlt bő 6 évben olyan évi átlagban, nagyjából 1,8 milliárd eurós támogatást utaltak ki. 

Ennek ellenére mindösszesen 1,3 millió elektromos autó van a német utakon” 

– mondta a jogász.

A német kormány célkitűzése az volt, hogy 2030-ra 15 millió elektromos autót használjanak a német utakon. A támogatások miatt folyamatosan nőtt az elektromos autóeladások száma, azonban a jogász szerint akár csökkenés is jöhet 2024-ben.

Ezt is ajánljuk a témában

Vége a költségvetési kabarénak, de a finálé fájni fog

Majd egy hónapnyi feszült tárgyalások után a német kormánykoalíció pártjai megegyeztek a jövő évi költségvetésben. Scholz kancellár szerint a kabinet kitart a céljai mellett, igaz, a megvalósításra kevés pénze lesz. Kivéve Ukrajnát, mert Kijev segítése mindenekfelett áll.

A rossz politika következményei

A szakértő szerint az EU és Németország is most döbben rá, hogy milyen következményei lehetnek a saját politikai döntéseinek:

Németországban a délibábos zöld álmok azok, amik megmérettek és könnyűnek találtattak”.

Tóth Máté szerint nagyon felelőtlen volt a német támogatási rendszer.

Nem gondoltak arra, hogy mi lehet a következménye, hogy olyan feltétellel adták az elektromos autókhoz járó támogatást, ami egészen minimális tartási kötelezettséget írt elő. Ugye a németek megvették az autókat,  felvették a támogatást, majd tovább értékesítették a járműveket, főleg skandináv vevőknek. 

Gyakorlatilag kifolyt a támogatás Németországból”

 – mutatott rá a jogász.

Magyar példa

Tóth Máté szerint a német zöld politikával ellentétben Magyarországon felelős az elektromos járműpolitika.

Magyarország olyan ösztönzéseket épít be, olyan adózási, parkolási kedvezményeket, amik az itt tartott autókra vonatkoznak. Tehát nem az üzembe helyezésre lőjük el az összes rakétánkat, hanem a forgalomban tartott autókra adunk előnyöket” – mondta az energiajogász.

Azt is kiemelte, hogy a magyarok komoly támogatásokat szánnak a tömegközlekedésre, ami azért jó, mert szerinte ezt sokkal inkább tudja befolyásolni az állam, mint a lakossági közlekedést.

Ezt is ajánljuk a témában

Nem lehet parancsra átállni

A jogász arra is rámutatott, hogy az is a probléma része, hogy az EU és a németek törvényi módon akarták rákényszeríteni a piacot a zöld átállásra. Mivel 2035-től nem lehet belsőégésű motorokkal rendelkező gépjárműveket forgalomba helyezni, emiatt a nagy autócégek is átállították a gyártósorokat. Ez azzal járt, hogy a kínai technológia letarolja a piacot, mert kinyitották nekik az ajtót anélkül, hogy végig gondolták volna, hogy ez mivel jár. 

Európa csak most pánikol, hogy mit tegyen a kínai elektromos autókkal szemben.

Még a második féléves adatokat nem látjuk, de az első félévnek a számai alapján Kína vált a világ legnagyobb autóexportőrévé, a korábbi első helyezett Japánt utasítva maga mögé. Az első félévben értékesített 2,3 millió kínai autónak már több, mint fele egyébként elektromos volt. Az elektromos autózásnak a piacnyitása az, ami ezt az elképesztő kínai dominanciát eredményezi” – mondta Tóth Máté.

Az autóipar valószínűleg komoly szerepet fog kapni a politikai csatákban is. Megemlítette, hogy Manfred Weber például már kijelentette, hogy ha az EP választások után politikai fordulat lesz, akkor ők megszüntetnék ezt a 2035-ös tilalmat, ami a belsőégésű motorokra vonatkozik.

A jogász szerint az elektromos autók esete azt is példázza, hogy az EU szintjén ugyan jogi értelemben meg lehet fordítani egy döntést, de ezt nem lehet megtenni gazdasági következmények nélkül.

A német gyártóknak nem volt választásuk ebben a szabályozási környezetben, megváltoztatták a saját üzleti döntéseiket, más irányt vett a kutatás-fejlesztésük.

 Már nem fejlesztik, azokat a belső égésű motorokkal ellátott autókat, nem tökéletesítik azokat a technológiákat, amik már egyébként nagyon magas szintre és nagyon alacsony károsanyag-kibocsátási értékre jutottak el. Hanem ugye már csak elektromos autókat fejlesztenek, amiben hatalmas a technológiai hátrány Kínával szemben” – mutatott rá a zöld politika következményeire a jogász.

Nyitókép: PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Kapcsolódó vélemény

Várkonyi Gábor

Facebook

Idézőjel

El sem merem képzelni, hogyan fogadna egy ilyen lépést a magyar közvélemény.

 

 

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2023. december 18. 23:22
Szép újságíró feladat lesz vissztekerni a történelem jegyzőkönyvét addig az időszakig, amikor Európa elkezdett a saját érdekeivel szemben politizálni és döntéseket hozni. Innovatív döntéseket annak célszerű hozni, aki valóban képes azokat végre is hajtani úgy, hogy jól is jár vele, nem pedig a versenytársat hozza helyzetbe. A villanyautó önmagában jó dolog lenne, ha Európa az akkumlátortechnológiában a kellő szinten állna, de az most látszik, hogy a termék még nem versenyképes, sőt magasabb árcédula mellett is kompromisszumos az üzemeltetés. De itt szokás szerint a tiltással kezdték.
Kanmacska
2023. december 18. 23:17
Ezerszer elmondtam már: A zöld politikánál kártékonyabb, emberellenesebb és veszélyesebb talán nincs is ma Európában! A zöldek korunk új jakobinusai, rohadék társadalommérnökök, akik népekkel kísérleteznek!
FreedomEva3
2023. december 18. 22:41
És nem a kutatás-fejlesztés vett más irányt, hanem becsicskultak a jenki profit éhségnek. Ez kellett már a “Wir schaffen das!” után! Ennyi hazaáruló alakot!
FreedomEva3
2023. december 18. 22:36
Putyin hatradol es ker egy kávét. Fegyvert sem kell gyártani a németek legyőzésehez. Ezek önként és dalolva lövik ….. magukat!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!