Élelmiszerár-csökkenés: ez áll a külföldi diszkontláncok akciói mögött

2023. március 18. 15:00

Leginkább a különféle tejtermékek árának csökkentésével igyekeznek ezekben a hetekben magukhoz csábítani a vevőket a Magyarországon működő külföldi diszkontláncok. A kiskereskedelemben zajló folyamatoknak a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkárával igyekeztünk utánajárni.

2023. március 18. 15:00
null
Helmeczi Zoltán

„Piacgazdasági keretek között a kiskereskedelemben mindig árverseny van, ez nem újdonság. A háború kitörése óta az elszabadult infláció miatt azonban a korábbinál jóval fontosabb hívószó lett az ár. A jelentős élelmiszer-drágulás ugyanis értelemszerűen azzal járt, hogy az emberek sokkal érzékenyebbek lettek arra, mire mennyit költenek, s ezt a kereskedők is tudják” – vázolta az élelmiszer-kiskereskedelem aktuális helyzetét a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára a Mandinernek.

Neubauer Katalint azzal kapcsolatban kérdeztük, hogy az elmúlt hetekben sorra jelentek meg olyan hírek, melyek szerint „zuhan” bizonyos élelmiszerek, különösen a tejtermékek ára, a boltok pedig ádáz árversenybe kezdtek a vevőkért, egymásra licitálva a kedvezményekben. A helyzet azonban korántsem ennyire fekete-fehér.

Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
Nem csak az infláció a mumus

Abban széles körű a közgazdasági egyetértés, hogy a vágtató infláció óriási nehézséggel szembesíti a gazdaság szereplőit, nemcsak a háztartásokat, hanem a vállalatokat is. Ezért mindenki türelmetlenül várja, mikor indul csökkenésnek a pénzromlás üteme. Ezzel kapcsolatban optimizmusra adnak okot a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi adatai, melyek szerint januárhoz viszonyítva februárban a fogyasztói árak átlagosan már „csak” 0,8 – azon belül az élelmiszerek 1,7 – százalékkal nőttek. Sőt, már olyat is olvasni lehetett a jelentésben, hogy valaminek lefelé ment az ára: a margarin 2,2, a sertéshús 0,6, a baromfihús pedig 0,5 százalékkal olcsóbb lett.

Az MNKSZ lapunknak nyilatkozó főtitkára ugyanakkor rámutatott: az élelmiszerár-csökkentés kérdése nem kizárólag ezzel áll összefüggésben. Az is hat ugyanis – sajnos negatívan – a folyamatra, hogy

számos hazai feldolgozóipari szereplőnek – jellemzően kis- és középvállalkozásnak – tavaly kiugróan magas gáz- és áramárra kellett szerződnie egy-két éves időtartamra. Ez most komoly versenyhátrányt okoz nekik,

hiszen még ha ki is tudják gazdálkodni a jócskán megemelkedett energiaköltségeket, a fogyasztóiár-versenybe biztosan nem tudnak beszállni, mert egész egyszerűen képtelenek egy bizonyos ár alá menni. „A boltok pedig csak azoknak a termékeknek az árát tudják csökkenteni, amelyeket ők is olcsóbban kapnak a beszállítóktól” – jelezte a magyar kiskereskedői oldal problémáját Neubauer Katalin.

Miért lettek akkor olcsóbbak a tejtermékek?

Mindeközben azt látni, hogy egyes tejtermékeknek, elsősorban vajaknak és sajtoknak csökkenni kezdett az ára. Miért? – kérdeztük a szakembert, aki elmondta: „annak a két ominózus – a diszkontláncokon keresztül hazánkba bekerült – vajnak azért lehetett hirtelen alacsonyabb az ára, mert egy Németországban kialakult túlkínálat miatt dobták ezeket a termékeket olcsón a magyar piacra is; gyorsan romlandó tulajdonságuk okán valahol ugyanis gyorsan, nagy volumenben el kell őket adni, még ha nyomott áron, akkor is”.

Ez ugyan elindított egy kedvező, árcsökkenéssel járó folyamatot – magyarázta –, ám a magyar tejipari vállalkozások és más itthoni feldolgozóipari szereplők közül csak azok a jellemzően nagyvállalatok tudják ezt valamelyest lekövetni, amelyek nem 2022 őszén, magas áron, hosszú távra kötötték energiaszerződéseiket, hanem a pillanatnyi – csökkenő – piaci tarifához vannak kötve. „A kisebb vállalkozások azonban most isszák meg igazán annak az energiacsapdának a levét, amelybe tavaly belecsöppentek, amikor a legmagasabb tőzsdei árak alapján energiát kellett vásárolniuk” – tette hozzá, rámutatva, hogy éppen a tejipar az egyik legnagyobb energiaigényű ágazat, hiszen ott a technológia a fűtést és a hűtést egyaránt megköveteli.

„Az energiacsapdában ragadt piaci szereplők mindezt most 160-180 forintos kilowattóránkénti villamosenergia-áron kénytelenek megtenni, ami folyamatos versenyhátrányt jelent számukra” – közölte.

Jó marketingfogás

A diszkontláncok által nagy csinnadratta közepette bejelentett akciókat Neubauer Katalin jó marketingfogásnak nevezte: a vásárlók a számukra legjelentősebb termékek esetében várják az árak csökkenését, ám ezt nem minden esetben tapasztalják. Az általánosan meghirdetett árcsökkentés arra a vásárlói attitűdre épít, hogy jelenleg mindenkinek az árak körül forognak a gondolatai. A szakember szerint egyébként arra érdemes számítani, hogy

szinte egyetlen termék eladási ára sem fog visszarendeződni az áremelési hullám előtti időszakban megszokottra,

azt viszont majd az infláció mérséklődésének üteme fogja meghatározni, hogy végül hol állnak meg a bolti árak.
A hazai kiskereskedelmi szektor magyar szereplőiről szólva kifejtette: az elmúlt év arról szólt, hogy a magyar kereskedők próbáltak tovább küzdeni a vásárlókért, de a hangulat a körükben nem igazán rózsás, hiszen az látszik, hogy a magyar élelmiszer-kiskereskedők beszállítói partnereinél nem lesz egyszerű olyan beszerzési árakat elérni, amilyeneket a vásárlók elvárnak jelen pillanatban.

Várják az árstop kivezetését

Az MNKSZ főtitkára emellett megismételte: nagyon bíznak abban, hogy április végével megszűnik az élelmiszerárstop, mivel a kormány korábban az inflációcsökkenés megindulását szabta a hatósági árak kivezetésének egyik feltételéül. „Ez már, úgy tűnik, megkezdődött, ezért továbbra is azt szorgalmazzuk, hogy rendeződjön vissza a piac, vezessék ki a hatósági árakat, akkor ugyanis ismét sokkal egészségesebb, piaci alapú termékpályákkal tudnánk dolgozni, és az a termőföldtől a fogyasztóig mindenkinek a legjobb lenne” – mondta.

Nyitókép: Mandiner/Ficsor Márton

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csapláros
2023. március 19. 13:30
.
dragstar
2023. március 19. 07:53
Magyara lefordítva a nyugati tejgyárak szankciók miatt nyakukon maradt termékektől szabadulnak,például 2,5eurós sajt áron kilójánként
Maciapu
2023. március 19. 06:05
Biztos vagyok benne, hogy a különböző áruházláncok a kormány által rájuk terhelt különadót is mindenestül beépítették a termékeik árába, nehogy már saját zsebből kelljen azt kifizetni. Ellenőrizni ezt úgy sem lehet, elég minden egyes termékre rátenni néhány forintot, és máris nulla az az adó. Szóval, szerintem az a különadó is jócskán benne van az áremelkedésben. Másrészt én egyelőre nem látok semmilyen árcsökkentést a szokásos, heti, ideiglenes egy-két termékakciózáson kívül. A Tesco pedig egy jó ideje már nem kicsit drágább a német multiknál.
kunfia
2023. március 18. 20:38
Egyedül a CBA nem tud ezzel versenyezni, mert Orbánék, a tulajok nem hajlandók lemondani az extrém árrésről, a magas haszonról, mert a család éhes, és egyre éhesebb...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!