Átalakul a tartós bérlet

2014. március 08. 09:10

Az új Ptk. automatikusan lízinggé minősíti azokat a tartós bérleti szerződéseket, amelyek megfelelnek bizonyos követelményeknek. Ez sokakat érzékenyen érinthet, hiszen a tartós bérlet esetében a bérleti díj egésze költségként leírható, míg a lízing esetén csak a kamatokat és az amortizációt lehet elszámolni.

2014. március 08. 09:10

A március 15-én hatályba lépő új Polgári törvénykönyv (Ptk.) automatikusan lízinggé minősít bizonyos tartós bérleti szerződéseket, ami sok piaci szereplőt érzékenyen érint – közölte a tanácsadó és könyvvizsgáló Mazars. A tartós bérlet hiába viseli neve előtt a „tartós” jelzőt, valójában bérlet, csak éppenséggel a bérleti idő hosszabb a szokásosnál. Lényege a számviteli jellegében rejlik: a bérleti díj egészében költségnek számít. Lízing esetén ugyanakkor csak a lízingdíj kamatát és az amortizációt tudja elszámolni a lízingbe vevő. Ez a költség általában 5-10 százaléka a bérleti díjnak.

Az új Ptk. az olyan határozott ideig tartó bérletet is automatikusan pénzügyi lízingnek minősíti, amely megfelel bizonyos követelményeknek. Ezek a következők: a futamidő eléri vagy meghaladja a lízingtárgy hasznos élettartamát; a futamidő nem éri el a gazdasági élettartamot, de a lízingbevevő a lízingelt eszköz szerződéskori piaci értékénél jelentősen alacsonyabb áron - maradványértéken – megszerzi vagy megszerezheti annak tulajdonjogát; végül a futamidő alatt fizetendő lízingdíjak összege eléri a lízingtárgy piaci értékét.

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pacurofagus oxitoxicus
2014. március 08. 10:32
Magyarország a céges autók országa. Nem is véletlenül: ez egy béren kívüli (munkabér helyettesítő) juttatás. Itthon nagy költség az autózás, a munkavállaló tehát örül, mint majom a farkának. Jó a munkáltatónak is, mert teljes mértékben elköltségeli, tulajdonképpen egy fillérjébe sem kerül - nem úgy, mint több munkabért fizetni, és azután adózni. Kétségeink ne legyenek, ezeket a kocsikat magáncélra is használják. A cégautó-adó pedig eltörpül a sok esetben akár 300 ezres havi bérleti díjtól. A kérdés már csak az, hogy ki csengeti végül az egészet? Hát megmondom: a magyar adófizetők. Ez senkinek nem tűnik fel?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!