Ez a kulcskérdés

2022. január 01. 11:06

Muszáj lenne regionális szintre emelni a közszolgáltatások szervezését Budapesten és környékén. Interjú.

2022. január 01. 11:06
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Budapest környéke

„Vannak nemzetközi példák belső kis fővárosra, körülötte pedig külső kerületeknek látszó önálló városokra?

Igen. Párizs olyan, mintha csak a Hungária körúton belül működne Budapest önkormányzata, és Rákoskeresztúr, Kőbánya és a többi külső kerület pedig önálló település lenne, mint mondjuk Mogyoród, Dunakeszi vagy Érd. De Párizs körül van egy nagyon erős, közvetlenül választott régió, amelyik egyszerre Párizsért és az agglomerációért felel. Ők szervezik az összes metró-, busz- és villamosvonal közlekedését, ami Párizsban vagy azon kívül működik az ottani agglomerációban. Ezt tehát ott az Ile-de-France szint, a régiós szint kezeli – Párizs főpolgármesterének semmi dolga a tömegközlekedéssel. Németországban, Ausztriában, az északi államokban vagy manapság akár a cseheknél és lengyeleknél is sok helyen látunk erre példákat, tartományi vagy régiós közlekedésszervező hatóságokat, szövetségeket.

A mi közigazgatási rendszerünk a rendszerváltás idején gyökerező okokból angolszász mintát követ, és ellentétben mind a többi V4-es országgal, Csehországgal, Lengyelországgal és ellentétben teljes Nyugat-Európával, nincsenek komoly hatáskörökkel bíró választott regionális önkormányzataink. Nem is gondolom, hogy rövidtávon lesznek, mert ez Magyarországon beivódott és kétharmados jogszabályokkal garantált közigazgatási struktúra, ráadásul soha korábban ilyesmi itthon nem működött, nincs történelmi előkép sem, a régi megyerendszer sem feleltethető meg ennek. Ugyanakkor szerintem ez a gyökere sokszor annak, hogy Magyarországon nehezen átültethetők bizonyos európai intézményi példák – nem véletlen, hogy a BKK-t is a londoni közlekedésszervező mintájára hoztuk létre tíz éve. Matolcsy elnök úr is tehát ezeket a problémákat feszegeti, de a kerületek, a főváros és az agglomeráció teljesen egyedi és valóban a tökéletestől nagyon távol álló viszonya és hatáskör-megosztása önmagában attól nem oldódik meg, ha Budapest nem akkora, mint amekkora, mert ha a párizsi mintát is követnénk, a másik oldalon kellene egy regionális igazgatás, amiről pedig az ő cikkében sincs szó, hisz a teljes magyar közigazgatási rendszer újragondolását jelentené.

Amikor BFK-vezérigazgató lettem, többször elmondtam, hogy a közlekedésszervezésben és néhány nagy rendszernek a tervezésében muszáj lenne regionális szintre emelni a közszolgáltatások szervezését Budapesten és környékén. Ez nem azt jelenti, hogy a fővárosnak, a budapestieknek nem lenne beleszólása, hanem azt, hogy még jobban összetolhatnánk az elővárosi és a városi közlekedésszervezést, ahogy ez Prágától Madridig Európa-szerte történik. Ennek szerintem több realitása van belátható időn belül, mivel a közigazgatási struktúra változatlanul hagyása mellett is végrehajtható – tehát a leginkább integrált gondolkodást igénylő ágazatban a mai közigazgatási struktúra mellett is lehet jó megoldást találni.

Azt gondolom, ez a kulcskérdés, ugyanis ilyen – a szakirodalomban funkcionális régiónak nevezett – szerveződések a budapestiek és az agglomerációban élők életében a közlekedéstől eltérő ágazatokban olyannyira mindennaposak, hogy fel sem tűnik. Gondoljunk például a kórházi ellátásra: a Szent János Kórház ellátási területe egyes budai kerületek mellett a nyugati agglomerációban Pest megyei és egyes Komárom-Esztergom megyei településekre terjed ki vagy a kistarcsai Flór Ferenc Kórház egyes esti kerületek mellett Pest megyei, Komárom-Esztergom megyei, sőt, Heves megyei városok, falvak lakóit is ellátja. Mindez szakmai, szakpolitikai alapon van meghatározva.”

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zaj001
2022. január 02. 07:55
Széttagolt budapesti közigazgatással könnyebb lenne döntéseket hozni pl. az agglomerációs közlekedési hálózatról? Szerintem nem.
Beela1789
2022. január 02. 03:25
2005-ben megalakult a BKSz (Budapesti Közlekedési Szövetség) agglomerációs feladatokkal, bővülő jogkörökkel. Helyette lett 2010-ben BKK Vitézy vezetésével - szigorúan Budapest határain belül. Most Matolcsyval szövetségben cél a hatszázezres "kis - Budapest". Kormány által kinevezendő közlekedés-szervező és -beruházó van napirenden. Így lehet Duna alatti alagutakat rendelni háromszoros áron a baráti oligarcháktól. (Kelenföld - Rákosrendező és Ráckeve - Palatinus Strand - Szentendre) Minél drágább, annál jobb jeligére! Így lehet a MÁV és a VOLÁN monopóliumát fenntartani; évente százmilliárdokat elsíbolni. A Főpolgármesteri Hivatal döntsön az utcák nevéről. A kerületek pedig a bölcsődei vezetőkről.
Reszelő Aladár
2022. január 02. 00:21
Nincs ellenemre ha újragondolnak dolgokat. Vannak követhető példák mindenfele, meg kell nézni mennyire hatékonyak és mennyire átültethetők. Az biztos, hogy a vonzáskörzetet inkább egyben kellene kezelni, kész vicc a buszok kétjegyes, költségekbe beszállós/nem szállós megoldása, a kamu lakcím bejelentések az iskolaválasztáshoz, a taxi visszaútjának a díjja, stb Csak az M0 külső oldalán közvetlenül van vagy tizensok település, akik minden tekintetben Budapest részei, de beleszólásuk nincs az itt folyó dolgokba, a közgyűlésben nincs képviseletük. Sajnos az összes kerületi önkormányzat sok politikust tart el, így házon belül sem lenne népszerű egy csomó pozi megszüntetése. További kérdés, hogy technikai jellegű a módosítás lenne a hatékonyság növelése miatt, vagy inkább politikai indíttatású lenne a dolog egy lipsi enklávé kialakításával és a normálisan gondolkodók kvázi felszabadításával?
Akitlosz
2022. január 01. 23:22
A magyarországi kórházi egészségügyi rendszer rendkívül pocsék, azt semmilyen mintának, példaképnek nem jó ötlet ajánlani. A területileg illetékes kórház egy van, akkor is odaviszik a beteget, ha ott nincsen megfelelő osztály. De ha van is, hely akkor sincsen. A kórházak nem akarnak gyógyszerekre költeni, a betegeknek kell bevinniük a gyógyszereiket. Próbálnak minél gyorsabban megszabadulni a betegektől anélkül, hogy meggyógyítanák őket, anélkül, hogy a tőlük elvárhatót megtették volna. A betegek elhanyagoltak. Úgyhogy a kórházi rendszer rossz minta.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!