Miért keresztény gyökerű a szociális gondoskodás?

2020. február 17. 21:18

Így ér össze a keresztény alapokon nyugvó szociális doktrína és az Orbán-kormány egyéni létbiztonságot támogató nemzet – azaz közösség – politikája.

2020. február 17. 21:18
Fülöp Attila
Facebook

„Sankt Gallenben található a bencés rend talán legfontosabb könyvtára. Őriznek ott egy pergamentekercset. Ennek a 9. századi tekercsnek az egyik oldalán Szent Márton életének leiratát találhatjuk, a másik oldalán viszont van egy alaprajz egy korabeli kolostorról. Ez nagyjából azoknak az évszázadoknak az egyetlen épen fennmaradt kolostor alaprajza. A kolostorban természetesen minden megtalálható, amire akkor szükség volt: templom, konyha, istálló. Ami feltűnő, hogy a novíciusoknak – az új jelölteknek – a lakhelye mellett közvetlenül nem a templom volt, nem a konyha, de nem is kápolna: hanem betegápolási házak, ahol a rászorulókat gondozták. A novíciusoknak tehát hivatásszerűen a rászorulókról kellett gondoskodniuk – ez valamikor a 800-as évek társadalmának lenyomata. Akkor még kiforrott államrendszerről, kiforrott jogszabályalkotásról nehezen lehetett beszélni. Ekkor nem volt még szociális törvény, társadalombiztosítás, de esetfelelős és projketmenedzser sem.

Az egyházak szociális területen végzett tevékenysége tehát nem valami újkori jogszabályokon nyugvó kötelezettségvállalás, hanem a több ezer, több száz éves természetes missziójuk folytatása.

Az egyházak társadalmi missziós tevékenységét a magyar Kormány éppen ezért elfogadja és támogatja. Magyarországon a szociális szolgáltatások 25%-át egyházi szereplők nyújtják. Olyan szolgáltatók, amelyek egyházi háttérrel, állami finanszírozással szerepet, segítő szerepet vállalnak a társadalom, a nemzet rászoruló polgárainak megsegítésében, gyógyulásukért mindent megtesznek.

És a lényeg itt következik: meddig terjed a felelős segítségvállalás, a napi feladat átvállalás? Meddig hasznos, és honnan kontraproduktív bármilyen jobbkéz nyújtás?

A keresztény, katolikus szociális felelősségvállalás arcéle tűpontosan rajzolódik ki XI. Piusz pápa Quadragesimo Anno kezdetű enciklikában írt soraiban: »Amit az egyes egyének saját erejükből és képességeik révén meg tudnak valósítani, azt hatáskörükből kivenni, és a közösségre bízni tilos. Éppen így mindazt, amit egy kisebb és alacsonyabb szinten szerveződött közösség képes végrehajtani és ellátni, egy nagyobb és magasabb szinten szerveződött társulásra áthárítani – jogszerűtlenség, és egyúttal súlyos bűn, a társadalom helyes rendjének felforgatása...«

Tehát jogszerűtlenség, bűn, felforgatás: ha nem a rászorulót akarom képessé tenni a megélhetésre, hanem meghagyom a rászorultság állapotában.

Éppen ezért építi 10 éve az Orbán kormány a segélyezés helyett a munka világát. Éppen ezért követünk olyan fogyatékos politikát, amelyben az irányok, a tervek, a támogatások az önálló, a minél önállóbb élet irányába mutatnak. Éppen ezért indítottuk el az »Érték vagy!« programsorozatot, melynek célja, hogy azok a megváltozott munkaképességű honfitársaink is munkahelyet találjanak, állandó jövedelemmel rendelkezzenek, akiknek még nem sikerült. Mert a megváltozott munkaképesség nem megszűnt munkaképességet jelent, és főleg nem a munkavállalás akaratának megszűnését.

Így ér össze a keresztény alapokon nyugvó szociális doktrína és az Orbán kormány egyéni létbiztonságot támogató nemzet – azaz közösség – politikája.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Emmanuel Goldstein
2020. február 18. 11:16
"926. májusának első napjaiban értek a térségbe, ahol a magyarok érkezésének hírére a bencés kolostort kiürítették, és a papok, Engilbertus apát vezetésével a Sitter-folyó fölé magasodó erődítménybe húzódtak. Csak egy barát, Heribald (Halibald) nem menekült el. Egyedül, a kolostor udvarán állva várta be a magyarokat, akik egy néhány száz fős portyacsapattal érkeztek. Megtetszett nekik a jámbor barát bátorsága, és háborodottnak gondolván, nem bántották. Kincsek után kutattak, de nem lelték, hiszen az apát mindent magával vitt az erődbe. A feldühödött magyarokat Heribald behívta a kolostor pincéjébe, ahol a kolostor kiváló minőségű borát kínálta nekik, mint igazi, kinccsel felérő italt. A magyarok megízlelték, letáboroztak, majd lakomázni és inni kezdtek, ami a bor hatására féktelen, részeg mulatozásba csapott át. A barát velük mulatott, táncolt, és semmi baja nem esett, nem úgy, mint az egyik magyar harcosnak, aki részegen kiesett a kolostor templomtornyából (miután elvégezte nagydolgát). Más áldozata nem volt az éjszakának, a magyar portyacsapat pedig másnap, Sankt Gallen néhány házát felgyújtva távozott. Azért fontos a magyarok - és Heribald - Sankt Gallen-i kalandja, mert utóbb a bencés barát pontos feljegyzéseket készített eleinkről, amelyből sokat megtudtunk a portyázó magyarság életmódjáról, szokásairól."
Harangláb
2020. február 18. 07:32
Igen, Fülöp Attila világosan bemutatta, hogy a fidesz szociális rendszere mély elvi alapokon nyugszik, és nem ócska "PR" szempontokat szolgál...
péterx
2020. február 18. 05:28
Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat!
Arimaspa
2020. február 17. 23:25
A fideszesek nem szeretik a szociális szót.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!