Közoktatásunk dilemmái

2016. április 02. 15:31

A fiatalok teljes félrevezetése az, hogy nekik tizenkét évig csak jól kell érezniük magukat minden erőfeszítés, teljesítmény nélkül. Nekik fog ezért teljesen félrecsúszni a későbbi pályájuk.

2016. április 02. 15:31
Jobbágyi Gábor
Magyar Hírlap

„Nem akarok rémisztő példákat sorolni a felsőoktatásba jutók alapismereteinek hiányáról, nem kis részük tanulási alkalmatlanságáról – amiről természetesen nem a fiatalok tehetnek. Talán csak annyit, hogy a felsőoktatási intézmények egy részében szövegértési (olvasási) órákat tartanak, és az ötven év előtt szerzett történelmi és irodalmi ismereteim bőven meghaladják a most érettségizettekét. (Ezzel nem azt állítom, hogy a hallgatók körülbelül fele nem szorgalmas, tehetséges, alkalmas a választott pályára. A másik ötven százalékkal van baj!) Ezért a közoktatás színvonalesésének drámai jelzései a felsőoktatás oldaláról indultak ki.

Ez sarkallta a kormányzatot 2010-től a jól-rosszul sikerült változtatásokra. A tiltakozó pedagógusoknak néhány dologban igazuk van: erősen túlzott az intézményfenntartás központosítása (Klik), a pedagógusok adminisztrációs terheinek értelmetlen növelése felesleges – ebben, úgy tűnik, mára mindenki egyetért. Mit követel viszont ezenfelül Dúró Dóra, Pukli István – hiába, a vér nem válik vízzé – és Heller Ágnes bizarr koalíciója a fenyegető diktátumaival?

Felesleges lexikális ismeretekkel gyötörni az ifjakat, mert ott az internet, fő cél, hogy a gyerek jól érezze magát az iskolában és legyen kreatív – mondják. Döbbenetes tévedés! A sebész a hasműtét előtt interneten szemlélje a has anatómiáját, hasonlóan a szinkrontolmácshoz, aki munka közben szavakat és nyelvtant böngész? Valójában mindenkinek a közoktatásban kell megszereznie egy alaptudást, majd speciális ismereteket a továbbképzésben. Ezután jöhet a valódi kreativitás a megszerzett ismeretek alkalmazásában. Az alap- és speciális tudást viszont csak komoly fáradsággal, tanulással lehet megszerezni. Érezzék jól magukat az iskolában? Az orvos, a mentős ügyelet alatt, a kamionsofőr tizenkét órás vezetés közben jól érzi magát, hasonlóan az élelmiszer-áruházak pénztárosaihoz? A fiatalok teljes félrevezetése az, hogy nekik tizenkét évig csak jól kell érezniük magukat minden erőfeszítés, teljesítmény nélkül. Nekik fog ezért teljesen félrecsúszni a későbbi pályájuk. Nem éreznek emiatt felelősséget tüntetgető balliberális pedagógusaink?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 244 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
totyalaci
2016. április 04. 08:46
Azt kellene észrevenni, hogy egyébként 2011 előtt sem voltak rendben a dolgok. A mostani kormányzatnak összesen az köszönhető meg,hogy most aztán akkora marhaságba lovalta bele a magyar közoktatást,hogy annak az lett a következménye ami most van. A történet egyébként nem arról szól,hogy erőfeszítés nélkül haladjanak a tanulók, hanem hogy merőben másképpen.(Aminek persze, hogy egy kicsit jobban is örülnének)
sine ira et studio
2016. április 03. 15:43
Nem értem, miért kellene feltétlenül analógiát hozni a tanár munkájára. De az biztos, hogy jóval összetettebb, mint karokat húzogatni, egy járművet kötött pályán vezetni és váltókat kezelni. De maradjunk akkor a rossz analógiádnál: a tanároktól ma azt várják el, mint ha a mozdonyvezetőtől várnák el, hogy a Budapest-Pécs távolságot egy óra alatt tegyék meg. Erre a sínek ugyebár nem alkalmasak, de lehet, hogy már a mozdonyok sem.
bölcsuhú
2016. április 03. 11:11
Az az átlag ember azért nem emlékszik rá, mert sohasem tudta igazán. csak rövid távú, keringő memóriájában szerepeltek. Amig lefelelt belőle s passz ki is törlődött, persze, hogy nem maradt meg semmi belőle. DE ezért kellene iskolába járni, a jegekért vagy a tudásért? Teljesen felesleges iskolába járni 10-12 v, hogy utána szinte üres aggyal lépjenek ki a felnőtt életbe! Az iskola célja ugyanis, hogy a felnőtt életre felhasználható tudást adjon a tanulóknak. S azt meg, hogy ki mit fog tudni felhasználni, azt előre senki sem tudja megjósolni. Mindenki azt amire szüksége lesz majd, de ha semmi semmi sincs, akkor mit? Például Gundelnél pont egy ilyen látszólag felesleges lexikális ismereten fog elhasalni s nyeretlen maradni!-:) (Ahogy a régi Vágó műsorban, most Gundelnél is megmutatkozik, hogy mit jelent a jónép siralmas műveltségi színvonala s ez az utóbbi évtizedek hadjáratának köszönhető a lexikális ismeretek ellen).
Tündér_Lala
2016. április 03. 10:41
Kéremszépen egy orvos lexikális tudás nélkül, hogyan fog diagnosztizálni, ha ne ismeri a betegségek szimptómáit. Sehogy, lehet akármilyen kompetens vagy kreatív. Ez minden mesterségre igaz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!