Hamis problémák a tandíj kérdésében

2012. december 06. 20:35

Hamis az az állítás, hogy az utólagosan törleszthető tandíj ellehetetleníti a társadalmi mobilitást. Ennek megfelelően a felvetett probléma is hamis.

2012. december 06. 20:35
Mihalovits Ervin
Publius

„Meglátásom szerint a felsőoktatási tanulmányok befejezése után fizetendő tandíj bevezetése egy paradigmaváltás az oktatásban. Az eddigi rendszerben nem az egyetem befejezése utáni lehetőségeken volt a hangsúly, hanem magán az egyetemre való bekerülésen, vagyis a diploma megszerzésén. Az pedig mar gyakran másodlagos szempont volt, hogy milyen tudományterületen és milyen későbbi kilátásokkal. Arról nem is beszélve, hogy a felhasználható félévkeretet sokan szívesen kihasználták a limitig, hiszen ingyenes volt, és rengeteg előnnyel járt a diáklét. Ezek a diszfunkciók összességében nagyobb költséget jelentenek közvetlenül az állam, közvetve pedig az adófizetők számára. Erre a tandíj, mint a hatékonyságra ösztönző eszköz, megoldást nyújt.

A Véleményvezér cikke ugyanakkor a társadalmi mobilitás csökkenésében látja a tandíj ördögi hatását. Ez igaz lenne, amennyiben a tandíjat a tanulmányok ideje alatt kellene kifizetni, hiszen akkor a felsőoktatásban való részvétel valóban a szülők anyagi helyzetétől függene. A hazai tandíj-rendszer azonban lehetővé teszi állami hitel közbeiktatásával a tandíj utólagos törlesztését, aminek megfizethetősége így már csupán a hallgató későbbi fizetésétől függ. Ebben a kontextusban a hitel tehát egy befektetés, ami arra ösztönzi a hallgatót, hogy olyan tanulmányokat folytasson, amivel a későbbiekben jó eséllyel tud majd elhelyezkedni. Vagyis hamis az az állítás, hogy az utólagosan törleszthető tandíj ellehetetleníti a társadalmi mobilitást.

Ennek megfelelően a felvetett probléma is hamis. Az igazi kérdés az, hogy az államilag támogatott hitelek mekkora költségvetési terhet jelentenek hosszútávon, illetve, hogy a jelenlegi tandíjakat vissza tudja-e majd fizetni a felvevők túlnyomó része a fizetéséből, ha keresett szaktudást sajátít el?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 66 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agnieszka
2012. december 07. 17:19
Mindenkenek nehezebb lett, a fiataloknak is. A problémák vszg. egymásra épülnek a reál tárgyak és az angol nyelv oktatása már az általános iskolában sem színvonalas, sőt, gyakran nagyon alacsony színvonalú. 10-12 éves német gyermekek, igaz, a német logikája, szókincse ismerősebbé tesz számukra az angolt, de folyékonyan beszélnek. Nálunk a gimnazisták tudásával is baj van. Micsoda közoktatás az, ahol a szülő külön tanárt fizetni tudásán múlik, h. a könnyen tanuló fiatal korban sikerül-e majd a létfontosságú tudás megszerzése. Viszont Németországban a tanárokat kiemelten jól fizetik és nincsenek iorreálisan hosszú nyári szünetek, ami a dolgozó szülők számára itthon nehezen megoldható problémát jelent és az idő a képzésből is hiányzik. Speciális magyar "vívmány" volt szerintem a tanfelügyelői rendszer felszámolása is. Vszg. bele kell törődni és alkalmazkodni ahhoz, h. egy keményen teljesítmény elvű kor jön.
Sándor
2012. december 07. 16:13
Az igaz TRAGÉDIA az, hogy... 2002 és 2010 között a szocialista rezsim alatt a semmihez nem értő "ingyen” HITELBŐL képzett "szakemberek", közgazdászok, jogászok, kommunikátorok, blablabla diplomás „szakértők” TÖMKELEGE mellett jutott ide a nemzet! de MEGDUPLÁZÓDOTT a munkanélküliség is, 2010-re már elérte a ~ 4, 5 milliót, ebből, kb. 1,5 millió csak alkalmazottként megélni kívánó diplomás... ez az igazi TRAGÉDIA... ... ugyan ezen síró-rívó „tudósoknak”, mivel 10 ezreknek nincs meg a nyelvtudása sem külföldön, még mosogatásra is alíg használható a foxi-maxi "diplomájuk".
dönci4
2012. december 07. 11:31
Remek! Elvégzi az egyetemet, aztán esetleg több milliós tartozással kezdheti az életét. Lakás, család, gyerek nuku. Az államnak meg marad az egyre növekvő kamattámogatás fizetése.
Biedermann
2012. december 07. 08:40
Zürichben,-ugye ott van szociális ellátás és pénz- a diákok részidőben dolgoznak,még a gazdag,fizetős diákok is.Ez egy szemléletkérdés.Aki-valamely okból-nem tud,vagy nem akar dolgozni,van diákhitel,amit a végzős diák később már mint kereső fizet vissza. Az itteni ingyen tanulás teljesen torz,segíti az örök diák státuszt,viszont,mint minden újdonság ellenérzéseket kelt. Jó lenne,ha a mostani felsőfokúak hozzászoknának a tényhez,hogy az állam nem adhat aránytalan segítséget az egész diáktársadalomnak,de jól teszi,ha segíti a szociálisan hátrányos de kitünő tanulókat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!