Egy furcsa rendszer képe bontakozik ki

2012. szeptember 17. 12:02

Az oktatás nem egy statikus dolog, eleven organizmus, minél távolabb van a döntéshozó szervezet, annál komolyabbak a félelmeim, hogy működőképes lesz-e így a központ. Interjú.

2012. szeptember 17. 12:02
Pokorni Zoltán
hvg.hu

Mennyivel lehet tisztábban látni most, hogy milyen lesz az új közoktatási rendszer, mint a nyár elején, amikor azt mondta, minden bizonytalan? Végül is vannak részletszabályok, felállt a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ…

Fogalmazzunk pontosan: a Klebelsberg Központnak van egy vezetője. Nincsenek meg a munkatársak, az irodák , nem derült ki, kik veszik át az iskolákat az önkormányzatoktól bő három hónap múlva. Már sokszor mondtam, hogy ez egy akkora szervezet lesz, amekkora talán csak a Kádár-kori néphadsereg volt, de persze nem ez a lényeg, hanem a munkakultúra. Az oktatás nem egy statikus dolog, eleven organizmus, minél távolabb van a döntéshozó szervezet, minél inkább adminisztratív attitűd jellemzi, annál komolyabbak a félelmeim, hogy működőképes lesz-e így a központ. Főként ha a feladatokat még azelőtt átveszi a központ, mielőtt a rendszert megnyugtatóan beüzemelték volna. Kerettantervek sincsenek még…

Pedig ezeknek augusztus végén el kellett volna készülniük. Mit lehet erről tudni?

Hivatalosan annyit lehet tudni, hogy még csiszolgatják őket, de szeptemberben megismerhetők lesznek. A rendelettervezet tartalmáról a sajtóból értesültem, nem megnyugatató, amit tudni lehet: egy furcsa rendszer képe bontakozik ki, ahol a tehetségesek számára lesz némi kínálat, választási lehetőség (tagozatok), de a többség számára tantervi szinten nem biztosított a mozgástér a differenciált fejlesztésre. Mindenki ugyanazt kapja. Úgy tűnik, nem készült kerettanterv jól megfogható tanulói körökre: az egész napos iskolára, a Híd programokra. A szakképzés kerettantervének készítése sem zárult le, de a sajátos nevelési igényű vagy a két tanítási nyelvű iskolákba járó gyerekek kerettantervéről sem tudni semmit. Ez így a gyerekek több mint negyven százaléka. Úgy tűnik csak irányelvek lesznek.

Akik ettől akár csak minimálisan el akarnak térni, például azért mert hátrányos helyzetű tanulókat oktatnak, integrált képzést valósítanak meg, vagy az irányelvek alapján készítenek saját tantervet, azoknak hatalmas kiadásokkal kell számolniuk, ha tanterveiket jóvá kívánják hagyatni. Ez így növeli és nem csökkenti az esélyegyenlőséget, egyszerűen méltánytalan. Mint ahogyan elhibázott, s a rendszer nem ismeretéről tanúskodó a ma működő tantervek kivezetésének tervezett szabályozása is. Ráadásul maradt a túlzó, tananyagközpontú pedagógia. Ez az alapprobléma, ennek leghátborzongatóbb mondata még ma is, hogy »Kedves anyuka/apuka mi leadjuk az anyagot, s ha  a maga gyereke nem tanulja meg, az a maga problémája. Oldja meg!« Ez annak ellenére jellemző, hogy kitűnő innovációk is megvalósultak, amiket féltünk egy egységesítő szemlélettől. Kevés a tanításra jutó idő (Magyarország nemzetközi összehasonlításban is messze az átlag alatti számban nyújt közfinanszírozott oktatási időt a gyerekeknek), túlzsúfolt a Nemzeti Alaptanterv, ami ráadásul nem szabályozza, hogy ezt a tananyagot hogy is kellene megtanítani. Ezzel nem nézett szembe az oktatási kormányzat – igaz, a szakma sem.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 174 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gvarga10
2012. szeptember 17. 17:19
Zolikám! A mi ismeretségünk olyan ,hogy egy voltam a tömegből,mikor te "szpicseltél"! Lényeg az,hogy még militáns szakszervezeti vezetőként ismertelek!Ősfideszes echte liberális vonásokkal! Egy embert könnyű megjegyezni,tömeget nehéz. Lényeg:Az oktatással még akkor kerültem kapcsolatba diákként,mikor még volt "szépirás füzet".A mai gyerekek lassan már sehogyan sem tudnak irni,vagy elfeljtik a billentyűzet miatt. Azóta folyik a PEDAGŐGIA REFORMJA! Gondolom,amig politikus és iskola lesz,a miniszterek állandóan új metódust fognak kitalálni az dők végezetéig! A szegény tanerő meg ugyan kin álljon bosszút? Legfelhjebb belerúg-na a kutyájába,de közben azt is "leszbályozták törvényben"! Igy csak szidja a felsőség mamáját és sajnálja a lovat mert annak nagyobb a feje.
laci0011
2012. szeptember 17. 16:21
Pokorni megugrotta a belépőszintet,lehet felnőni hozzá.Ahhoz képest hogy nincs egyetlen hozzáértő szakember a jogászkormányban,igazi unikum a srác.Nélküle már csak az iskola köppenyen lehetne rugózni.
tarapptarapp
2012. szeptember 17. 14:30
Szerintem nem volt akkora tévedés a liberális oktatáspolitika, csak pénzt, paripát, fegyvert nem rendeltek mellé. Így csak egy felülről kikényszerített, nagyrészt végre nem hajtott, félig se megvalósult reform volt. Nem lettek hülyébbek a diákok, csak egyre többen vannak az oktatás különböző szintjein, ezért csökken az átlag színvonala. A századfordulón, amikor az emberek többsége a földet túrta, egyetemre meg párezren jártak, persze hogy magasabb volt a színvonal.
celkereszt
2012. szeptember 17. 14:09
Emlékszem gyerekkoromban megígért pofonra, mert egy iskolai ünnepségen a Himnusz alatt egy darazsat hesegettem el az arcomról. A magyar oktatási rendszerrel az a baj, hogy alattvalónak nevel. A tanár az, aki hivatva lenne a hatalom ideáját az ifjúságról megvalósítani. A Kádár-rendszerben legalább támogatást kapott, de most a tanár mindenki kapcarongya. Tekintélye nincs, kétszer annyit dolgozik fele pénzért, miközben látszattevékenységek(pályázatok, bizottságok, munkaközösségek) miatt nincs ideje van a gyerekkel foglalkozni. Nagyon sajnálom a mostani tanárokat és gyerekeket.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!