Lobbitevékenység

Túl sok nagyvállalat szivattyúzza ki az értéket a gazdaságból

2019. július 16. 22:10

Noah Smith
Bloomberg

Pont az ellenkezőjét kellene tenniük.

„A szabad piac védelmezői mindig az egészséges versenyt hozzák fel érvként. A narratívájuk szerint a vállalatok arra törekednek, hogy minél magasabb minőségű terméket minél olcsóbban kínáljanak a vevőiknek, és a profitjuk csupán a kemény munkájukból és a kockázatvállalásból származik. Ez viszont azt jelenti, hogy

a vállalatok profitjának az adott ország gazdasági növekedésével közel megegyező ütemben kellene nőnie.

Ami a részvények árát illeti, azok nőhetnek a profitnál gyorsabban, ha a befektetők kockázatvállalási kedve nő, vagy ha a kamatráták csökkennek.

De a modern kapitalizmus kritikusai egy merőben más narratívát mesélnek. Azt állítják, hogy a vállalatok értékteremtés helyett kiszívják az értéket a gazdaságból. A monopolhelyzetükkel visszaélve vagy a hasonló ideológiát valló törvényhozókkal kötött előnyös megállapodások révén ezek a nagy cégek megemelik az árakat, lenyomják a béreket és kizsigerelik a beszállítóikat, hogy a részvényeseiknek kedvezzenek. Az értéknek az ilyesfajta kiszipolyozását gazdasági járadéknak hívják a közgazdászok. (...)

A nagyvállalatok piaci erejüket lobbizással is képesek növelni, magyarán megtehetik, hogy politikusokat és törvényhozókat állítanak maguk mögé, és ha ezt meg is teszik, az nagyon rossz fényt vet a szabad piacra és a kapitalizmusra. A szocialista elnökjelölt, Bernie Sanders szenátor állításai, miszerint az amerikai dolgozók nyomorúságáért a vállalatok a felelősek, megerősítést nyernének. Hogy a nagyvállalatok és azok lobbistái pontosan miért tudják ilyen sikeresen torzítani a játékszabályokat, az már 2000 óta rejtély, amit jó lenne végre megfigyelni és felgöngyölíteni. Ugyanis a kapitalizmus jövője a tét.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
vissza a teljes nézetre