BYD-beruházás: Magyarország megvalósította, Németország siratja álmait

2023. november 09. 09:09

A keleti nyitás politikájának könyvében új fejezet íródik: Magyarország bizonyult a legkézenfekvőbb befektetési országnak Európában a sencseni gigász, a BYD számára. Az akkugyártás mellé települ a legfontosabb kínai autóipari szereplő. Minden adott a sikerhez.

2023. november 09. 09:09
Orbán Viktor miniszterelnök a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a BYD autógyárában, 2023. október 19-én. 
MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

Bár hivatalosan még nem jelentette be a vállalat, immár szinte bizonyosnak tekinthető, hogy a világ egyik leggyorsabban fejlődő autógyártója, a kínai BYD Magyarországon építi fel első európai üzemét.  

Orbán Viktor volt az egyetlen uniós vezető, aki részt vett a kínai Egy övezet, egy út fórumán a múlt hónapban Pekingben. A miniszterelnök útja fejcsóválásra késztetett néhány kormányfőt és brüsszeli bürokratát, akik az USA által irányított „kockázatmentesítés” szót emlegetve helytelenítették, hogy a magyar kormány pragmatikus gazdaságpolitikájára alapozva még szélesebb keleti nyitást szorgalmaz, miközben Brüsszel szerint ennek éppen az ellenkezőjét kellene tennie. (Érdekes módon sem a francia törekvések, sem a németek befektetőcsábító kettős beszéde nem zavar senkit. Ha azonban Magyarország lép egyet Kína felé a saját gazdaságának érdekében, rögtön sokan kezdenek beszélni túl hangosan.) 

A kormány többször hangsúlyozta: sem azzal nem ért egyet, hogy Kínára az USA és az EU kockázatként és fenyegetésként tekint, sem azzal, hogy bármilyen blokkosodás alakuljon ki a világkereskedelem területén. Ahogyan Szijjártó Péter fogalmazott: a Kínától való függetlenedés erőltetése, egy esetleges kereskedelmi háború kirobbantása felér „az EU-s gazdaság brutális öngyilkosságával”. 

Orbán Viktor kínai útjáról a leghangsúlyosabb hír mégis az volt, hogy találkozott, sőt még kezet is fogott Vlagyimir Putyinnal. (Ezt mindenki a saját buborékjában a megfelelő polcra helyezheti, tükörképének és hipokrita tulajdonságainak megfelelően.) 

Arról már sokkal kevesebbet írt a liberális sajtó, hány együttműködési megállapodást, üzletet, befektetést ütött nyélbe a kormány azalatt a pár nap alatt 

– ahogyan arra is a vállukat vonogatták sokan, hogy a miniszterelnök elég gyümölcsöző tárgyalást folytatott Vang Csuan-fuval, a BYD elnökével. Pedig ekkor véglegesedhetett a kínai gépjármű-előállító döntése, amelynek értelmében Magyarországra telepíti első európai autógyárát. 

Logikus döntés

Az elektromosautó-ipari beruházások következtében a magyar gazdaság a jelenlegi 100 milliárd eurós értékről 2030-ra megduplázhatja a külföldi közvetlentőke-befektetéseit – erről már Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter beszélt szintén a Belt and Road fórumon.  

A BYD természetesen óriási szerepet játszik majd a befektetési összegek drasztikus megugrásában. A kínai gyártónak egyébként már van üzeme Észak-Magyarországon, a Komáromban gyártott elektromos buszok 2021 óta állnak szolgálatban a Volánbusz flottájában: a hetekben pedig újabb lépésként a vállalat a kelet-közép-európai régióban elsőként Budapesten kezdte el forgalmazni a modelljeit. Az autógyár létesítése azonban minden szempontból óriási ugrást jelent a magyar gazdaság számára.

Ezt is ajánljuk a témában

A kínaiak már a garázsban vannak

A kelet-közép-európai régióban elsőként Magyarországon lehet kapni a kínai elektromos autók ászát, a BYD-t. A vállalat nem titkoltan teljes erővel célozta meg a globális piacot.

A gigaberuházás tökéletesen illeszkedik a kormány terveibe, amelyek Magyarországot az elektromosautó-ipar egyik legnagyobb (idővel talán az első) központjává teszik. Míg eddig a német gyártók domináltak (Mercedes-Benz, VW, Audi, BMW), a BYD az első kínai fecske lesz, feltehetően más ázsiai vállalatok számára is mutatva az utat.  

Ehhez jönnek hozzá az elmúlt években csúcsra járatott autóipari beruházások: ezek összege öt esztendő alatt mintegy 20 milliárd eurót tettek ki. A zászlóshajó természetesen a világ legnagyobb akkugyára, a CATL debreceni projektje, amely önmagában 7,3 milliárdos befektetést jelent. Magyarország akkugyártási kapacitása 2030-ra eléri a 100 gigawattórát, ezzel a teljesítménnyel pedig Kína, az USA és Németország után a világ negyedik legnagyobbja lesz. 

Fekete vidék 

Hogy megértsük, mit jelent egy országnak egy ekkora volumenű beruházás magához csábítása, elég csak Németországra pillantanunk. 

A Scholz-kormány sokáig harcolt azért, hogy a BYD Németországot válassza első európai termelési helyszínéül, ám mára tényként könyvelheti el, hogy Magyarország vonzóbb volt a kínai vállalat számára. 

Pedig a németek nem „csak egy” újabb befektetés miatt vetettek be mindent. A Saar-vidéki ipari hanyatlást próbálják megakadályozni – nem beszélve a több tíz ezer munkahely megmentéséről. A dolgok egészen tragikusra fordultak arrafelé: először a Ford közölte, hogy 2025 végéig bezárja saarslouisi üzemét, ahol 4500 embert foglalkoztattak. A Focus gyártását itt befejezik, az elektromos modellt pedig már máshol, Spanyolországban fogják készíteni.  

Ezután jött a ZF bejelentése, amelynek értelmében hatezer embert bocsátanak el a saarbrückeni sebességváltó-üzemből a belső égésű motorok EU-s kivezetése miatt. A legnagyobb csapást a Dillinger Hütte acélgyártó jelentette, amely a régió egyik legnagyobb munkáltatója, ám a klímasemleges technológiákra való átállás miatt várhatóan nagyjából 20 ezer embert fog elküldeni. 

Érthető volt tehát Németország vágtája a BYD után: egy ekkora beruházással sanszos lett volna legalább a Ford távozása által támadt űrt betölteni. A számításokat azonban éppen az a Scholz-kormány által folyamatosan kioktatott Magyarország húzta át, amelynek esze ágában sincs egy – a német kabinethez hasonló – átpolitizált gazdaság- és kereskedelemépítést folytatni, helyette mutatja, mije van – és megnézi, mit kaphat cserébe.  

A fegyverek szava 

Ennek a megközelítésnek a helyességét a brutális beruházási adatok igazolják: a keleti nyitás politikájának köszönhetően az ázsiai országokból érkező befektetések ma a közvetlen külföldi beruházások 34 százalékát teszik ki, szemben a 2010 előtti 9-10 százalékkal. Lehet bírálni ezt a stratégiát Brüsszelben vagy Washingtonban, lehet végtelenségig mantrázni a kockázatmentesítés kifejezést, lehet Kína globális terjeszkedési szándékairól napestig vitatkozni, a hazai gazdaságpolitika igazát illetően azonban elég csak rápillantani a számokra, a klímacélok határidejére – és Németország kétségbeesésére. 

***

Ezt is ajánljuk a témában

***

Nyitóképen: Orbán Viktor miniszterelnök a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a BYD autógyárában, 2023. október 19-én. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

 

Összesen 210 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fed74
2023. november 10. 18:41
Nekem ugatsz Román cigánykorcs, vagy csak a házat örzöd? A tolvaj cigánygazdád tette legszegényebbé ezt az Országot egész Európában!!! Az ilyen fideszes barmokat kellene agyon baszni, mint amilyen te vagy, mert ebben ti vastagon benne vagytok! Úgy hogy ne ugass, mert megkötlek a Román kurva anyáddal együtt!!!!!
anyamtyukja
2023. november 10. 18:24
Elnezem ahogy pityeregnek a nemetek egy kinai autogyar utan mikozben olyan neveket tudhatnak NEMZETINEK mint volkswagen, audi, mercedes, opel, bmw, porsche. Atgondoltad mielott ezt a viccnek se nevezheto tartalmat leirtad? 😅
Fed74
2023. november 10. 13:42
Ülj le Béla egyes!!! Van kutyád Béla? Etesd azt!!! Irány a Türk tanács! Oda való a tolvaj cigány gazdád , veled együtt!!!!!!
faramuci
2023. november 10. 12:45
A németeknél új típusú autókat fonak gyártani : MUSZLIMUZINT...!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!