Az Analyst állásfoglalásában az áll, hogy míg a vezetéken keresztüli gázkereskedelem kiszámítható, megbízható és mindkét fél által komolyan megállapodott árak jellemezték, addig az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem inkább számít megbízhatatlannak, amit tovább nehezít, hogy olyan árturbulenciák jellemzik, amelyeket spekulánsok alakítanak.
Európa kikötőin dokkolnak a hajók
Múlt hétfő délután a földgáz ára a holland „ICE-Endex” energiatőzsdén a történelemben először negatívban állt – vagyis, ha valaki földgázt akart volna eladni, akkor fizetnie kellett a vásárlóknak, ahelyett, hogy neki fizetnének, kezdi elemzését az Analyst nevű kutatóközpont. A görög intézet szerint ez nem okozhat nagy meglepetést, mivel a bolygón lévő 641 cseppfolyósított gázszállító tanker közül legalább hatvan Európában horgonyoz, ahol nem tudják vagy nem akarják kirakni rakományukat, annak ellenére, hogy tehetetlenségük napi 500 000 dollárba kerül.
Az Analyst úgy véli, hogy a jelenséget megmagyarázza az a tény, hogy
az Európai Unióban átlagosan közel 94 százalékban tele vannak a tárolók, míg a legfontosabb importpiacokon – Németországban és Olaszországban – egyáltalán nincs tárolóhely.
Ezért csak annyi gázt lehet a hálózatba betáplálni, amennyi elfogy, vagyis jelenleg elég alacsony mértékben, hiszen az európai átlaghőmérséklet még mindig magas az időszakhoz képest, ráadásul Közép-Európában akár 8 fokkal is magasabb az átlagnál, jelenik meg az elemzésben.
Az intézet továbbá azt is kiemeli, hogy mindezzel párhuzamosan nőtt a cseppfolyósított gáz hajókon történő tárolása is, hiszen számos ország nem rendelkezik a megfelelő tároló létesítményekkel, ami 10 százalékkal csökkenti az LNG-flotta teljes kapacitását.
Válság várható
Az Analyst úgy véli, hogy mindez egyet jelent egy ketyegő bombával Európa számára, amely majd akkor robban fel, amikor elkezd csökkenni a hőmérséklet és az LNG-kereskedők tömeges csőd veszélyével néznek szemben.
Pontosabban, a csökkenő hőmérséklet a fogyasztás meredek emelkedéséhez vezet majd és az európai terminálokon, ahol a kirakodási és visszagázosítási képességek nem elegendőek ahhoz, hogy a tartályhajókból a gázt olyan gyorsan juttassák a hálózatba, ahogyan elfogy, nagy fennakadások láthatóak figyelmeztet előre a görög kutatóközpont.
Az elemzés szerint ez egyszerre azt is jelenti, hogy a tankerek is lassan térnek vissza, mivel már az európai kikötőkben is késlekednek.
Ezen túlmenően fennáll az a veszély is, hogy az iparág spekulánsai megvárják az árak emelkedését, hogy eladják rakományaikat, amelyek a késésen kívül torlódásokhoz is vezethet a kikötőkben – hangsúlyozza az intézet.
Megbízhatatlan szállítási módszerek
Az Analyst szerint egyszerűen fogalmazva, míg a vezetéken keresztüli gázkereskedelem kiszámítható, megbízható és mindkét fél által komolyan megállapodott árak jellemezték, addig az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem kaotikus és megbízhatatlan,
ráadásul irracionális árdinamikának van kitéve, amelyet spekulánsok határoznak meg.
Az intézet szerint a tartályhajós gázellátáshoz kifinomult menetrendek, megfelelő terminálok és készletigények szükségesek, az Unióban pedig ezekből semmi nem létezik. Ezért is vihar várható a láthatáron az alacsony gázárak ellenére, amelyek sokak szerint az energiaválság mérsékléséhez vezetnek – emeli ki az Analyst.
A kutatóközpont végül hangsúlyozza, hogy szintén komikusan tragikus, hogy az EU második legnagyobb LNG-szállítója az Egyesült Államok után Oroszország, ráadásul a cseppfolyósított gáz szállítása erősen megterheli a környezetet. A következő anekdota valószínűleg pedig az lesz, hogy az orosz kikötők közelebb vannak Európához, ezért az Uniónak ismét szüksége lesz Oroszországra – zárja elemzését az Analyst.
(Fotó: 123RF)