Az orosz lízingpiac még csak tanul kínaiul

2022. július 27. 09:00

Nagyon lassú az áttérés az ázsiai gépekre.

2022. július 27. 09:00
null

Az orosz lízingcégeknek csak részben sikerült megbirkózniuk a lízingcikkek piaci hiányával, mivel még csak kezdenek átállni a kínai beszállítókra. Az átállás főképp a technológiailag kevésbé fejlett és tömegpiaci szegmensekben volt sikeres.

Az ázsiai márkákat azonban az orosz fogyasztók sem ismerik jól, gyakran még képviseleti irodáik sincsenek az Orosz Föderációban, és a szankciók politikai nyomására az ázsiai cégek is figyelnek.

Oroszország ukrajnai katonai akciójának megkezdése óta eltelt hónapokban nem sikerült megoldani a lízingtárgyak hiányának problémáját a piacon. A Kommerszant szerint csak részben sikerült pótolni a kiesett európai beszállítókat a használt berendezések értékesítésével. A SberLeasingnél például a használt gépek értékesítése az év első felében 300%-kal nőtt.

Viszont az Oroszországgal való együttműködést megtagadó beszállítók lecserélése eddig nem túl hatékony. Az egyik lízingtársaság vezetője úgy nyilatkozott, hogy

Taxik, teherautók, konténerszállítók

Különösen igaz ez a taxis szegmensre, ahol népszerűek voltak az európai szedánok, viszont a kínai gyártóknak erre nincs alternatívájuk, így a taxiflották körében a kereslet összességében csökkent.

A haszongépjárművek esetében jobb a helyzet. Az Autostat elemző ügynökség szerint a kínai teherautók értékesítése 2022 márciusától májusig 44 százalékkal nőtt az első két hónaphoz képest. Mindazonáltal a nyerges vontatók szegmensében a „nagy európai hetes” (Volvo, Scania, MAN, Mercedes-Benz, DAF, Iveco, Renault) technikáját csak részben tudják felváltani a kínai márkák.  

Az orosz vállalatoknak a konténerszállítások szegmensében is keletre kell orientálódniuk. A nemzetközi konténerszállítók Oroszországból valói távozása miatt hiány van konténerekből, egyes becslések szerint 70-300 ezer darab. Az orosz piac számos szereplője ma már közvetlenül a kínai gyártóktól vásárol konténereket, akik képesek nagy mennyiségben és rövid idő alatt legyártani azokat, ezt a folyamatot a dollár árfolyama is segíti.

A kínai gépek térnyerésére különböző becslések léteznek. Az Europlan szerint

A Business Solutions and Technologies (DRT, korábban Deloitte & Touche) szerényebb becslést ad: szegmenstől és modelltől függően az ázsiai berendezések aránya 15-20 százalék lehet.

A Sovcombank szerint az új kínai gépek értékesítési aránya az autóipari és a speciális gépek szegmensében eléri a 30-40 százalékot. Vélhetően a kínaiak az európai technológia hiányát legfájdalommentesebben az építőipari berendezések, az útépítés és a mezőgazdasági gépek szegmensében tudják pótolni.

Ugyanakkor

Szükség van a márkák modellkínálatának bővítésére, vonzó árpolitika kialakítására, a kínai márkák nagyobb népszerűsítésére, valamint a vállalati értékesítés fejlesztésére. Emellett még a korábban Ázsiából szállított lízingtárgyak esetében is meghosszabbodott a gépek és a berendezések vámkezelésének ideje. Az is időbe telik, amíg a járművek megkapják a megfelelőségi tanúsítványt az Oroszországba irányuló tömeges importhoz. Ráadásul a kínai autógyártók túlnyomó többségének nincs külön pénzügyi vagy lízingcége.

Ennek eredményeképpen az ázsiai gépek növekvő részesedése nem ellensúlyozza a lízingpiaci értékesítés általános csökkenését. Az ügyletek száma csökken, miközben a piacon lévő lízingcégek száma változatlan marad, így az egyes ügyfelekért folyó verseny egyre nagyobb, és ennek megfelelően csökkennek az árrések is.

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Carsac
2022. július 28. 16:40
Ez arra emlékeztet engem, amikor valaki "megmagyarázta" vagy tíz éve, hogy az online kereskedelemnek nincs jövője... A többi, történelem.
Daemon6666
2022. július 28. 13:51
Kedves ellenzéki kommentelők! Lenne pár kérdésem, szerintem ti tudjátok a választ. Az oroszok vért kevernek a gázukba, meg az olajukba. Ez eddig világos, szerintetek ezért nem szabad venni. De akkor miért nem kevernek vért uránba, gabonába meg műtrágyába? Mert azokat meg veszi az USA. Szóval erre keresem a választ kellő tisztelettel.
Akitlosz
2022. július 28. 13:47
Ezt ki írta? Mintha a Nyugat vágyálmáról szólna. Oroszországnak és Kínának is az az érdeke, hogy működjön így működni is fog.
nempolitizálok
2022. július 28. 09:38
Az oroszok és a kínaiak technolóiailag és pénzügyileg is átállnak egymásra,, Kína pénzügyekben nagymester. Európát pedig az USA eredményesen lökte ki ebből az együttműködésből. Az orosz már ledumálta, hogy építi a Szibéria ereje 2-t. Valójában az oroszokat 2004-ben fel kellett volna venni az EU-ba. Akkor a libsik sem nagyon voltak még sehol, így az EU libsi korszakát is kikerülhettük volna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!