Hszi Csin-ping megérkezett Szerbiába
A kínai elnök legutóbb 2016-ban járt Szerbiában, azt megelőzően harminc évig nem járt kínai államfő az országban.
Napokra megrekedt az Oroszország, Fehéroroszország és Ukrajna felé történő szerb teherszállítás. Amíg hétfőn, mintegy 60 szerb rendszámtáblával rendelkező teherautó vesztegelt az ukrán-román határon, addig a Szerbiai Gazdasági Kamara (Privredna Komora Srbije, PKS) arra figyelmeztette azokat a szerb vállalatokat, akik az ukrán, orosz és fehérorosz piacra szállítanak, jól gondolják meg indítanak-e szállítmányt, mert jelenleg a költségek megfizettetése és az áru leszállítása is gondot okoz.
A szerb teherautók Magyarország és Lengyelország felé zavartalanul közlekedhettek, az ukrán-román határon azonban négy napra leállt a forgalom, erről a szerbiai Nemzetközi Szállításért Egyesület értesítette a szerb médiát. Neđo Mandić, az egyesület elnöke a szerb Tanjug hírügynökségnek arról számolt be, hogy bár a Lengyelország és Magyarország felé nem volt a teherutó sofőröknek gondjuk, elhagyhatták Ukrajnát, Románia felé erre már nem számíthattak a sofőrök, az ukrán hatóságok ugyanis feltartóztatták őket, miközben, más külföldi teherautó, attól függetlenül, hogy orosz, vagy ukrán árut szállított, átléphette a határt. A sofőröket ugyanakkor nem tájékoztatták a helyi hatóságok arról, hogy miért kell az ukrán-román határon vesztegelniük.
Hétfő délután még 40 jármű várakozott az adott határon és további 20 a pihenőhelyen abban reménykedve, hogy a helyzet megoldódik,
Az esetről értesítették a Szerbiai Gazdasági Kamarát, valamint a szerb közlekedési minisztériumot, folyamatosan frissítették a várakozók listáját a sofőrök adataival. Mandić rámutatott, arra számítanak, hogy Szerbia és Ukrajna között, állami szintű megoldást találnak majd a kialakult problémára.
A Szerbiai Gazdasági Kamara ugyanakkor olyan intézkedések megfogalmazását kezdeményezte, amely enyhíti azoknak a szerbiai szállítócégeknek a nehézségeit, akik az ukrán, az orosz és a fehérorosz piacra szállítanak, hiszen
A PKS-en belül válságstáb alakult az ukrajnai válság megjelenését követően, hogy kapcsolatot tudjon fenntartani azokkal a gazdasági szereplőkkel, akiket a legnagyobb mértékben érint ez a válság, valamint a kijevi és a bukaresti illetékes szervekkel. Aktív kommunikáció kiépítésén dolgoznak az orosz és az ukrán gazdasági kamarával, miközben folyamatosan kommunikálnak a német, az osztrák és a nyugat-balkáni gazdasági kamarákkal. Marko Čadež, a PKS elnöke, a kamara közleménye szerint a legnagyobb bajban jelenleg a szállító cégek vannak.
Ezt erősítette meg Miroslav Nikolić, a PKS közúti áruszállítással foglalkozó részlegének vezetője is, aki arra figyelmeztetett, hogy jelenleg az áruszállítás Ukrajna, Oroszország és Fehéroroszország felé is nagyon összetett, hiszen bár Lengyelország felé zavartalan a közlekedés, Fehéroroszországon keresztül vezet az út az orosz piacra és jelenleg hatalmas sorok alakultak ki az utakon, hosszú ideig vesztegelnek a teherutók a határon.
A határon való veszteglés mellett ugyanakkor
Aca Jovanović, Szerbia ukrán nagykövete a szerb médiának adott nyilatkozatában elmondta, hogy elsősorban olyan szerb teherautók ragadtak a határ ukrán oldalán, akik áruval megpakolva Oroszországból és Fehéroroszországból indultak útnak, illetve olyanok is, akik árut szállítottak volna Oroszországba és Fehéroroszországba, ám a határon visszafordították őket, másokat félúton állítottak meg, és fordítottak vissza. A sofőrök helyzete súlyossá vált, hiszen az élelmiszerük fogytán volt, és lassan az üzemanyaguk is, ezért ő Kijevből felvette a kapcsolatot Olekszandar Aleksandrovicshoz, Ukrajna szerbiai nagykövetével, hogy segítsen a bajba jutott sofőrökön. A Szerbiai Gazdasági Kamara kedd délutáni közleménye szerint a diplomáciai erőfeszítéseknek köszönhetően végre megindult a teherforgalom az ukrán-román határon.
Mihailo Vesović, a Szerbiai Gazdasági Kamara stratégiai analízissel és szolgáltatásokkal foglalkozó részlegének igazgatója korábbi sajtónyilatkozata szerint a határokon várakozó 20-30 ezer menekült élvezett elsőbbséget, hiszen a teherautók vámeljárása legalább két órát vesz igénybe normális körülmények között is. Most azonban a teherforgalom is felgyorsult a határon, így reményeit fejezte ki, hogy a szerbiai sofőrök mihamarabb visszajutnak Szerbiába.