Mesterséges intelligenciával zaklatja sofőreit az Amazon: a biztonság sem drága az extraprofitért

2021. október 19. 15:57

Több Amazon sofőr nyilatkozott a Vice technikai híroldalnak, és azt állítják, az Amazon által telepített kamerák, amelyek a mesterséges intelligencia (MI) segítségével tartják szemmel az autóvezetőket és garantálják azok biztonságát, tévesen könyvelnek el hibákat, aminek következtében a sofőrök kevesebb jövedelmet kapnak.

2021. október 19. 15:57
null

A járművezetők szerint a büntetés és a takarékosság az igazi cél

2021-ben az év elején az Amazon mesterséges intelligenciával felszerelt kamerákat telepített a teherautóiba az egyik Los Angeles-i telephelyén. Ezek a kamerák azonban olyan eseteket is a sofőr hibájaként rögzítenek, amikor például bevág egy másik autó a teherautó elé. Különböző más államokban dolgozó vezetők is elpanaszolták a Vice újságírójának, hogy számos esetben a biztonságos vezetéshez szükséges tetteikért is büntetésben részesülnek. Úgy tűnik tehát, hogy nem elég okos a mesterséges intelligencia ahhoz, hogy megítélje a sofőrök viselkedését.

Hibaként értelmezi például a rendszer, ha a sofőr nem az utat tartja szemmel, mert épp sávváltáskor belenéz az egyik oldalsó visszapillantó tükörbe, ami épphogy a biztonság miatt fontos. De szintén büntetés jár annak, aki a rádióhoz nyúl, vagy annak, aki egy beláthatatlan útkereszteződésben a STOP táblánál előrébb húzódik, hogy lássa a számára fontos útszakaszt. 

Az Amazon a hibák miatt megvonhatja a bónuszt is

Februárban jelentette be az Amazon, hogy a Netradyne MI-tech startup által gyártott kamerákat telepít az Amazon jelzéssel ellátott furgonjaiba. Ezzel az innovációval azt szerették volna elérni, hogy „biztonságban tudhassák a sofőrjeiket”. Szeptemberre a teljes amerikai teherautó flotta több mint felét felszerelték ezzel a technológiával az Amazonnál a cég szóvivője szerint. A kamerák beépítéséhez szükség volt a sofőrök beleegyező nyilatkozatára. A rendszer ugyanis tárolja a vezetők biometrikus adatait és négy lencsével rögzíti a sofőrök által elkövetett hibákat. 

Amikor a kamera valamilyen rendellenes eseményt észlel, az arról készült felvételt feltölti a Netradyne egyik felületére, ahol az Amazon ellenőrzést végző alkalmazottai számára hozzáférhető. Amennyiben szükségét érzi a berendezés, akkor robothangon figyelmezteti is a sofőrt, hogy például tartsa a biztonságos távolságot, vagy figyeljen oda a vezetésre. Az Amazonhoz eljuttatott felvételek alapján döntik el, hogy mennyi bónuszt kap az adott héten  az adott sofőr. Aki sokat hibázott, az pedig egyáltalán nem kap azon a héten egyetlen dollár bónuszt sem. 

(forrás: Usplash/David Ballew)

Veszélyesen gyakran észlel tévesen hibákat a rendszer

A sofőrök ezért nem a biztonságuk őreként, sokkal inkább felesleges akadályként tekintenek a Netradyne rendszerére. Ráadásul a Vice szerint,

hiába jelezték a tévedéseket és kérdéseiket a feletteseiknél, érdemi választ sosem kaptak.

Ezért mind az autóvezetők, mind a szerződött árufuvarozó partner cégek súlyos bevételkiesésekről számoltak be, és egyértelműen költségcsökkentő intézkedésnek tartják a kamerák beszerelését. 

Szerintük ráadásul a folyamatos hibaüzeneteket kísérő hangjelzések inkább zavarják a sofőröket a biztonságos vezetésben, ahelyett, hogy valóban segítenék őket. Az autóvezetők egy része különféle trükkökkel próbálja elkerülni az indokolatlan büntetést. Van például, aki kétszer áll meg egyetlen STOP táblánál. Elsőre azért, hogy a rendszer érzékelje, hogy idejében megállt, majd aztán még egyszer ott, ahonnan belátja az érintett útszakaszt és ahonnan biztonságosan ki tud kanyarodni. Ez azonban szintén kockázatos, mivel a sofőrökre nagy nyomás nehezedik munka közben, ugyanis ahhoz, hogy megkapják a heti bónuszukat, elég gyorsnak is kell lenniük. Ráadásul a járművezetők elmondása szerint semmilyen oktatást nem kaptak a Netradyne kamerák használatával kapcsolatban, ezért saját tapasztalataik alapján, működés közben kell kiismerniük a rendszert. 

Az Amazon számokkal bizonyítja a rendszer hatékonyságát

Alexandra Millert, az Amazon szóvivőjét idézi a Vice, és

szerinte 48 százalékkal csökkent a balesetek száma, és 77 százalékkal kevesebb esetben hagyták figyelmen kívül a vezetők a STOP táblát vagy a piros lámpát az Amazonnál, mióta bevezették az intelligens kamerarendszert.

A szóvivő szerint 60 százalékkal kevesebb sofőr mellőzi a biztonsági öv használatát és 75 százalékkal csökkent a figyelmetlen vezetés, szintén a rendszernek köszönhetően. Miller azt mondta, ezek az eredmények a kísérleti bevezetés óta kimutathatóak, ezért folyamatosan telepítik a kamerarendszert szerte az Egyesült Államokban az Amazon furgonjaiba. A szóvívő a Vice felvetésére reagálva cáfolta, hogy a sofőröknek képzés nélkül kell használni az intelligens eszközt. Szerinte minden szállítmányozó vállalat megkapta a szükséges ismeretanyagot, és azok kötelesek továbbadni a tudást a munkavállalóiknak. 

 

Az alvállalkozóknál még szervizelésre sem marad pénz a büntetések miatt

Az Amazon a házhozszállítást általában kézbesítő alvállalkozó cégeken keresztül bonyolítja. Ezek a vállalkozások pedig nagyon nehéz helyzetbe kerültek az intelligens kamerák miatt. A rendkívül nagyszámú azonosított hiba, melyek nagyrésze téves, komoly bevételkiesést okoz számukra. Így aztán nem jutnak hozzá a járműjavításokhoz, az eszközbeszerzéshez, a személyzet biztosításához és a járművezetők bónuszaihoz szükséges összeghez. 

Az Amazon a sofőröknél több különböző szempontot vesz figyelembe, és az ezekre vonatkozó mérőszámok alapján osztályozzák a vezetőket egy egy és négy közötti skálán. Aztán az értékelőlapokat, melyek összesítik valamennyi hozzájuk tartozó járművezető pontszámát, továbbítják az alvállalkozó cégeknek.

A Vice arról is beszámol, hogy

néhány belső dokumentum szerint, az Amazonnál az értékelő lapok 40 százaléka a biztonságos és szabályos vezetéssel kapcsolatos szempontokat vizsgálja.

Ezek között szerepel a biztonságos vezetésre vonatkozó mérőszám, a biztonsági öv használatának, a gyorshajtási események és a figyelmetlen vezetés aránya, valamint a követési távolság betartása és az egyéb szabálysértések.

A túlérzékeny kamerákat megpróbálják kicselezni a sofőrök

Az elkeseredett fuvarozók különböző elkerülési módszerekkel próbálnak elbújni a kamerák elől. Vannak vállalkozások, ahol a tulajdonosok bíztatják arra a sofőröket, hogy egyszerűen kapcsolják ki a rendszert menet közben, így az képtelen bármilyen hibát érzékelni. Ugyanez a célja azoknak a járművezetőknek, akik matricákkal takarják el a kamerákat, ezzel akadályozva a felvételt. A figyelmetlen vezetés és az oldalsó visszapillantó tükör használata miatt kiszabott büntetés is elkerülhető egy napszemüveg használatával.

Az Amazon sokat vár el, de keveset ad

Az Amazon kézbesítési szolgáltatási partnerprogramjának Amerikában 2 ezer tagja van. Ezek a vállalkozások összesen 115 ezer járművezetőt alkalmaznak és évente több milliárd csomagot kézbesítenek. A cégóriás az alvállalkozói szerződéses modellje révén megszabadul a sofőrök iránti felelősségtől és áthárítja azt a fuvarozó cégekre, akiktől eközben megköveteli, hogy maradéktalanul tartsák be a felvételi eljárásokkal, a sofőrök megjelenésével, a közösségi média aktivitásukkal, a fizetéssel, az útvonalakkal és a biztonsági előírásokkal kapcsolatos szabályokat. 

Ha pedig valamelyik járművezető vagy alvállalkozó szeretne panaszt tenni az Amazon valamely jogsértése ellen, akkor erre ugyan van lehetőség egy automatizált weboldalon keresztül, de a Vice által említett személyek szerint

ennek soha nincsen semmilyen pozitív eredménye.

Így nem meglepő, hogy júliusban két portlandi szállító cég bontotta fel a szerződését az Amazonnal, az anyagilag fenntarthatatlan üzleti modellje miatt. Az alvállalkozók ügyvédje a cégóriásnak küldött levelében a Netradyne-t is megemlítette, mint az ésszerűtlen ellenőrzési eljárások egyik példáját. 

Nem csak a járművezetők állítják, hogy ez egy módja a takarékosságnak

Néhány mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértőt idéz a cikk, akik elmondták, hogy az Amazon és más vállalatok is olyan algoritmusokra támaszkodnak, például a munkavállalók megfigyelését biztosító rendszerek esetében, amelyek növelik a cég profitját és csökkentik a bérköltséget. Szintén ezt erősíti meg a New York-i Egyetem „AI Now” Intézetének 2019-es jelentése, mely szerint „az automatizált menedzsmentplatformok alkalmasak a bérek manipulálására és önkényes csökkentésére. Így a mesterséges intelligencia nem csak azzal fenyeget, hogy nagymértékben kiszorítja az alacsony keresetűeket a munkaerőpiacról, hanem azzal is, hogy csökkenti a béreket és a munkahelyek biztonságát”. 

Az alvállalkozók csak a hátrányokat érzékelik

Az Amazon szóvivője elmondta, hogy

a cég egyik csoportja manuálisan felülvizsgálja az észlelt hibákkal kapcsolatos fellebezéseket, hogy biztosan ne érje indokolatlan kár a sofőröket és az alvállalkozókat.

Azonban az egyik washingtoni kézbesítő cég tulajdonosa szerint nincs értelme panasszal élni. Úgy véli, az intelligens kamerarendszer elvonja a sofőrök figyelmét a vezetésről és indokolatlanul nagy terheket ró a kézbesítő cégekre.

(Borítókép: Usplash/Daniel Holland)

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
röviden
2021. november 20. 18:16
És csodálkoznak, hogy kevés a sofőr.
istvanpeter
2021. november 20. 18:16
Ráadásul, mesterséges intelligencia nem is létezik, csak gépesített gondolkodás, vagy is az információk számítógépes értékelése.
Dr. Greta Grünberg
2021. november 19. 20:51
A sofőrök helyett önvezető autók, szállítóeszközök kellenek inkább, az emberekkel csak baj van. Amúgy sem csinálnak semmi értelmeset, csak kevéssé hasznosat, mivel csak pedálokat nyomogatnak meg egy nagy kerek műanyagot tekergetnek naphosszat. Tessék inkább tanulni és hasznosabb dolgot csinálni a buta, primitív munkához való ragaszkodás helyett.
Csubszi
2021. november 19. 20:51
Messze van még az idő, hogy valódi intelligenciáról beszéljünk. Az nem csak algoritmusokból áll. Mindig vannak olyan helyzetek, amikor csak az emberi agy tud helyesen dönteni. Intuíció is létezik. Sosem bízhatunk a robotokban!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!