A hang irányába vezet a közösségi média jövője

2021. július 29. 12:37

A járvány kezdetén szinte lefagyott az életünk és minimálisra csökkentettük a személyes kontaktusok számát. Ez a helyzet 2020 tavaszán komoly aggodalmat okozott a podcast szektorban is. Hiszen az ingázók száma szinte nullára csökkent, az emberek jelentős része nem utazott napi szinten, pedig ez volt a legnagyobb felülete a podcast hallgatásnak. A letöltések száma kezdetben, a február és március hónapokban 10 százalékkal csökkentek, de ezután ahelyett, hogy a csökkenés üteme tovább növekedett volna, váratlanul emelkedni kezdtek a podcast letöltések. Így 2020-ban a társadalmi audiovizuális vállalatok új generációja került előtérbe.

2021. július 29. 12:37
null

Legalább beszéljünk, ha nem is találkozunk

Az élő beszélgetés vált az új közösségi élménnyé, ami valamelyest helyettesíteni tudta a személyes találkozásokat. Ez a formátum, mint új audio trend jelent meg, és a közösségi média óriásokat hatalmas erőfeszítésekre sarkallta, hogy ezen a területen is uralni tudják a piacot. Az egyik ilyen digitális terjesztési platform a Discord, amely eredetileg chat felületként indult gamerek, azaz számítógépes játékosok számára. Ez az ingyenes VoIP alkalmazás 2015 óta létezik, és tavaly robbanásszerűen megnőtt a népszerűsége. Eközben a hasonló Clubhouse a pandémia idején indult el, és villámgyorsan érte el a milliós felhasználószámot, amely mostanra a milliárdos nagyságrendet is megközelíti. 

A borús kilátásokkal ellentétben a járvány alatt a podcastokból származó bevételek tovább nőttek, és így az eMarketernek felül kellett vizsgálnia a 2020-as prognózisát az amerikai felnőttek audiotartalom hallgatással töltött idejére vonatkozóan.

Eredetileg 1 százalékos csökkenéssel számoltak, azonban ezt megváltoztatták 8,3 százalékos növekedésre. Mind az eMarketer, mind a Clubhouse úgy számolta, hogy a felhasználók napi egy-másfél órát töltenek a tartalmak hallgatásával. 

Az audio legyőzte a videót

Bár az emberek nem töltöttek időt a tömegközlekedési eszközökön vagy autóban, és a járvány első napjaiban idejük jelentős részét töltötték a hírek nyomon követésével, az audio formátum megtalálta a maga útját a hallgatókhoz. Elkezdtek egyre többen főzés, takarítás vagy testmozgás közben podcastokat és hasonló tartalmakat fogyasztani. Kiderült, hogy a hang lehet a fogyasztók idejének utolsó kihasználatlan felülete, és sokkal több olyan alkalom van, amikor szívesen hallgatnak beszélgetések, sőt akár részt is vesznek azokban, mint amennyi időt videók nézegetésével töltenek. 

A Discord a Microsoftnak is kellett volna

A Discord közben hatalmas méretének és gyors növekedésének köszönhetően felkerült a CNBC Disruptor 50-es listájára, mégpedig az előkelő 3. helyen. A vállalat – amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy kapcsolatba lépjenek egymással szöveges vagy audio csevegések formájában, esetleg videó elérhetőséggel együtt –, havi 150 millió aktív felhasználóval rendelkezik, saját bevallása szerint. Ez a szám 2019 végén még csak 56 millió volt. Az alkalmazáson keresztül lehetőség van csatornákat vagy virtuális szobákat létrehozni, amelyek egyfajta online közösségként szolgálnak, és ahol lehetőség van különböző témákról beszélgetni. Kezdetben ezek a témák elsősorban a videójátékok voltak, mára azonban elképesztő módon kibővültek a lehetőségek, és könnyedén lehet beszélgetőpartnereket találni a hírek, a sport vagy akár a fantáziafutball kapcsán. 

Jason Citron, a Discord vezérigazgatója arra törekszik, hogy a felület ötvözze magában a közösségi terek legjobb tulajdonságait. Szerinte az alkalmazás egy virtuális újradefiniálása a kollégiumi szoba, a könyvtár, az étterem és az előadóterem együttesének.

Úgy gondolja ma még az átlag Discord felhasználó kisebb, 6-10 fős baráti társaságokban tömörül, de jelentős potenciált lát a nagyobb közösségek létrehozásában is. Az új termékfejlesztés középpontjában például a színpadi csatorna lehetősége áll, ahol széleskörben érdeklődésre számot tartó témákról lehetnek előadások nagyobb közönség számára. 

(fotó: news.greylock.com)

A platform egyébként felkeltette a Microsoft figyelmét is, amely 10 milliárd dolláros vételi ajánlatot tett a tulajdonosoknak. Azonban Citron és a Discord társalapítója, Stanislav Vishnevskiy kifejtette, hogy éppen azért hozták létre ezt a felületet, mert csalódtak az olyan kommunikációs technológiákban, mint a Microsoft féle Skype. Így az eladás helyett a Discord olyan befektetőktől, mint a Sony Interactive Entertainment, a Tencent, az Index Ventures vagy Reid Hoffman Greylock-ja, csaknem 500 millió dollárt gyűjtött be. 

A Clubhouse még az elején tart, de nagyon lendületes

A Clubhouse csak 2020 áprilisában indult, és kizárólag meghívóval lehet csatlakozni. Élő audio kommunikációs platformként használható. Az alkalmazás felhasználói eseményeket is rendezhetnek, a számuk pedig folyamatosan növekszik. A gyarapodás többek között köszönhető az Andreessen Horowitz-nak, ami egy amerikai magán kockázatitőke-társaság, és amely három körben gyarapította a Clubhouse-t befektetőkkel. 

Idén Februárban akkor szállt el igazán a Clubhouse hallgatottsága, amikor Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója és Mark Zuckerberg a Facebook vezetője és megalkotója egyaránt megjelent a Clubhouse beszélgetésekben. Hirtelen annyi hallgatót vonzottak, hogy a szobák létszámát 5 ezer felhasználóban maximalizálni kellett, így sokan kiszorultak a beszélgetésekből. 

A Clubhouse népszerűségéhez nagyban hozzájárul az exkluzivitása is, hiszen korlátozta a csatlakozók számát, az új felhasználóknak szüksége van egy meghívóra valamelyik tagtól. Szintén fellendülést hozott, amikor májusban elérhetővé vált az alkalmazás iOS illetve Androidos eszközökre is, mert addig kizárólag iPhone-ra lehetett telepíteni. Paul Davison vezérigazgató azt mondta a CNBC-nek, hogy az Android bevezetése óta további milliók várják a csatlakozási lehetőséget a platformra. 

(fotó: gadgets.ndtv.com)

A közösségi oldalak is a hangban látják a jövőt

A Discord és a Clubhouse innovatív modelljeinek sikerén felbuzdulva a közösségi média óriások is hasonló szolgáltatásokat indítottak. A Twitter, tavaly év végén, elsőként a Spaces tesztelését indította meg, ami lehetővé teszi, hogy az emberek egy tweetre kattintva beléphessenek egy élő csevegésbe. A szolgáltatás a tesztelések után 2021-ben vált elérhetővé mindenki számára. A Facebook idén áprilisban jelentette be a „Live Audio Room” szolgáltatását. Ahogy Zuckerberg elmondta, vállalata már hosszú ideje dolgozik az audio lehetőségek megteremtésén, és már el is kezdtek teszteli egy olyan Q&A terméket is, aminek a segítségével az alkotók beszélgethetnek a közönséggel, akár audio, akár videó formában. 

A Microsoft LinkedIn egy audio funkción dolgozik, amely a tervek szerint majd a szakmai beszélgetésekre öszpontosít. A Sales Force által nemrégiben megszerzett Slack egy olyan funkcióval kísérletezett, amelynek célja az irodai folyosói beszélgetések spontaneitásának megidézése lenne. Márciusban pedig a Spotify megvásárolta a Betty Labs-ot, a Locker Room anyavállalatát, ami a Clubhouse egyfajta alternatívája. 

Fontos, hogy halljuk egymást

Lassan hozzászokhatunk, hogy közösségi média trendek jönnek és mennek. De a Clubhouse vezérigazgatója, Paul Davison azt nyilatkozta a CNBC csatornának, hogy a történelem a vállalat üzleti modelljének az oldalán áll. Hiszen a hang a legrégebbi kommunikációs eszközünk. A civilizáció kezdete óta szeretünk kis csoportokban összegyűlni és másokkal beszélgetni. Ezért úgy véli, hogy a hang a legtartósabb és legfontosabb kapcsolatteremtő eszközünk. 
 

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!