Nem fizették ki, bukta a cégét, a keserű tapasztalatot váltotta csípős sikerre

2020. szeptember 23. 09:32

Sajnos sokan azt hiszik még, hogy a bolti termékek a legjobbak és legolcsóbbak – véli Bárdos Viktor, a Janchili alapítója, aki örömmel látja, hogy a koronavírus miatt felértékelődik a kereslet a magyar termékek iránt. A Makronóm interjúja Bátaszékről az egykori fuvarozó-gépjavító-erdőgazdálkodó vállalkozóval, akit egyszer csak nem fizettek ki, így mindent elbukott. Két évig a sebeit nyalogatta, majd rájött, hogy a chili finomabb és gazdálkodni kezdett.

2020. szeptember 23. 09:32
null
Takács Zsolt – Oláh Dániel

Honnan jött a Janchili megalapításának ötlete, mivel foglalkozott előtte?

Nagyon sok mindennel foglalkoztam, gipszkartonoztam, erdőben dolgoztam, gépjavító céget működtettem. A Janchili előtt építési vállalkozó voltam, ahol az utolsó munkánkat nem fizették ki és nagyon sok pénzt buktunk, ezután

két évig teljesen a padlón voltam.

Elegem lett az üzleti életből és ez az időszak azzal telt, hogy otthon ülve azon gondolkodtam, hogy mit kellene most csinálni.

És mire jutott? Hogy felépít mindent újból?

Van egy olyan mondás, hogy abból kell építkezni, amink van. Nekünk 110 éve van egy családi birtokunk, amin szőlőt termelünk és gyümölcsös van rajta.

De én nem akartam a 172-dik szekszárdi borász lenni.

A nagyokkal szinte lehetetlen versenyezni.

Innen jött az ötlet, hogy paprikát termesztenék. Az jutott eszembe, hogy mindenkinek a saját pálinkája a legjobb – akkor legyen az én paprikám tényleg a legerősebb. De egyébként ennél többet nem is tudtam az erős paprikákról. Nem tudtam, hogy itthon termel-e valaki chilit, de szerettem a csípőset.

Hogy szerzett információkat?

Az egyik barátomat felhívtam, aki Miamiban él 20 éve, hogy mit kell tudni a chiliről. Erre ő azt válaszolta, hogy csíp. Így indult el a Janchili.

A barátom küldött nekem magokat, amiket én elültettem, ezek kikeltek én pedig szószokat készítettem belőlük, ami nagyon ízlett a családnak. Egy év után a termék már gyakorlatilag magát adta el.

Most már ott tartunk, hogy nem elég a földterület, amin termeszteni tudunk, évről évre bővíteni kell. Nekem négy éve ez a főállásom, semmi mást nem csinálok, csak a chilivel foglalkozom. Mindig a magam ura voltam.

Autodidakta módon tanulta ki a chili termesztést?

Mezőgazdasági iskolát végeztem és állattenyésztőként kezdtem,

mert állatorvos akartam lenni, csak kicsit elkalandoztam. Környezetvédelmi technikus papírral zártam tanulmányaim, szóval a mezőgazdasághoz mindig is volt valamennyi közöm, de konkrétan a paprika termesztését magamtól tanultam ki, jártam az országot, termelőkkel beszélgettem, kóstoltam.

A 2015-ös év arról szólt, hogy információkat gyűjtöttem és csak 2016-tól számolom a Janchili megszületését. Az első év kemény tanulás volt, utána pedig évről-évre fejlődtünk.

A vállalkozás neve honnan ered?

Ez egy szomorú történet, testvéremet 33 éves korában elvesztettük, álmában elaludt infarktus miatt. Őt hívták Jánosnak – kiskorában Jancsilinek – és

az ő emléke előtt tisztelgünk a névvel.

Illetve a kisfiának, Jánosnak szeretnék kapaszkodót nyújtani ezzel is.

Hányan dolgoznak jelenleg a vállalkozásban, mekkora területen?

0,8 hektárunk van, anyukámmal és apukámmal dolgozunk családi gazdaságban. Ők amiben tudnak segítenek, de a munka nehezét egymagam intézem. Idén meg szeretném venni a mellettünk lévő földbirtokot, ami még egy hektárt jelent.

A közel egy hektáron kizárólag chilit termeszt?

0,46 hektáron van chili jelenleg, a föld többi részén pedig azokat a növényeket termesztem, ami a szószokba szükséges.

Ami a termékeinkbe bekerül, az csak a mi kertünkben terem.

Hogyan épül fel a vállalkozás? A webshopon kívül hol találkozhatnak a vevők a termékkel?

A webshopon kívül jártuk eddig a fesztiválokat, de az idén ez sajnos elmaradt. Ezenfelül kapcsolatban vagyunk különböző multikkal és rengeteg környékbeli étterembe szállítunk, de folyamatosan bővülünk. A kialakult helyzet miatt viszont sokáig csak a webshop maradt, amit én eddig nem tartottam annyira fontosnak, mert jobban hiszek a személyes kapcsolatokban.

A fesztiválokon is én árultam, kóstoltattam a terméket és az én habitusomat nagyon szívesen fogadták az emberek.

Ragaszkodom ahhoz, hogy a földtől a vevőig én legyek a termék mögött.

Nem panaszkodhatok, a webshop kezd felfutni, hirdetünk több felületen. A helyzet minimális normalizálódása miatt szerintem az embereknek kezd visszajönni a vásárlási kedve. Először 40 napig szinte semmilyen rendelés nem volt, de már újra a boltokat járom és szállítom ki a termékeket, szerintem látják az emberek az alagút végét.

Milyennek látja a magyar chili piacot, mekkora a kereslet?

Kereslet az van, a chili jelenleg a reneszánszát éli, mert minden negyedik ember chilizni szeretne. Amikor mi ezt hat éve elkezdtük, már akkor is voltak néhányan, de ők is csak hét-nyolc éve csinálják. Tudomásom szerint már több százan termesztenek chilit Magyarországon.

Azért vágnak bele ennyien, mert azt hiszik, hogy könnyű munka és viszonylag hirtelen pénzt lehet belőle csinálni,

pedig ez nagyon nem így van. Rendkívül kemény munka van a vállalkozás mögött, én 365 napot dolgozok egy évben, más munka mellett szinte lehetetlen ezt csinálni, mégis nagyon sokan belevágnak. Az idei év nagyon erős szűrő lesz.

Ha csak a nagy termelőket nézzük, milyennek tartja a konkurenciát?

Nem mondanám, hogy hatalmas a konkurencia, országrészenként van egy-egy jelentősebb termelő, elég jól eloszlik a kínálat. Rengeteg kistermelő van, de ez minket annyira nem hátráltat.

Említette, hogy mostanában mindenki chilit termel. A magyarok mindig is szerették a csípős ételeket, de ez leginkább az Erős Pista kultúrában jelent meg. Történt változás?

Csúnya kimondani, de próbáljuk kiszorítani az Erős Pistát, pedig az nem is erős, hanem inkább sós, sajnos.

Az éttermek kezdenek rájönni arra, hogy ár-érték arányban is jobb a mi termékünk, mert abból elég negyed kiskanál a levesbe,

az Erős Pistát meg egy nap alatt ellapátolják a vendégek.

Úgy gondolom, hogy növekszik az igény a chilik iránt és egyre nagyobb cégeket is érdekel ez a szegmens, de még nagyon az elején vagyunk.

Hogyan tud bekerülni a köztudatba egy kisvállalkozás?

Nekem az a fontos, hogy saját magamat adjam, őszintén elmondjam a véleményemet és a saját arcom legyen a termék mögött, mert csak így lehet hitelesnek maradni.

Kizárólag Magyarországon belül szállít, vagy már nyitott a külföldi piac felé?

Kacsingatunk a külföldi piacra, de ez még nagyon gyerekcipőben jár és

a koronavírus el is gáncsolt minket.

Alapvetően tervben van Szlovákia, Ausztria, Románia. Már vittünk is külföldre terméket és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk. A legtávolabbi megkeresés Írországból érkezett. A bővítés nem rajtunk múlik, egyelőre várjuk, hogy a kialakult helyzet normalizálódjon.

Van verseny a külföldről beérkező termékekkel? Az olcsóbb és rosszabb minőségű termékek nem veszik el a piac egy részét?

Sajnos elég nehéz felvenni a versenyt az olcsóbb, külföldi termékekkel. Még mindig a bolti termékek foglalják el az emberek tudatát. Többször előfordult már, hogy az embereknek nagyon ízlett a termékünk, de azt mondták, hogy a boltokban félliteres szószokat lehet kapni sokkal olcsóbban. Ezzel nem tudunk mit tenni.

Ilyenkor szoktam elmondani nekik, hogy mekkora munka áll a vállalkozás mögött. Januárban ültetünk,

a villanyszámla havi szinten ötszáz-hatszázezer forint

a lámpák és a fűtés miatt. Ekkor már kezdik megérteni a helyzetünket. Idővel az emberek rájönnek, hogy ezek a termékek nem ecetesek és műanyag ízűek, mint a bolti csípősszószok.

A korábban említetteken felül miben változtatta meg a koronavírus a vállalkozás működését?

Olyan számokkal kezdtük az évet, hogy biztosak voltunk abban, hogy ez rekordév lesz. A januári és februári bevételek alapján úgy számoltunk, hogy augusztusig megcsináljuk a tavalyi egész éves bevételt, erre

márciusban az eladások nullára csökkentek.

Senki nem vásárolt semmit, a termékek a raktárban álltak és a fesztiválok nagy része is elmaradt, így nem tudjuk hol árulni őket, kizárólag a webshopon, amit a nulláról kellett felépíteni.

Egy webshop, mire teljesen elkészül és a köztudatba kerül, az nagyjából két-három év. Nekünk ezt két-három hónap alatt kellett megcsinálni és egyelőre úgy néz ki, hogy jó úton haladunk.

Vissza kell térni a rendes kerékvágásba.

A jelenlegi helyzet miatt felértékelődik a magyar termékek helyzete a jövőben?

Nagyon remélem, hogy egyre több ember nyit a magyar termékek iránt és rájönnek arra, hogy

igenis fontos, hogy hazait vegyünk.

Érdekes azt látni, hogy a Facebookon a Vegyél hazait csoport látogatottsága folyamatosan növekszik és a vásárlók ott döbbenek rá, hogy mennyi ügyes termelő és jó termék van Magyarországon.

A vírus talán arra jó lesz, hogy az emberek rájönnek, hogy nem feltétlenül kell külföldit venni, mert itthon is megvásárolhatja ugyanazt, csak jobb minőségben, talán még olcsóbban is. Szerintem lesz létjogosultsága a magyar termékeknek a jövőben is.

A külföldi terjeszkedésen és a termőföld kiterjesztésén túl milyen jövőbeli tervei vannak a Janchilivel?

Ha sikerül megvásárolni a szomszédos parcellát, akkor oda gyógynövényeket ültetek majd, levendulát, orvosi zsályát, tavaszi rózsát, amikből illóolajokat lehet készíteni. Ezeket a gyógyszer- és kozmetikai iparban használják. Azért erre nyitnék, mert úgy vettem észre, hogy ezek a vírushelyzetben sem buktak meg.

A Janchilit szerencsére már nagyon sokan ismerik, de szeretném, ha minél több emberhez eljutna a termékem és a márkanév. A testvérem és a családom miatt is.

Melyik a kedvenc terméke?

Mindig a legújabb, nagyon kreatív embernek tartom magam. Egy szósz kikeverése kettő-három főzést igényel és eddig olyan nagy kapufákat nem rúgtam. Jelenleg a Black Widow nevű termék a kedvencem.

Black Widow

„Paradicsomos alapú szósz, amibe ananászlé, aranyló méz, bársonyosan krémes mustár, füstölt paprika és Habanero chili is került. Ebből már ki is találhatod, hogy ez nem egy egyszerű barbecue szósz, hanem ez annál több. A végeredmény egy szemet gyönyörködtetően csodálatos fekete szósz lett, az íze pedig az ízlelő bimbóid is rabul ejti a karakterességével, ezt garantálom! Egy igazi amerikai jellegű BBQ szósz, magyar köntösbe bújtatva” – írja honlapján Bárdos Viktor.

 – honlapján Bárdos Viktor.

 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemecsekerno_007
2020. szeptember 24. 13:35
Sok sikert és erőt az jövőben is!!! Fel kell építenünk egy erős magyar kkv szektort.
békalepcse
2020. szeptember 24. 13:35
Sok sikert a sok kudarc után, rád fér kedves barátom!
nempolitizálok
2020. szeptember 23. 21:26
Nem akarlak elkeseríteni, de az országos gazdálkodás folyamata alapvetően tervgazdálkodás. Nem a tervgazdálkodással volt régen sem baj, hanem az, hogy kedvenceid csinálták.
Valodi
2020. szeptember 23. 21:26
Utálom Raskó Györgyöt, de bizony ez a mai magyar valóság - ezt mondja: ".... igaza van Ángyán Józsefnek, hogy a magyar föld a jelenleginél sokkal több embernek adhatna munkát. Ma Hollandiában évi tizennégyezer eurónyi termést vesznek ki egy hektár földből, nálunk csupán ezerhétszáz eurónyit. Ennek oka a kényelemben és a rossz szabályozókban keresendő. Egy magyar gazda az uniós támogatásnak köszönhetően akkor is megcsinál hektáronként százötvenezer forint nyereséget, ha a legkevésbé munkaigényes kultúrát választja, vagyis búzát, kukoricát, napraforgót termel. Ha van száz hektárja, az tizenötmillió forint haszon, ráadásul évi maximum húsz-harminc nap munkával, fullra adómentesen. Ebből középtávon teljesen felgépesíthető, nyugati színvonalúra hozható a vállalkozás. Ezek után ki akar strapás tevékenységgel, kertészettel, szőlészettel, állattenyésztéssel foglalkozni? Miért fektessen be több pénzt, időt, tudást, miért alkalmazzon több munkaerőt, miért vállalja föl, hogy a tehenet minden este és minden reggel fejni kell? Miért vállalna sokkal nagyobb rizikót? A magyar agrárvállalkozók nem sokadik generációs parasztemberek, nem olyanok, mint az osztrák, vagy keleten a lengyel kollégáik, hogy háromszáz éve ugyanazt csinálja a család." Ez viszont már hazugság: "Nálunk a folytonosságot, a hagyományt felszámolta a kommunista éra, eltűnt az elhivatottság." A kommunista éra kezdte el, de a rendszerváltás fejezte be azzal, hogy nem teremtette meg az akkor még igenis elhivatott, háztájin megerősödött paraszti réteg újjászerveződésének a feltételeit. Napjainkban a termőföld 60%-át olyan agrárgyárak bitorolják, mint pl. a Talentis Agro Zrt vagy a Bonafarm Holding. Orbán pedig még az írmagját is ki fogja irtani a magyar parasztnak - itt a forgatókönyv: https://www.facebook.com/lazarjanosfidesz/videos/1615162701991026
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!