Tajtékos napok – új tankerháborúban csaphat össze Amerika és Irán a Perzsa-öbölben

2023. június 01. 12:00

Teherán egyre magabiztosabban terjeszkedik a Perzsa-öbölben; kérdéses, hogy ezt meddig hagyja válasz nélkül Washington, és hogy mit szólna a többi nagyhatalom egy amerikai válaszlépéshez?

2023. június 01. 12:00
null

Miközben a világ nagy része az orosz-ukrán háború fejleményeivel van elfoglalva, és várja az ukrán ellentámadást, aközben mintha Perzsa-öbölben is megismételné magát a történelem. Az elmúlt hetekben az Iráni Forradalmi Gárda Haditengerészete két hatalmas olajszállító tartályhajót foglalt le, a Marshall-szigetek lobogója alatt közlekedő Advantage Sweet-et és a Panama lobogója alatt közlekedő Niovi-t. Ezzel pedig az 1980-as évek óta példátlan feszültség alakult ki a térségben.

Tankerháború a láthatáron?

A történészek által csak „tankerháborúnak” nevezett eseménysorozat 1984-1988 közötti időszakot jelenti, amikor az akkor egymással háborúban álló Irak és Irán egymás – főként – olajszállító hajóit támadták.

A második világháború óta ez volt a kereskedelmi hajózás elleni legsúlyosabb agresszió, amely több mint 400 civil tengerész halálát, több száz kereskedelmi hajó megrongálódását és jelentős gazdasági veszteségeket okozott.

A konfliktus továbbá egy jóval nagyobb háború lehetőségét is magában hordozta,

mivel külső hatalmak – az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság – is bekapcsolódtak a konfliktusba a hajózás „szabadságának biztosításának szándékával”.

Az Advantage Sweet április 27-i és a Niovi május 3-i lefoglalása egy a tankerháborúhoz hasonló időszak kezdetét jelezheti, amelyben az amerikai haditengerészet ismét belekeveredik egy kockázatos küldetésbe a Perzsa-öbölben. Emlékezetes, ez volt az a furcsa konfliktus, amelynek során amerikai hajók a második világháború konvojokhoz hasonlóan kíséretet biztosítottak a kereskedelmi hajóknak – főként olajszállítóknak, emellett több támadást is végrehajtottak az iráni haditengerészet egységei ellen.

Az említett hajó az amerikai Chevron olajipari óriáscég megbízásából szállított nyersolajat Kuvaitból. Úgy tűnik, hogy ennek a lefoglalása az iráni válasz arra, hogy a közelmúltban szankciók állítólagos megsértése miatt lefoglaltak egy iráni nyersolajszállítmányt a Suez Rajan nevű hajón Szingapúr partjainál. Irán valószínűleg megpróbál majd tárgyalásokat folytatni az Advantage Sweet és Szuez Rajan szállítmányának kicserélésére.

A Niovi lefoglalásának oka már jóval kérdésesebb. A hírek arról szólnak, hogy annak egy feketepiaci olajügyletből származó nézeteltérés lehet az oka.

A két tankerhajó elfogását megelőzően nem sokkal pedig az iráni haditengerészet parancsnoka kijelentette, hogy a haditengerészet „észlelt egy amerikai nukleáris meghajtású tengeralattjárót a Hormuzi-szorosban, és arra kényszerítette, hogy felszínre emelkedjen és megváltoztassa az útirányát, miután megközelítette Irán felségvizeit”. Az amerikai haditengerészet ötödik flottája visszautasította az állítást. Szerintük ez csak újabb iráni „dezinformáció”, amely „destabilizálja a régiót”.

Az Egyesült Államoknak persze minden eszköze megvan ahhoz, hogy most is végrehajtson egy olyan beavatkozást, mint a nyolcvanas években. Az Egyesült Államok

Ötödik Flottájának hajói Bahreinben, a légierő 379. expedíciós repülőszázad pedig a katari Al Udeid légibázison állomásoznak.

Washington szövetségesei is gyakran telepítenek hadihajókat a térségbe, és valószínűleg szükség esetén hajlandóak lennének részt venni a műveletekben – különösen a britek, akiknek komoly tapasztalataik vannak a régióban. John Kirby, a Nemzetbiztonsági Tanács szóvivője nemrég újságíróknak elmondta, hogy a Pentagon egy sor lépést fog tenni „védelmi pozícióinak” megerősítésére a térségben.

Új szereplő a Perzsa-öbölben

Ugyanakkor sok minden változott az 1980-as évek óta: habár a fentiek jelzik, hogy az Egyesült Államok még mindig jelentős túlsúllyal rendelkezik a Perzsa-öbölben, de a térségében megjelentek más „játékosok” is, köztük első helyen kiemelendő Kína. Jelzi ezt az is, hogy immár rendszeresen tartanak orosz-kínai-iráni közös haditengerészeti gyakorlatokat. „Irán üdvözli a Kínával közös hadgyakorlatok kiterjesztését, és úgy véli, hogy ezek a gyakorlatok segítenek csökkenteni az amerikai vezetés által mindkét nemzetre jelentett fenyegetést” – erről Mohammad Reza Ashtiani védelmi miniszter beszélt a Sanghaji Együttműködési Szervezet (SCO) védelmi minisztereinek Újdelhiben tartott találkozója alkalmával még április végén.

Li Sang-fu kínai védelmi miniszter a maga részéről méltatta az Iszlám Köztársaság és a Kínai Népköztársaság közötti „mély és hosszú távú kapcsolatot”, és azt mondta, hogy a két ország „kölcsönös stratégiai bizalmat élvez”, és „a szuverenitást és

Kelet felé tekintenek az öböl-menti államok is 

Kína jelenleg az iráni energiahordozók egyik legnagyobb vásárlója, a kínai gazdaságnak létszükséglet – főleg a világjárvány okozta visszaesés kilábalása közben –, hogy megfelelő mennyiségű, lehetőleg olcsó energiához jusson. Emellett az elmúlt évtizedekben a kínai gazdasági kapcsolatok is megszaporodtak az öböl-menti államokkal, jelentős beruházások érkeztek az országba. Az elmúlt években pedig növekedésnek indult a kínai védelmi export is többek között Bahreinbe, Szaúd-Arábiába is.

A térség biztonsága már nemcsak az energiaforrások miatt fontos Pekingnek

hanem beruházásainak – főleg az Új Selyemút projektek – védelmi érdekében is. Kína már nemcsak Iránnak lehet vonzó partner, utóbbi években a hagyományosan amerikai szövetségesének számító államok is, mint Szaúd-Arábia kezd egyre inkább önálló külpolitikát folytatni. Az orosz-ukrán háború kitörését követő amerikai szankciós politika pedig nagyban csökkentette a bizalmat Washingtonnal szemben.

Új fegyverek, új helyzet 

Nemcsak a politikai környezet változott meg: habár tagadhatatlan, hogy a világ legpotensebb haditengerészete még mindig az amerikai, ugyanakkor az elmúlt években Irán is jelentős fejlesztéseket hajtott végre, köszönhetően többek között az olyan új, viszonylag olcsó technológiáknak köszönhetően, mint például a drónok megjelenése. Ennek következményeit látjuk az ukrajnai háborúban is. Nemrég az iráni haditengerészet például bejelentette, hogy drónhordozó anyahajót épít. Emellett gyors iramban fejleszti a kisméretű, de gyors hajókból álló egységeiket, valamint rakétatechnikájukat is.

Ebből szempontból nem elhanyagolható az ukrajnai háború kitörése óta tartó orosz-iráni katonai közlekedés sem, hiszen már

Beláthatatlan következmények

A Perzsa-öböl térségében bármilyen jelentős konfliktusnak szinte elképzelhetetlen hatásai lennének a már így is nehéz helyzetben lévő világgazdaságra. A térségben található világ eddig ismert olajkészletének ötöde, a Hormuzi-szoroson, pedig

a világ olajkereskedelmének mintegy 30 százalékát bonyolítják le.

Amennyiben valamilyen oknál fogva ellehetetlenül a kereskedelem itt, az valószínűleg véglegesen megpecsételné az energia válsággal küzdő nyugati gazdaságok sorsát.

***

 

Nyitókép: TASNIM NEWS / AFP

Összesen 50 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tintapaca
2023. június 01. 17:08
A Perzsa-öböl perzsa -iráni beltenger. A Mexicói meg amerikai. Takarodjanak haza az amerikaiak mindenhonnan, Koszovóból is. Hozzák haza a magyar katonákat, ne legyenek usa-csicskák ennek az operett-huszár miniszternek, meg a többinek a jóvoltából.
szintetikus
2023. június 01. 13:41
Adóemelés Adóemelés :DDDD buncsik és a gülüszemű mikor fog tollat ragadni? hát a zsolesz?
Ödenburger
2023. június 01. 12:55
Kína ebben a konfliktusban is nevető harmadik.
B_kanya
2023. június 01. 12:38
Irán és az orosz technológia: Emlékezzünk, Oroszország elég sokáig NEM szállította le a kifizetett Sz-300 rendszereket Iránnak, mert Usrael sírt, hogy ne legyen nekik. A ruszkik ezért cserébe azt kérték, ne épüljön AEGIS Ashore "lengyelben" és "románban". Irán és a flotta: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_Makran "In June 2021, Makran and the accompanying frigate IRIS Sahand were the first Iranian naval ships to reach the Atlantic without docking in an international port, according to official Iranian sources. Early media report incorrectly suggested they were bound for Venezuela, but the ships were bound for Saint Petersburg to attend Navy Day to commemorate the 325th anniversary of the Russian Navy foundation. Makran was reported to be carrying several fast attack craft" Milyen mókás lesz, ha legközelebb Venezuelában, majd Kubában köt ki.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!