Veszélyben az európai akkumulátorgyárak

2023. március 07. 16:39

Az Egyesült Államok és Kína közötti kötélhúzás vesztese újra az Európai Unió lehet, amennyiben Brüsszel nem cselekszik időben.

2023. március 07. 16:39
null

Az EU-ban 2030-ig közel 50 lítium-ion akkumulátorgyárat terveznek építeni. Ezek jelentős részét viszont veszélybe sodorhatja az Egyesült Államok új, „infláció csökkentő” törvénye, amely legalább 150 milliárd dollárnyi (több mint ötezer milliárd forintnyi) támogatást tervez nyújtani az amerikai, illetve az odatelepülő más nyugati cégeknek, hogy ellensúlyozza Kína dominanciáját az elektromos járművek gyártásának területén – derül ki a Transport & Environment (T&E) nevű európai környezetvédelmi szervezet elemzéséből.

A szervezet kiemeli, hogy

az akkumulátorgyártás meghódításáért folytatott globális verseny valójában egy zéró összegű játék (csak egymás kárára lehet növelni a nyereséget),

mivel mind a szakképzett munkaerő, mind a szükséges tőke, valamint az alapanyagok is szűkösen állnak rendelkezésre.

T&E elemzésében megvizsgálta az európai projektek érettségét, finanszírozását, az engedélyezési eljárásaikat, valamint az Egyesült Államokhoz fűződő kapcsolatukat. A szervezet megállapítása szerint

az Unióban folyó akkumulátorgyár-projektek 68 százaléka súlyosan, vagy közepesen veszélyeztetett.

A T&E szerint amennyiben nem történik valamilyen beavatkozás, ezeknek a projekteknek a kivitelezése csúszhat vagy egyáltalán nem valósulhat meg, esetleg csökkentett formában fejezik be a fejlesztéseket.

A környezetvédők szerint, hogy ezt Brüsszel elkerülje, az Európai Uniónak meg kell teremtenie a projektek biztonságos beruházási környezetét, prioritásként kell kezelnie akkumulátorgyártáshoz szükséges értékláncokat, például diverzifikálnia kell az alapanyag-forrásokat, valamint előtérbe kell helyeznie az újrafeldolgozási projekteket.

Emellett csökkentenie kell a projekteket érintő bürokráciát, egyszerűsítenie kell az engedélyezési eljárásokat, de természetesen olyan formában, hogy az ne veszélyeztesse az eddigi környezetvédelmi biztosítékokat – teszi hozzá a szervezet.

Továbbá adókedvezményeket, valamint egyéb ösztönzőket kellene biztosítani, hogy megfelelő finanszírozásokhoz jussnak a beruházók.

Nyitókép: Moritz Frankenberg / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Összesen 22 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Daily
2023. március 10. 15:42
Azért előre inni a medve bőrére? Sehol egy megfizethető értelmes akkumulátoros autó típus. Sehol a hálózat ami töltse ezeket. Se erőmű. Hasadó anyag oroszoknál. Kevés a nyersanyag az akkukhoz. Kamionhoz akkus rendszer nyi-ha-ha kategória. De a szabályzás már meg van, hogy csak az lesz. Szép lesz vidéken élni ilyen közlekedéssel.
pipa89
2023. március 07. 19:19
NEEEEM KELL NEKÜNK AZ USA DIRIGÁLJON! MENJEN HAZA AZ ÖSSZES A 3,14csába!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AKADJANAK MÁR LE RÓLUNK. HA NEM MEGY MÁSKÉNT, HUXIT!!!!!!!!
nemecsekerno_007
2023. március 07. 18:42
A hoholok pénzelése helyett talán inkább erre kéne költeni. Meg a sok semmirekellő NGO és bürokrata is mehetne a rizsföldre.
NeMá
2023. március 07. 18:23
Faszom! Járjunk lóval!? Full self-drivinjg, ülés fűtött :), van méhlegelő feltölti magát! Aszfaltos út sem kell!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!