Kínai elektromos autók boríthatják fel az uniós autópiacot

2022. november 04. 19:26

Egyre csökken az export, míg az import drasztikusan emelkedik a kínai autógyártók térnyerése miatt.

2022. november 04. 19:26
null

Várkonyi Gábor autóipari szakértő Facebook-oldalán osztotta meg a PwC legfrissebb elemzését, mely szerint pár éven belül az Európai Unió autóexportőrből importőrré válik. Az amerikai vállalat tanulmánya szerint egy évtized alatt a megfordult az uniós autóipari mérleg és leginkább Kínából kell majd gépjárműveket importálni.

Így rogyik térdre egy évtized alatt a világ legerősebb, legversenyképesebb, legjobb autóit gyártó európai autóipar, mert az EU vezetőinek, valamint különböző lobbicsoportok romboló erejének egy önbizalmát vesztett iparág nem mert ellentmondani akkor, amikor életbevágó döntéseket hoztak elvakult ideológiák alapján –véleményezte a helyzetet a szakértő, aki emlékeztetett, hogy 

hét évvel ezelőtt még 1,7 millió autós mérlegtöbblete volt az EU autógyártásának, azaz ennyivel több autó volt kiviteli oldalon, mint behozatali oldalon.

Az amerikai cég elemzésre rámutat, 2025-re 221 000 autóval többet kell importálni, mint amennyit exportálni tud majd a nemzetközösség. Várkonyi szerint ennek legfőbb oka az, hogy kínai gyártással terveznek európai cégek is, mivel az elektromos autós diktátumokat nem lehet másként teljesíteni.

Ott a nyersanyag, ott olcsó az energia, kézenfekvő tehát ott gyártani. A világ CO2 kibocsátása ettől nyilván nem javul...”

– tette hozzá, majd úgy folytatta, nem elég ugyanakkor, hogy itt gyárakat zárnak be, amik oda települnek. Jönnek a kínai gyártók is.

A PwC szerint 2025-re 800 000 autót exportál majd Kína az EU-ba, ebből 330 000 lesz EU-s gyártó kínai gyárából származó termék, a többi kínai gyártó autója lesz. Tavaly 33 000 kínai autó érkezett, idén ez 66 000 körül lesz.

2017-ben Európában még majdnem 15 millió autót gyártottak. 2021-re 10 millió alá csökkent ez a szám, ebben nyilván a pandémiának is nagy szerepe volt”

– írta Várkonyi, aki szerint semmi determináció nincs ebben, „a villanyautók rendeleti úton történő, merev határidőkre való kikényszerítése, az autóipar bűnbakká tétele, az érveket az asztalról lesöprő magatartás pontosan oda vezetett, amit most látunk”.

Drasztikus jólét csökkenés, tömeges munkanélküliség, elöregedő autópark, skanzenné váló Európa. Mindenki, aki ebben részt vett, megveregetheti a saját vállát”

– fogalmazott, majd úgy szólt, „végre autógyártásunk sem lesz. Csak teljes kiszolgáltatottságunk Kínának”.

Nyitókép: JAN WOITAS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SzaboGeza
2023. augusztus 03. 20:14
Már NAGYON várjuk a,MEGFIZETHETŐ, és MINŐSÉGI Kínai autókat!!!!:)
Nasi12
2022. november 04. 23:20
Már pár éve mondom, hogy a kis elektromos autókkal kína betörhet az autóiparba. Nem is a hagyományos európai nagyobb méretű kategóriákban, ahol a márkanevet nehéz legyőzni, hanem a kis városi autókkal. A szűk utcájú régi európai városokba, ahol úgysem lehet 100km/h nál többel menni, ahol 40km/h sebességnél a magas biztonság sem indokolt. Meg nagyon messzire sem kell menni. Vagyis az akkugond sem akkora. Meg azt tudnak is gyártani. Kis városi autókat otthon és ázsiában iszonyú mennyiségben adnak el 2-3 MFt-os áron. Most pl. Indonéziában Balin a G20 csúcs alatt durrantanak majd egyet. Közben hatalmas gyorstöltőhálózatokat is építenek otthon. Eleve esélytelennek látszott mellettük az EU (főleg, ha amerikai vegyesvállalattal jönnek az autóik) de a háborús szankciók miatti drága energia miatt saját magára tett az EU még egy lapáttal a bajból. Egyetlen esély az adminisztratív, jogi, biztonsági stb. kekeckedés, de az azt jelenti, hogy a tömegeknek itthon nem lesz elérhető. Nem úgy mint Kínában.
5m007h 0p3ra70r
2022. november 04. 23:11
Az amerikai elemzők egyeztettek az európai gyártókkal erről? Európa legnagyobb autómárkája épp most strukturálja át a gyártási folyamatait, hogy a kontinensen maradjon az iparág. Akkugyártás, stator-rotor powetrain, összeszerelés. Kínába menni csakis azért necces, mert vegyesvállalatot kell alapítani, amiben 51% tulajdonos a kínai állampárt.
Megtalálta
2022. november 04. 21:51
Kérdezhetném, hogy ugyan ki látta ezt előre, de az a helyzet, hogy én is írtam erről, mások is, sokan. De a kurva Gréta, ahhoz kell igazodni, amit ő mond. Most épp ahhoz kell igazodni, amit az a kurva Usa demokrata vezetés mond. Európa egyre csak sorol hátra a versenyképességi listákon, erre fel jön a hülye EU, becsicskul minden agyament buziságnak, ezzel felgyorsítva a folyamatot.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!