Dunaújváros: végóráit éli a vasmű, de beavatkozott a kormány

2022. december 1. 12:00
Egy tegnap éjjel megjelent kormánydöntés lényege, hogy a Dunaferr dunai vasmű, bár nem fizeti a villanyszámláját, továbbra is kap áramot. Ám csak a rendezett leállásig. Hogy ez után mi lesz? Nagy kérdés.

Néhány napja, november 28-án, feltehetően igen jelentős áramszámla tartozás okán az E.On Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt. értesítette az Dunaferr dunai vasmű teljes áramellátásáért felelős ISD Powert, hogy december elsején lekapcsolják az áramot a vasműben.

A kormányzat szerencsére „résen volt”, és

egy gyors döntéssel megelőzte, hogy a hirtelen áramszünet  milliárdos károkat okozzon!

A november 30-án, szerda éjjel megjelent kormányhatározat a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kormány kimondta: az ISD Power energiaellátását, valamint a vele kapcsolatban álló telephely, vagyis jogilag többek között a vasmű ellátását nem lehet lekapcsolni. (A konkrét friss szabály a 488/2022. (XI. 30.) Korm. rendelet veszélyes üzemek villamosenergia-ellátásával kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedésekről.) 

Jut idő a szakszerű és biztonságos leállításra

A másik fontos „tűzoltó” intézkedés pedig az volt, hogy mindaddig nem kapcsolható le a vasmű az áramellátásról, amíg az áram „a telephely területén található legnagyobb kockázatot jelentő létesítmények szakszerű és biztonságos leállításához szükséges.” E döntés betartásának két felelős kormányzati személye is meg lett nevezve, egyfelől a Fejér Megyei Védelmi Bizottság elnöke, dr. Simon László főispán, valamint Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.

Az előzmények is a vég felé mutattak

Az elhibázott privatizáció okán ma rendezetlen tulajdonviszonyok közt vergődő, sok éve veszteséges, 2019 óta elfogadott mérlegbeszámoló nélkül működő, vitatott legitimitású vezetéssel dolgozó vasmű kapcsán a Makronóm is többször írt helyzetjelentést az elmúlt hetekben.

Az első írásunk lényege ma is aktuális. E szerint a Dunaferr Zrt. a csőd szélén áll, dacára annak, hogy az elmúlt bő egy évben nagyon megnövekedett az acéltermékek ára, így – 2022 őszéig legalábbis – óriási nyereségtartalommal lehetett volna gyártani. Ugyanakkor az utóbbi 1-2 évben már arra sem volt elegendő forgótőkéje a dunai vasműnek, hogy kellő mennyiségben szerezzen be alapanyagokat, vagy fizessen az energiáért, vagy éppen a dolgozókat határidőre kifizesse. És a kormányzat hónapok óta segíteni szeretne, a helyi képviselő mentőtárgyalásokat szervezett, de nem volt könnyű dolga, mert a vasmű tulajdonviszonyai rendezetlenek. Ráadásul ukrán és orosz üzleti körök vitatkoznak évek óta a tulajdonjogon, így megegyezésükre marginális esély mutatkozik.
Két hete pedig azt is megírtuk, hogy akár 500 milliárdos is lehet a Dunai Vasmű által felhalmozott adósság, és bár akkor még fűtötték negyed-ötöd teljesítményen az egyik dunaújvárosi vaskohót, de a kapcsolódó kokszolómű tönkremehet, ha elfogy az orosz tulajdonos pénze, vagy magára hagyja a gyárat. 

 

(A fotó illusztráció - forrás: 123rf.hu)
 


 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 28 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A Dunai Vasmű rossz helyre épült. Mindent, szenet, vasércet messziről kell szállítani. Eredetileg Mohácsra akarták építeni, hogy a folyami szállítási útvonal rövidebb legyen, de akkor, még a láncos kutya korszakban féltették Titotól. Eleve gazdaságtalan, akkoriban a Dunán szállított szovjet vasércben gondolkodtak.

Szánalmas vagy az álmodozásoddal.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés