Ugrás után most zuhanás jöhet a világkereskedelemben

2022. november 17. 11:15
A világ nagy gyártói és kereskedői hosszú tél elé néznek. A globális központi bankok idei monetáris szigorításai ugyanis csak 9-12 hónap múlva szűrődnek át a reálgazdaságba.Várható, hogy a világkereskedelem az elkövetkező negyedévekben még inkább lassulni fog. A legelső bizonyíték a bajokra, ha a kikötőkben lévő konténerek száma elkezd nőni.

A Bloomberg Trade Tracker bajlós kilátásokat mutat a világkereskedelemre vonatkozóan, mivel az európai háború, a kínai Covid - erőfeszítései és az amerikai kamatemelkedés zavart okoztak a gyárak vezetőinél. A konténerhiány teljesen megfordult, a zuhanó hajózási díjak és a szállítások törlése egyre nagyobb lendületet kapnak az év legforgalmasabb hajózási időszakában.

A német üzleti várakozások októberben mélyen a normális szint alatt maradtak, és a szingapúri elektronikai PMI a világjárvány kezdete óta először süllyedt a normális szint alá.

A világ két legnagyobb gazdasága hasonlóan borúlátó az exportkilátásokkal kapcsolatban: 

októberben mind az amerikai, mind a kínai mutató zsugorodott, az amerikai pedig a normális alatti tartományban van

 a Bloomberg nyomkövetőjén.

A FedEx amerikai szállítmányozó és a dán AP Moller-Maersk is a globális lassulás jeleire figyelmeztetnek.

„A globális kereskedelem idén visszafelé halad. A Covid időszak boomja már régen elmúlt, 

a világjárvány idején megrendelt új tévét, kanapét és grillsütőt egy ideig nem kell majd lecserélni” – mondta Soren Skou, az AP Moller-Maersk  hajózási óriás vezérigazgatója miközben egy sor olyan kihívást sorolt fel, amelyek az árukereskedelmet a visszájára fordítják.

A FedEx pénzügyi igazgatója, Michael Lenz egy globális ipari konferencián elmondta, hogy a vállalat a csomagkézbesítés iránti gyenge keresletre reagálva parkoltatja a repülőgépeit csökkentve ezzel a költségeket.

Az áruk Covid-boomja elpárolgott. A 

fogyasztók a számítógépek és televíziók vásárlásáról átálltak arra, hogy a megmaradt pénzüket élményekre költsék.

Már májusban látható volt, hogy a készlet-felesleg lehűti a fellendülő áruszállítási piacot. Most van a szállítási főszezon, a kiskereskedők már lemondták a tengerentúli megrendeléseket, így a szállítmányozási vállalatok csökkentik a szállítási kapacitást, éppen a nagy kiskereskedelmi szezon, a Black Friday és a karácsony előtt.

A Csendes-óceánon túli szállítási tarifák zuhannak.

A globális kereslet visszaesése és a megingott világkereskedelem egy további problémához vezetett: a kikötőkben a konténerek hatalmas zsúfoltságához.

Egyszerűen nincs elég raktárhely az összes konténer elhelyezésére. A konténerkészlet további piacra kerülésével (pl. a lízingelt flották eladása után) a következő hónapokban további nyomás nehezedik majd a depókra. Különösen Kínában, az ottani üres konténerek újrapozícionálása miatt, egyesek számára kulcsfontosságú kihívást, mások számára pedig versenyelőnyt jelent majd az üzletágban.

Andrea Monti, a Sogese olasz konténerraktár-tulajdonos vezérigazgatója a Container xChange-nak nyilatkozott: „Bármi is jött be és jött ki például a milánói depónkból, eléggé akadozott. És a depókban a konténermennyiség olyan mértékben növekszik, hogy néhány depó-szolgáltatási megállapodásra vonatkozó kérést visszaküldünk. Olyan helyzetben vagyunk, hogy egyes helyszíneken nem tudunk új ügyfeleket fogadni”.

Monti szerint az idén technikailag 

nem számítanak szállítási csúcsszezonra a globális lassulás miatt, mivel sok kiskereskedő még magas készletszinttel rendelkezik.

A Los Angeles és Sanghaj közötti vonal konténerárai és a JP Morgan konszolidált globális feldolgozóipari PMI-je 2021 vége óta együtt csökkentek.

Johannes Schlingmeier, a Container xChange társalapítója és vezérigazgatója elmondta:

„A kiskereskedőknél elegendő készlet van. Amint ezek a készletek kimerülnek Észak-Amerikában és Európában, a vállalatok újra rendelni fognak, és a szállítási kapacitás iránti kereslet újra meg fog ugrani. Bár ez már nem fog visszatérni a maximális pandémiás szintre, de minden bizonnyal visszatér a hosszú távú átlagos emelkedő trendhez. Most jött el az az állapot, amikor a rakomány ismét „időben” érkezik, és ezért az új megrendelések lassulását várja, ahogy a vállalatok alkalmazkodnak ehhez a gyorsabb átfutási időhöz a tengeri szállítmányozásban. A konténer-tulajdonosok számára ez potenciálisan a konténertárolási díjak emelkedését jelentheti a depóknál, mivel több konténer halmozódik fel, és ráadásul hosszabb ideig.

A törölt hajóutak számának növekedéséről a Drewry tengerészeti kutatócég számolt be, amely szerint

november vége és december eleje között a világ legfontosabb hajózási útvonalain a hajóutak 14 százalékát törölték.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés