A nyugati autógyárak szűkülő piaca Kínában

2022. augusztus 16. 14:58
A nyugati autógyártók egyre kisebb szeletet hasítanak ki a piacból Kínában. A kínaiaknak ennek révén egyre nagyobb részesedést sikerül szerezniük a hazai piacukon. A politikai beavatkozás csak egy a számos nehézség közül, amellyel a vezető autómárkák a világ legnagyobb autópiacán szembesülnek.

Júliusban a Stellantis NV bezárta egyetlen kínai Jeep gyárát. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a kínai kormány beavatkozásával indokolta,hogy felbontották a 12 éves gyártási partnerséget az állami tulajdonú Guangzhou Automobile Grouppal. Bár azt is elmondta, hogy előtte a Stellantis megállapodást írt alá arról, hogy részesedését a GAC vegyesvállalatban 75 százalékosra emeli, a GAC pedig „nem azt tette, amit kellett volna”. Pedig a terveik szerint az évtized végére mintegy 20 milliárd eurós éves forgalmat szerettek volna elérni.

Az előrejelzések szerint a kínai autóeladások 2030-ra 28-30 millióra nőnek, ami a globális autópiacnak már a 30-35 százalékát teszik ki.

A döntés másik indokaként megemlítette:

„nem akarnak a kereszt-szankciók áldozatává válni, ahogyan az a világ más régióiban működő más vállalatok esetében is történt az utóbbi időben”.

Mérlegelő autógyártók

Az autógyártók figyelembe veszik az ukrajnai háborúval kapcsolatos eseményeket, és mérlegelik, hogy az Oroszországot célzó szankciók egyre hosszabbodó listája hasonlóan vonatkozna-e Kínára is, ha az ország konfliktusba keveredne Tajvannal.

A világ nagy autógyártói évtizedek óta kénytelenek helyi cégekkel közös vállalatokat létrehozni, hogy hozzáférjenek a kínai piachoz. Peking eredetileg azt remélte, hogy ez a stratégia segíti az addig kevésbé hatékony helyi partnereket, hogy iparági vezetővé váljanak. Ez a politika azonban nem hozta meg a kívánt eredményeket, mivel a kínai vállalatoknak nem sikerült fejleszteni az exportot. A múltban még a legöntudatosabb kínai fogyasztók is inkább a Nissan, a General Motors és a Volkswagen (VW) autóit választották, így 2000-re a VW német autógyártó csoport több mint 50 százalékos részesedéssel rendelkezett a kínai piacon.

Zuhanó részesedések, kínai térnyerés

Most, hogy Kína enyhíti a külföldi cégekkel való közös vállalkozásokra vonatkozó követelményeket, a helyi versenytársak kénytelenek egyre inkább rálépni a gázra.

2021-re a külföldi autógyártók részesedése a kínai piacon 45,6 százalékra zsugorodott, a Volkswagen piaci részesedése pedig 2022 első felében 15,5 százalékra csökkent.

Tavares rámutatott, hogy a német és amerikai márkájú járművek eladásai az első félévben mintegy ötödével csökkentek Kínában, valamint a japán márkák esetében kétszámjegyű visszaesés volt tapasztalható, miközben a hazai vállalatok eladásai nőttek.

A kínai autógyártók növekvő versenyképessége két tényezőnek köszönhető. A hazai műszaki szakemberek növekvő száma hozzájárult a virágzó magántulajdonú járműgyártók, például a BYD, a Geely (a Volvo tulajdonosa) és a Great Wall Motor növekedéséhez. Kínának most már van egy olyan kompetens középkategóriás személygépkocsi-gyártó csoportja, amely a BMW-től és az olasz Pininfarina formatervező cégtől tudott elcsábítani külföldi tervezőket.

Elektromos piac

A második tényező Peking azon törekvése, hogy megelőzze a Nyugatot az elektromos járművek gyártásában.

2021-ben 3,3 millió hibrid és akkumulátoros autót regisztráltak Kínában, ami az összes értékesítés 16 százalék teszi ki.

Az európai fogyasztók eközben 1,1 millióval kevesebb elektromos járművet vásároltak.

A McKinsey tanácsadó cég szerint a kínai vállalatok már képesek olyan biztonságos karosszériákat gyártani, amelyek könnyebbek, mint külföldi versenytársaiké. A kínaiak helyi szinten hozzáférhetnek a világ vezető elemgyártóinak, például az Amperex Technology-nak a legmodernebb akkumulátor-szaktudásához is.

A Tesla jelenleg az egyetlen külföldi autógyártó, amelynek a Kínában legjobban fogyó elektromos járművek top 10-es listáján sikerült helyet szereznie. A Redburn kutatócég becslése szerint a Volkswagen jelenleg csak 10,8 százalékos részesedéssel rendelkezik a kínai elektromos járművek piacán, bár tervezi az új modellek bevezetését, valamint beruházna a kutatásba és az értékesítésbe. A VW úgy nyilatkozott, hogy az év végéig 1000 mérnököt venne fel Kínában, többek között a szoftverek területén, és a bővítéshez felvásárlásokat és partnerségeket is tervez.

A kínai autógyártók növekvő versenyképessége már a határaikon túl is érezteti hatását, mivel a nyereséget továbbra is visszaforgatják, hogy más piacokon részesedést szerezzenek a nyugati óriásoktól. Várható, ahogy egyre több kínai autó jelenik meg a nyugati utakon, úgy minden bizonnyal erősödni fognak a kínai kormány politikai beavatkozására vonatkozó panaszok is.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 12 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Kína Magyarországon keresztül a korrupt politikai osztály tűrésével és támogatásával adó- és vámmentes kínai csempészárukkal látja el az Uniót.

http://www.harommajom.hu

Közben a jó orosz piacról meg kivonulnak. Amerikába - talán a nagy németek kivételével meg már eddig sem nagyon tudtak eladni semmit. De majd az ukrán piac!

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés