Makronóm

Akár az ukrajnai menükelteken is segíthet egy új magyar marketinges innováció

2022. március 13. 9:00

Írta: Takács Zsolt
A livestream vásárlásra alkalmas forradalmian új e-kereskedelmi forma nemcsak vásárlásra, hanem a menekültek megsegítésére is alkalmas lehet – mondta el a Makronómnak nyilatkozó Leisztner Réka, a Smuc stratégiai termékmenedzsere, valamint Szekeres Mónika a cég marketingmenedzsere. A Smuc használata mellett már a hagyományos online vásárlás is régimódinak mondható. Az alkalmazással a vásárlók az élővideó nézése közben azonnal és reklámzaj nélkül tudnak vásárolni a bemutatott termékből. A módszer hasonló lehet a már ismert Teleshophoz, de a Smuc munkatársai egyáltalán nem értenek egyet ezzel az állítással.

Miben különbözik a Smuc szolgáltatása az Instagram vásárlásra alkalmas felületétől?

Leisztner Réka: A közösségi médiában általában egy felületre szűkülnek a tartalmak, de a Smuc esetében az elérés nincs felülethez kötve, akár saját weboldalon és párhuzamosan a közösségi médián keresztül is streamelhetünk. Az igazi áttörést az jelenti, hogy a videó közben a képernyőn megjelenik az adott termék is, amit pár kattintás alatt megvásárolhatunk, de ezeket a beágyazott kártyákat nem csak termékekre lehet használni, hanem bármilyen link hozzácsatolható a videóhoz. Az ilyen egyszerű kapcsolódással jelentősen növelhető egy adott fogyasztó vagy érdeklődő bevonódása.

Tehát a videó össze van kapcsolva egy webáruházzal?

Szekeres Mónika: Igen, egyszerűen be lehet ágyazni a webshop elérhetőségét a videókba.

Kizárólag élő videóknál működik a rendszer?

LR: Előre felvett tartalmakat is támogatunk: ilyenkor a videóba ágyazott chatben tud élőben kapcsolatba lépni a tartalomgyártó a nézőkkel.

Influenszerek használják a szolgáltatást?

SzM: Több olyan céggel is kapcsolatban állunk, akik sokszor kiszervezik a tartalomgyártást influenszereknek. A saját márkanév alatt értékesítő kisebb webáruházak is óriási piacot jelentenek, de sok marketingügynökség keres fel minket, hogy a nagyobb multik is érdeklődnek a livestreaming vásárlásról. A kiadóknak pedig ideális eszköz lehet a tartalomgyártó kapacitásuk és az értékesíthető felületeik hatékony kihasználására. A trendek azt mutatják, hogy

a livestream vásárlás a jövő,

így egyre többen érdeklődnek a szolgáltatásaink iránt.

LR: Az egyik legismertebb kampányunkban Dallos Bogi sminkelt és az általa használt termékeket lehetett megvásárolni a videón megjelenő digitális kártyákon. A Street Kitchen pedig a saját webshopját, könyveit és magazinjait reklámozza élő főzés közben. Ez az új vásárlási módszer jelentősen lerövidíti a vásárlói útvonalat és kevés teret enged a reklámzajnak.

Ez pontosan mit jelent?

LR: Mivel gyakorlatilag egy felületen zajlik a stream és a vásárlás, ezért az eladó által átadott tudást nem tudják megzavarni a máshonnan érkező impulzusok és reklámok, így a fogyasztónak nem érkeznek elbizonytalanító információk és így nem vész kárba az eladó munkája.

A nagy és hagyományos boltok is nyitottak a vásárlás ezen formájára?

SzM: Nagyon érdeklődik az egész szakma. Nyugat-Európában már a nagyobb márkák el is kezdték a saját livestream vásárlási csatornák működtetését.

Nyugat-Európából indult el a trend?

LR: Ázsiából indult az egész piacot átalakító változás. Ázsiában nagyon jelentős piaca van a livestream vásárlásoknak, a teljes eladások kétharmadát teszik ki. Főként Kínában nagyon gyakoriak az impulzív vásárlások. Az Egyesült Államok hibrid módon vette át a módszert: épít az impulzív vásárlásra, de jelentős hangsúlyt fektet a márkaépítésre is. Európában még nagyon gyerekcipőben jár a livestream vásárlás módszere, de itt leginkább a tartalomgyártás, az edukáció, bizalomkeltés funkciói kerültek középpontba.

Nagyon új és ismeretlen a technológia. Mivel ad többet, mint egy hagyományos reklám?

SzM: Itt a kapcsolatépítés a legfontosabb. Interakció valósul meg az eladó és a vásárló között, amit eddig a személytelen online tér nem engedett meg. Jelentősen csökkenti a vásárlók bizonytalanságát, ha kérdéseket tehetnek fel egy adott termék esetében, amire azonnal választ kapnak. A fogyasztókat nagyon nehéz átverni,

reklámérzékenyek lettünk az elmúlt években.

A vásárlók egyre többször veszik észre a nagyon direkt reklámokat és ekkor teljesen elállhatnak a vásárlástól.

Melyik korosztály vásáról élő közvetítéseken keresztül?

LR: Leginkább a fiatal generációt tudjuk elérni, de a jövőben lesz igazán versenyképes ez a vásárlási módszer, mivel még aktív vásárló az a generáció is, akik egyelőre a személyes, offline vásárlást részesítik előnyben. Azoknál a termékeknél lehet igazán hasznos ez az eszköz, ahol vásárlás előtt az átlagosnál több információra lehet szükségünk. Ilyen lehet egy kisállat vásárlása vagy egy új sport elkezdése.

Leisztner Réka, a Smuc stratégiai termékmenedzsere

Tehát minden online elérhető terméket lehetne a livestream vásárlás eszközével reklámozni?

LR: Igen, sőt azon túlmenően is. Szolgáltatások értékesítésére, időpontfoglalásra vagy akár adomány- és erőforrásgyűjtésre is alkalmazható, ami

a mostani Ukrajnában zajló háború miatt kifejezetten fontos.

Korábban a Rex Kutyaotthonnak gyűjtöttünk adományokat a szolgáltatásunkkal és bízunk benne, hogy most is alkalmunk lesz segíteni a rászorulóknak egy, vagy több adománygyűjtés keretein belül.

Az adománygyűjtésen túl miben tud segíteni a Smuc?

SzM: Sokkal célirányosabban tudják elküldeni a segítséget az adományozók. A segélyszervezetek a stream során pontosan megjelölhetik a termékkártyákon, mire van aktuálisan szükség, és így konkrét szükségletekre tudnak reagálni a támogatók. A streambe ágyazott termékkártyákon keresztül lehetne szállást, élelmiszert vagy bármilyen eszközt felajánlani, mivel a rendszer nincs korlátozva termékekre vagy pénzösszegre, hanem linkesíteni lehet szinte mindent.

LR: Nagyon sok segítőkész magyar ember van, de sok esetben elvesznek az információk a különböző Facebook csoportokban vagy a kommentek között, az erejükön felül segítő civilek, szervezetek és önkéntesek számára pedig extra terhet jelent a koordinálás: mi erre kínálunk megoldást a videókba ágyazott lehetőségekkel, így nagyon várjuk az együttműködést – térítésmentesen – a különböző segélyszervezetekkel és hírportálokkal, akik felületet biztosíthatnak az adománygyűjtéshez.

A háborús helyzettől eltekintve hány partnerük van?

SzM: Nagyon fiatal vállalkozás vagyunk, 2021 novemberében indult a Smuc tesztidőszaka. Sokan nem is ismerik a livestreamben rejlő lehetőségeket, így egyelőre azon dolgozunk, hogy egyre több emberhez eljuttassuk az élő közvetítésekben rejlő lehetőségeket.

LR: Bár így is partnereink között tudhatjuk a

Street Kitchent, a Joy magazint, de tárgyalunk az UNICEF-el is.

Egy nagyobb multinál hosszabb stratégiai átállást igényel, de nagyon népszerűek voltunk a Marketing Fesztiválon és az Ecommerce Expon is. Eddig nagyjából 50 élővideót közvetítettünk zökkenőmentesen, összesen 20 ezer nézővel.

Nyitottak a nagyobb multik az együttműködésre?

SzM: Nagyon nyitottak, mivel tudják, hogy egy ilyen közvetlen értékesítési eszközzel sokkal nagyobb bizalom építhető ki a vásárlókkal, mint egy klasszikus hirdetéssel. Nagyon hosszú út elején vagyunk: egy hatékony, de teljesen új információs csatornát nyitunk a partnereink számára, így részletesen be kell mutatni nekik az előnyeit.

Milyen az üzleti modell?

LR: Eddig tesztüzemmódban futott, igyekeztünk minél több tapasztalatot és visszajelzést begyűjteni a felhasználóktól. Eredetileg különböző, havi díjas előfizetési csomagokat terveztünk, de ezt az elképzelést még alakítjuk, mivel azt láttuk, hogy teljesen más igényeik vannak a különböző megrendelőinknek és ezért nem lehet alkalmazni az általános előfizetéses módszert. A versenytársak általában videószám és látogatottság alapján szabják ki az egyedi árakat, ezzel szemben mi célközönségnek megfelelő igények szerint építjük fel az üzleti modellt.

Magyarországon van konkurenciája a Smuc-nak?

LR: Nincs. Egész Európában is csak kettő aktív versenytársunk van, illetve például az Amazon most vezeti be a saját liveshopping szolgáltatását. Sokan más irányból közelítették meg a livestream vásárlást. Mi inkább a termékismertetésre, az edukációra és az értékteremtésre fektetjük a hangsúlyt, de vannak cégek, ahol 0-24-ben folyamatosan élő adásban dolgoznak az influenszerek, akiknek kizárólagos céljuk, hogy eladják az adott terméket.

Egy magyarországi weboldal Teleshop 2.0-nák nevezte a Smuck-ot. Ezzel egyetértenek?

LR: Nem értünk vele egyet.

Funkcióját tekintve lehet Teleshop,

de az nem mindegy, hogy mit teszünk ki erre a felületre. Nem folyamatosan zajlanak az élő közvetítések és a cél nem kizárólag egy adott termék eladása óriási akciók bekiabálásával, hanem a megfelelő információ biztosítása a fogyasztók számára a vásárlás során. Arról nem is beszélve, hogy a livestream shopping esetében nagyon pontosan tudjuk meghatározni a célcsoportokat.

Mennyit ér a fogyasztókról megszerzett adat?

SzM: Élőben láthatjuk egy adott termék iránti érdeklődés nagyságát. Ezzel le tudjuk szűrni, hogy milyen kérdések és információk válták relevánssá a vásárlások során.

Szűrik a visszaéléseket?

LR: Mi csak a felületet biztosítjuk, így

a cenzúrázás nem a fő feladatunk.

Szerencsére eddig nem tapasztaltunk visszaéléseket, de folyamatosan fejlesztjük a szolgáltatásunkat, hogy kiszűrhessük az esetleges káros vagy tiltott tartalmakat.

A virtuális valóság lesz az e-kereskedelem jövője?

LR: A virtuális valóság része lesz a kereskedelemnek, de mi még távol állunk tőle: talán teljes generációkat kell erre várni. Az ilyen mértékű változást nehezen fogadják be a fogyasztók, de – főleg az USA-ban – a technológiai megoldások már hamarosan készen állnak a bevezetésre.

Szekeres Mónika, a Smuc marketingmenedzsere

Nem fogják pozitív irányba torzítani a valóságot a digitális eszközök csak azért, hogy többet vásároljunk?

LR: Az influenszerekkel és a hamis értékelésekkel ez már sajnos megvalósult. Bízom benne, hogy a livestream vásárlás inkább az edukációt és megbízható vásárlást fogja támogatni. A Smuc-kal is ezt szeretnénk elérni. A livestream vásárlás egy olyan marketing eszköz, mint minden más, amit használunk.

A marketing önmagában nem egy rossz dolog, mi tesszük azzá, ahogy használjuk.

A livestream shopping egyik hatalmas előnye, hogy lebontja azt a fajta vásárlói bizonytalanságot, ami sokszor többletrendelést produkál, hiszen a termékről és méretekről, minőségről sokkal jobban informáltabbá válik a vásárló, ezáltal tudatosabb döntés hozható, amivel csökkenthető a visszaküldések aránya, ami egyébként nem csak a vásárlást lassítja, de fenntarthatóság szempontjából is negatív a hatása.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés