Addig sajnáltatták magukat az autógyártók, amíg csak összegereblyézték az extraprofitot

2022. február 22. 10:49
Sikeresen forgatta át az inflációs időszakot és a válságot extraprofitba a Mercedes. A vártnál jobb üzleti eredményeket ért el 2021-ben a Mercedes-Benz csoport a német járműgyártó társaság előzetes adatai szerint.

Válság, csökkenő kínálat, növekvő profit

A társaság az első számú üzletágában, a luxusautók és kishaszongépjárművek gyártásában (Mercedes-Benz Cars & Vans) 14 milliárd euró (5100 milliárd forint) üzemi eredményt (EBIT) ért el. Ez az egy évvel korábbi 6,8 milliárd euró bő kétszerese, emelte ki a Handelsblatt című német üzleti lap.

Az árbevétel-arányos nyereségmutató minden korábbinál nagyobb, 12,7 százalék volt, szemben a vállalat előrejelzésében szereplő 10-12 százalékkal.

A negyedik negyedévben a félvezetők folyamatos ellátási nehézségei ellenére 15 százalék volt az árbevétel-arányos nyereségmutató. Ez a társaság közleménye szerint az árképzésnek, a jó termékösszetételnek és a használt autók kedvező teljesítményének tulajdonítható.

Továbbra is teljes sebességgel hajtjuk végre stratégiánkat, a világ legértékesebb luxusautó-márkájaként a teljesen elektromos, szoftvervezérelt jövő felé tartunk, idézte a cég közleménye Ola Källenius igazgatótanácsi elnököt.

A svéd szakember 2019 nyarán, hivatali idejének kezdetén még sokkolta a befektetőket egy sor profitfigyelmeztetéssel, újabban viszont rendszeresen felülmúlja az előrejelzéseit, kommentálta az adatokat a Handelsblatt.

Kifejtették: az adatok azt jelzik, hogy a Mercedes-Benz csoport számára a dízelbotránynak nagyrészt vége, a koronavírus-járvány operatív szempontból már nem jelent problémát, a félvezetőhiány pedig ugyan az eladások csökkenésével jár, de emeli az értékesítési árakat, vagyis

a Mercedes minden eddiginél többet kérhet a gyártmányaiért, nem utolsósorban a korlátozott kínálat miatt.

Jól teljesített 2021-ben a másik fő üzletág, a mobilitási szolgáltatásokkal, köztük a BMW-vel közösen üzemeltetett Share Now autómegosztóval és finanszírozási szolgáltatásokkal foglalkozó Mercedes-Benz Mobility is, amely 3,4 milliárd euró üzleti eredményt ért el. Ez ugyancsak bő kétszeres növekedés az előző évi 1,6 milliárdhoz képest, mutatott rá a Handelsblatt.

A Kecskeméten autógyárat működtető társaság tavaly leválasztotta és a frankfurti tőzsdére vitte teherautógyártó üzletágát (Daimler Truck), február elején pedig bejelentette, hogy Daimler helyett Mercedes-Benz csoport néven működik tovább.

Közleményük szerint a 2021-es eredmények részleteit február 24-én ismertetik, üzleti jelentésüket pedig március 11-én mutatják be.

Inflációra és chiphiányra hivatkoztak, de inkább jól jártak 

Az autóipar a The Wall Street Journal szerint igazán jó évet zárt – ami nem mondható el a beszállítókról. Idézhetnénk a KPMG friss felmérését is, amely szerint az autóipari vezetők többsége igazán szép, növekedés jellemezte éveket lát maga előtt még a globális csiphiány közepette is. A megkérdezett üzleti vezetők 53 százaléka magabiztosan állította, hogy az ágazat profitábilis jövő előtt áll, és csak 38 százaléka mondta azt, hogy aggódik, derült ki a Makronóm elemzéséből.

E cikkünk egyébként arra mutatott rá: egyre több jel mutat arra, hogy az extraprofit húzza az elszabaduló inflációt és a legnagyobb piaci szereplők a válságban kimondottan előnyös helyzetbe kerültek, amivel nagyon is igyekeztek élni.

A Nissan novemberben megtriplázta profit-előrejelzését, és bár a vártnál kevesebb autót értékesít idén, mint fogalmaznak, az eladások „minősége” – azaz ára – minden piacon javul, ami az egyes eladott kocsikra jutó nagyobb nyereséget eredményez. A Toyota szintén javította profitvárakozását novemberben, számoltunk be korábbi cikkünkben.

A BMW és a Daimler pedig a Financial Times szerint eldöntötte, magasan tartja az árat a csipválság után is.

A globális autóipar maga is oligopólium, hiszen csupán tizennégy nagy társaság áll az összes fő márka mögött. A Daimler pénzügyi vezetője bevallotta a lapnak, hogy a cég tudatosan fog kevesebbet termelni a keresletnél,

ezzel kényszerítve a fogyasztókat, hogy várniuk kelljen az autóikra, ami tovább növeli az „ügyfélélményt”.

Az Autonews portál pedig arról ír, hogy a gépkocsi-­kereskedők a csiphiány okozta helyzetben még extra mértékben is tudják növelni az árakat, persze arra hivatkozva, hogy valamiből nekik is meg kell élniük. Amerikában a használt autók ára egyébként 45 százalékkal nőtt egy év alatt, a kereskedők rekordnyereséget könyvelhetnek el a lapok szerint.

(MTI, Makronóm, címlap: MTI/EPA/Soren Andersson)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 4 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"A BMW és a Daimler pedig a Financial Times szerint eldöntötte, magasan tartja az árat a csipválság után is."

Habár nekem Európában az a fontos, hogy az európai cégeknek jól menjen, azért az ilyen híreknél őszintén tudok szurkolni a kínaiaknak, hogy sikerrel verjék le az árakat.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés