Uzsorahitel és negyvenmilliós adósság után döntött úgy, hogy pénzügyileg önállóvá válik

2021. november 21. 12:30

Írta: Takács Zsolt
Édesapja összes pénzét elköltve, negyvenmilliós hitellel a legtöbb embernek nem az ünneplés jut eszébe, Forray Niki viszont „kiünnepelte” magát a tragikus helyzetből. Felívelő partikellék áruházának forgalmát aztán a koronavírus csökkentette nullára, a munkavállalókat kölcsön is adták más vállalkozásoknak. A járvány enyhülésével az emberekben azonban megnőtt az együttlét és a bulizás igénye, így az idei halloween után már teljesen talpraállt a cég – meséli az Ünnepek Áruháza tulajdonosa, aki a kilencvenes évek óta a kereskedelemben dolgozik. Mára elérte azt a szabadságot, hogy nélküle is gördülékenyen működik a vállalat, így az erről szerzett tapasztalatait és tanácsait mentorprogramban osztja meg más vállalkozókkal.

Honnan jött az ötlet az Ünnepek Áruházának megalapítására?

2004-ben az elsők között voltunk, akik kereskedelmi vállalkozásként honlapot készítettek és 2007-ben született meg a vállalkozás ma ismert arca. Ekkor kezdtünk bele az online, végfogyasztóknak történő értékesítésbe. A cég megalapítása egészen a 90-es évek elejére nyúlik vissza, amikor

beleszerettem a lufikba.

Külkereskedelmet tanultam és az iskola után elhelyezkedtem egy cégnél, de nagyon hamar rájöttem, hogy nem nekem való az irodai és a beosztotti lét, több szabadságra vágytam.

Mi volt az első terméke?

A barátnőm mennyezetén láttam meg a világító matricákból álló égboltot, amit az Egyesült Államokból hozott. Ezen felbuzdulva megkértem egy barátomat, hogy hozzanak nekem néhányat. Gyakorlatilag

a világító matricákra építettem fel a cégemet.

Az egyik barátom háromszögszendvicseket árult és az ő segítségével sikerült bekerülnöm a kasszákhoz közeli, impulzusvásárlásra támaszkodó termékek közé. Szerencsére nagyon szerették az emberek a világító csillagokat, így idővel bevezettem a második terméket is, ami egy tojásfólia volt. Pont Pozsonyban voltam egy adag tojásfóliáért, amikor az amerikai beszállítónál találkoztam először a Qualatex lufikkal, amit már 27 éve forgalmazunk. A beszállítóm rögtön felhívta a brit központot és jelezte nekik, hogy viszonteladóra talált Magyarországon, amin talán még ők is meglepődtek, mert

ezek a lufik hatszor drágábbak voltak az itthon kaphatóknál.

Az áron túlnőve megláttam a lufikban rejlő lehetőségeket, imádtam, amit csináltak. Pénzem nem volt sok, de a lelkesedésem annál nagyobb volt.

Miből sikerült elindítania a vállalkozást?

Édesapám adta oda az összes megtakarított pénzét és hiteleket vettem fel.

Akkor döntöttem el, hogy megszabadulok a hitelektől, amikor több mint negyvenmillió hitel volt a nyakamon.

Hogyan jutottak el a mai szintre?

A másfél szobás lakásomból nőttük ki magunkat és mára üzegy 1400 négyzetméteres raktárral és egy mintabolttal működünk Budapesten.

Az innováció a barátunk, így több jól működő webáruházat üzemeltetünk, olyan is van, ami Angliával van összekötve, így a magyar fogyasztók könnyebben hozzájuthatnak a különleges jelmezekhez.

Hány termékük van?

Jelenleg 8000 cikkszámunk van, mivel a közelmúltban optimalizáltuk a kínálatunkat, mert soknak találtuk a 12 ezer terméket.

Hányan dolgoznak a cégnél?

Elsőként egy kolléganő dolgozott velem napi négy órában, de mára 25-en dolgozunk a cégnél.

Közel 30 év távlatából elmondható, hogy keresett volt a hatszor drágább lufi.

Szerencsére keresték és sokat tudtunk eladni, bebizonyítottuk, hogy az ár nem minden.

Milyennek mondható a partikellékek magyarországi piaca?

Mi nagyon elégedettek vagyunk, annak ellenére is, hogy tavaly nagyon bezuhant a piac a koronavírus következtében. Az összes vevőnknek be kellett zárnia, így a forgalmunk 2020 márciusában három nap alatt nullára zuhant. Nagyon megrettentünk, nagyon nehéz időszak volt, de végig kitartottunk. Az e-kereskedelem jelentősen nőtt a koronavírus alatt, de senki sem ünnepelt,

online inkább wc-papírt és lisztet rendeltek az emberek.

Minden munkavállalót sikerült megtartani?

Szerencsére mindenkinek sikerült máshol munkát adni, gyakorlatilag kölcsönadtuk az embereinket más webáruházaknak, mert mi teljesen leálltunk. Az egyik barátom pelenkawebáruházat működtet, ezen a területen óriási volt a kereslet a koronavírus elején, így 5-6 emberünk dolgozott nála, de a talpraállást követően sikerült újra mindenkinek munkát adni nálunk, kettesével,

több hónap alatt szereztük vissza az embereinket.

Mostanra sikerült kilábalni a koronavírus okozta sokkból?

Idén nyáron már mindenki ünnepelt, ez sokat segített, de igazán októberben sikerült visszahozni a koronavírus előtti forgalmat. Még mi sem hittünk abban, hogy ekkora sikere lesz Magyarországon a halloween-nek.

Ekkora sikernek örvendenek az amerikai ünnepek?

Húsz éve még az október volt a leggyengébb hónapunk, de évről évre erősödött és öt-hat éve a halloween már erősebb, mint a karácsonyi szezon.

Magát a fogyasztókat mennyire változtatta meg a koronavírus?

Az emberek még jobban szeretnének bulizni, barátkozni, felerősödött az emberekben az együttlét igénye.

Az elmúlt években egyre több és több webáruház jelent meg, illetve rengeteg külföldi dömpingtermék érkezik az országba. Ez mennyire nehezíti meg az önök helyzetét?

Leginkább az ajándékok és vicces termékek kategóriájában éreztük meg az úgynevezett bigyóboltok megjelenését. Aliexpressről rendelve a termékeket egy katás adózású, áfamentes vállalkozó sokkal jobb helyzetben van, mint mi a 27 százalékos áfával.

A kiesést viszont jól sikerült egyensúlyozni a saját gyártású, magyar feliratos termékekkel.

Önök gyártják a partikellékeket?

Igen. A vevőink 8-10 éve kezdték el keresni a magyar szövegű termékeket. „Boldog születésnapot” feliratot szerettek volna látni a „Happy Birthday” helyett. Az első termék után óriási lett a kereslet és bővítettük a palettánkat kitűzőkkel, lufikkal, csákókkal. Összesen 1300 magyar feliratú termékünk van.

Elsősorban Nagy Britanniából és az Egyesült Államokból rendelik a termékeket. Miért nem álltak rá a jellemzően Ázsiából érkező tömegtermékekre?

Már az alapításnál is ezekben a minőségi termékekben láttam meg a fejlődési lehetőséget.

Jelentős különbség van a nyugati partikellékek minőségében és dizájnjában a kínai termékhez képest.

A holland sajtó néhány évvel ezelőtt foglalkozott azzal, hogy a kínai lufikban egészségre káros anyagok vannak. A mi lufijaink kizárólag kaucsukgumiból készülnek, ami ugyanannyi idő alatt bomlik le, mint a tölgyfalevél.

Mi jelenti a legnagyobb nehézséget a szakmában?

Most nagyon körülményes az áruk behozatala, egyszerűen

nincs megfelelő mennyiségű alapanyag, főleg papírból, de hihetetlenül megdrágult a szállítás is.

Egy éve még csak kétezer dollár volt egy konténer, de mára egy konténer ára 17 ezer dollárra nőtt. A gyártás pedig a mai napig nem tudta behozni a koronavírus okozta elmaradást. Angliában hónapokig nem mentek a gépek és egyszerűen nem tudják kielégíteni az igényeket.

Érezhető már az inflációs nyomás?

Nagyon, hétről hétre emelik az árakat a beszállítóink, amit egyre nehezebb kigazdálkodni.

A munkaerőhiányt önök is tapasztalták?

Szerencsések vagyunk, hogy nem a vendéglátásban működünk, inkább a hozzánk hasonló szektorban működő vállalkozások vonzzák el a munkaerőt az éttermektől.

Külföldi piacokon is jelen vannak?

Ausztriában próbálkoztunk, de nagyon erős szereplő a német Amazon, így visszavonultunk. Szlovákiában már sokkal jobban működött a cég, de a nyelvi akadályok miatt hamar belefáradtunk és átadtuk a webáruházat egy szlovákiai viszonteladónknak.

Jobb ma a gazdasági környezet Magyarországon, mint a kilencvenes évek elején?

Sokkal élhetőbb most a gazdasági környezet. Az uzsorakamatot a mai fiatalság már nem is ismeri pedig abban az időben nagyon ment, mivel a bankok nem hiteleztek még olyan mértékben, mint ma.

Volt olyan uzsorahitelem, ahol havi 10 százalékos kamatot kellett fizetnem.

Idővel a bankok is hiteleztek, bár 40 százalékos kamattal, aminek a vállalkozók már nagyon örültek. Az amerikai ismerőseink nem is hittek a fülüknek, mivel nekik a 4 százalékos kamat volt értelmezhető és nem a negyven. A kereskedelem szempontjából az Európai Unió nagyon pozitív hatásokat eredményezett, mivel már nincs vám és vámpótlék az EU-n belüli termékekre. Az egyetlen előnye volt a kilencvenes éveknek, hogy nem volt ekkora termékbőség, egyszerűbb volt kitűnni a tömegből.

A kereskedelem mellett mentorprogramot is működtet.

Nagyon szeretem az embereket és segíteni másokon. Azért hoztam létre a mentorprogramot, mert nagyon sokan kérdeztek arról, hogyan értem el a szabadságot a vállalkozás mellett. Sokan nem értették, hogyan utazhatok el akár hónapokra úgy, hogy a cég közben ilyen jól teljesít. Egyre többen kérdeztek a módszereimről, így már a Youtube-csatornámon igyekszem megválaszolni a kérdéseket.

 

Miben kellene megváltoznia a magyar vezetőknek, hogy elérjék a szabadságot?

Nehéz egy elemet kiemelni, de

nagyon fontos az önismeret és az emberismeret,

mert csak akkor lehet jól együttműködni a csapattal, ha tisztában vagyunk önmagunkkal és másokkal. A legfontosabb és közben sokak számára a legnehezebben elérhető elem a bizalom, de ha szabadságot szeretnénk elérni, akkor bíznunk kell a munkavállalókban.

Mik a jövőbeni tervei?

Nincs más tervem csak az, hogy mindenki érezze jól magát a munkahelyén.

Többre tartom a jó emberi kapcsolatokat a pénznél.

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 11 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Gratulálok. Nem tudom, hogy van-e vezetéstudományi végzettsége, de jól kapisgálja.

Kína közben megnyeri a III. világháborút....

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés