„Négy gyerekkel alátámaszthatom, hogy a chili növeli a tesztoszteronszintet” – házaspár alkotta meg a legcsípősebb hazai chiliszószt

2021. szeptember 30. 9:11

Írta: Takács Zsolt
Petrohay György és felesége feladta a korábbi vállalkozását, hogy belevágjon a chili termesztésébe. A magyar piacot még fel sem derítették, de máris három kategóriában lett világbajnok az egyedülálló borzseléjük. A sikerek folyamatosan jöttek, még a BBQ hazájában is három dobogós helyezést értek el a szószukkal. A házaspár jegyzi Magyarország legcsípősebb chiliszószát, de rendületlenül tör előle, most éppen a német piacra. Egy magyar manufaktúrával összedolgozva a snackek piacát kívánják elfoglalni.

Honnan jött az ötlet a Chilicum megalapításra?

Egy kevésbé jól működő gazdaboltot engedtünk el a chilis vállalkozás megalapítása előtt a feleségemmel. Jól érezzük magunkat a földeken és a konyhában, de a lehetőségeink is sokkal nagyobbak, mint egy falusi gazdaboltnál. Agrármérnökként és növényorvosként végeztem és egész életemben szívesen foglalkoztam a növények termesztésével és védelmével, de a feleségem is szeretett volna valami hasonló vállalkozásba fogni.

Miért pont a chilire esett a választást?

Olyan növényt kerestünk, ami nagyon különleges és valami váratlant tudunk előállítani belőle.

Mikor történt a váltás a chilire?

2017 decemberében adtuk el az első üveg szószunkat, ami azt jelenti, hogy már 2016 végén elkezdtünk foglalkozni a chilivel. Komoly tervezést igényelt a magrendelés, mivel a különleges fajtákat nem lehet palántaként levenni a polcról, hanem külföldről rendeltük a magokat, amiket már decemberben elkezdtünk csíráztatni.

Fotó: Mátrai Dávid

A gazdabolt előtt mivel foglalkoztak?

Tradicionális paraszti családból származom,

a mezőgazdaság végigkísérte az életemet,

de a feleségem korábban fogtechnikusként dolgozott Székesfehérváron.

Hányan dolgoznak a manufaktúrában?

Abszolút családi vállalkozás vagyunk, de egy fő gyakran besegít.

Mekkora volt a kezdeti beruházási igénye a vállalkozásnak?

Nem léptük át a tízmilliós határt, de folyamatosan kell rá költeni. Nagyon sok pénzt forgatunk vissza, mert csak így lehet fejlődést elérni.

Már késznek mondható az üzem?

Még nem teljesen, nagyjából 90 százalékosan van kész.

Fotó: Mátrai Dávid

Az egész család szereti a chilit és a csípős ételeket?

Ezt máshogy nem lehetne csinálni. Nem a fanatikusokat követjük, de az enyhe és a közepesen csípős fajták nagyon jól fogynak a családon belül.

Nagyon hamar jöttek a nemzetközi szakmai sikerek. Honnan érkeztek a díjak?

Az első tengerentúlon nyert díjunkat a Hot Pepper Awards-on – ahol többszáz versenytárssal mérkőzött meg a Chilicum – nyertük el a Magyarországon is egyedülálló termékünkkel: a pinot noir rozéból készült borzselével, ami

a világ legjobbja lett enyhe, édes és desszert kategóriában.

A családnak 600 tő szőlője van és az ott megtermett pinot noir rozénkat felfűszereztük és chilit is tettünk hozzá, amivel egy rendkívül különleges és egyedi ízvilágot hoztunk létre.

Fotó: Mátrai Dávid

Hogyan fogadták a szakmai elismerést?

Nagyon kellemes meglepetés volt, mivel arra se volt még akkor időnk, hogy a hazai piacon megmérettessük magunkat. Mertünk nagyot álmodni és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk.

A fogyasztók is gyorsan rátaláltak a termékre?

Szerencsére igen és máig folyamatosan növekszik a forgalmunk. Eleinte csak a fesztiválokon voltunk jelen, de mára az online kereskedelem és a cégeknek gyártott üzleti ajándékok adják a bevételek gerincét. A folyamatos fejlődés érdekében együttműködve egy magyar vállalkozással hamarosan belépünk a csípős snackek piacára. Azt vettük észre, hogy a

fanatikusoknak nincs igazán erős egyedi snack a magyar piacon.

Ezekkel a termékekkel a multik polcain is találkozhatnak majd a fogyasztók?

Az a célunk, hogy az új snackek bekerüljenek a nagyobb áruházak és benzinkutak polcaira, de még kapcsolatokra van szükségünk, és sokat kell tanulnunk, hogy jelentős szereplővé váljunk.

Fotó: Mátrai Dávid

Már eredményesen működik a vállalkozás?

Szerencsére igen, profitot termel és jó megélhetés biztosít. Rengeteg energiát és marketingköltséget kellett beletenni ahhoz, hogy eredményesen működjünk. Magyarországon közel 200 chilitermesztő van, de ennek nagyjából 5-10 százaléka tekint rá főállásként.

A kistermelők előtt álló legnagyobb akadály a marketing?

A marketing maga a vízválasztó.

Eleinte magunk csináltuk, de most már kiszerveztük a marketingtevékenységnek egy részét.

Melyik termékük a legkelendőbb?

Sok zászlóshajónk van, de az Utolsó kenet névre hallgató chilinket és a borzselénket keresik a legtöbben. Tudomásunk szerint az előbbi a ma Magyarországon kapható legerősebb chiliszósz. Speciális redukálási eljárással a világ legerősebb paprikájának - Carolina Reaper – kapszaicintartalmát 40 százalékkal növeljük.

A magyar lakosság maximum egy ezreléke mondaná azt, hogy az Utolsó kenet fogyasztható.

Egy fogpiszkálónyi adag is olyan erőssé tesz egy tál levest, hogy tíz emberből csak egy eszi meg.

Fotó: Mátrai Dávid
Egy üvegcse körülbelül annyi kapszaicint tartalmaz, mint ezer darab Erős Pista.

Ennyire kedvelik a magyarok a csípős ételeket?

Inkább kuriózummá vált, sokan barátok megviccelésére vásárolják az Utolsó kenetet. Ehhez hasonló a CBD kenderes Illegal chiliszószunk is, ami nagyon menő és egyedülálló lett a piacon, de hazánkban elsőként mi csináltunk fekete szószt, amit 2020-ban megválasztották az év fekete ételének a nemzetközileg egyre sikeresebb Black Food Festival-on, ahol nagyon magas nívójú zsűri tette le a voksát a mi termékünk mellett. Az egyik zsűritag a komplett NATO-ra főzött Washingtonban, míg a másik a Four Seasons Hotel étteremigazgatója volt.

Az előbb említetteken felül nagyon büszkék vagyunk a Meatmasters-el közösen készített BBQ-s szószunkra is. Ezt a termékünket elküldtük a BBQ hazájának számító Egyesült Államok három nagyvárosában tartott versenyre, ahol mindhárom helyen dobogós helyezést értünk el.

Fotó: Mátrai Dávid

A család és a barátok a minőségellenőrök?

Leginkább a barátokra lehet számítani, mert

szüleimnek nem adnám oda a több mint egymillió Scoville-erősségű szószt.

Sokszor fesztiválokra visszük a prototípusokat, mert ott a független fogyasztó mondja el a véleményét.

Milyen egészségügyi hatásai vannak a chilinek?

Sokszor olvastam már arról a bulvárban, hogy valakinek kilyukadt a gyomra az erőstől, de ez csak szenzációhajhászás. Akárcsak más gyógynövényeknél, itt is igaz, hogy a mérték az érték. A chili paprika támogatja a programozott sejthalált és csökkenti a falási rohamok számát, valamint segíti az anyagcserét. A kapszaicin a nem jól működő, elöregedett sejtek lecserlését gyorsítja fel. Fontos megemlíteni, hogy a chili nem csodaszer, de gyulladáscsökkentő és van egy általános fertőtlenítő hatása is. A chili növeli a tesztoszteronszintet, ezt talán négy gyermekkel én is alátámaszthatom. Az erős ételek hosszú távon, nagy mennyiségben való fogyasztása viszont refluxot okozhat.

Fotó: Mátrai Dávid

Milyennek mondaná a magyarországi chili piacát?

Éppen a reneszánszát éli Magyarországon a chili. A magyarok mindig is szerették az csípős ételeket, de nem volt ekkora a választék. A dél-amerikai chilikkel rengeteg kapu nyílt meg, sokat lehet játszani a színekkel és az ízekkel. A habanero fajták trópusi gyümölcsös ízvilággal rendelkeznek és nem is lehet összehasonlítani a magyar hegyes erőssel. Az Illegal szószunk alapja is egy nagyon különleges savanykás, citrusos ízű perui paprika, amit a Quechuák fogyasztanak az Andokban.

Mennyire telített a magyar piac?

Többen próbálnak megélni a chiliből, mint amekkora a magyar piac.

Közel 200 termelő van jelen a piacon és a verseny sokszor egészségtelenné válik, amiből ki kell maradni, de ha valamiben jó vagy, akkor ki lehet tűnni a tömegből. Már az elején tudtuk, hogy egy nagyon telített piacra lépünk be, éppen ezért lett a Chilicum hozzáadott értéke az egyediség és a folyamatos megújulás. Volt már olyan, amikor egy kész ötletet dobtunk ki a kukába, mert más pont előttünk meglépte azt.

Vannak meghatározó, országos cégek is?

A 200 termelőből nagyjából 20-25 rendelkezik országos ismertséggel.

Fotó: Mátrai Dávid

A magyarok nem ragadtak meg az Erős Pistánál?

Megvan az a réteg is. A magyar fogyasztó konzervatív, de vannak kíváncsiak és érdeklődők is.

Külföldi terjeszkedésen gondolkoznak?

A magyar piac telítettsége miatt már megvetettük a lábunkat Németországban, ahol egy hazánkból kiköltözött magyar házaspár megalakította franchise cégként a Chilicum Deutschlandot.

Németországban nem annyire telített a piac, mint itthon?

Németországban nincs akkora kultúrája a paprikának, mint Magyarországon, viszont egyre többen szeretik és óriási, fizetőképes piacot jelentenek.

Terveznek további terjeszkedést?

A német piacra való belépés is óriási feladatot volt, és még az elején járunk, de a hosszú távú tervek között szerepel például Lengyelország, ahol ráadásul nagyon szeretik a magyar termékeket.

Fotó: Mátrai Dávid

Multik polcain találkozhatnak a fogyasztók a Chilicum termékeivel?

Egyelőre nem, de növeltük a termőföldet és fejlesztések következtében felgyorsult a konyhai gyártás is, aminek köszönhetően már képesek lennénk bekerülni a boltok polcaira. Ebben az évben már 25 ezer üveg legyártását tervezzük, de folyamatosan tudunk növekedni, mert termőterületet is tudunk bevonni, valamint főzésben sem használjuk ki a kapacitás adta lehetőségeket.

Van automatizált folyamat a gyártásban?

Teljesen kézműves manufaktúraként működünk, de valamiért a chiliszósz nem szerepel a kézműves terméknek nyilvánítható listában. Gépi zöldségdarálónk és passzírozónk van, de nincs olyan rendszerünk, ahol egy gombnyomásra elindul a gyártás.

A magokat honnan szerzik be?

A magok nagy részét egy holland kereskedőház magyarországi képviseletén keresztül szerezzük be.

A tavalyi termés magjaiból nem tudják önmaguknak előállítani a csíráztatásra alkalmas magokat?

Idén először kísérletezünk a pollenhálóval, ami megakadályozza a keresztbeporzást.

Fotó: Mátrai Dávid

A keresztbeporzás ront a minőségen?

Ha a chili paprikát beporozza például egy tölteni való paprika, akkor a következő évben arról a magról ültetett paprika már nem biztos, hogy csípős lesz vagy ugyanúgy fog kinézni, mint az elődje.

Honnan jött be Magyarországra a csípős ételek szeretete?

A magyar, nem csípős paprikáknak az őse egy százezer Scoville-erősségű, dél-amerikai paprika volt, ami a nemesítések során elvesztette a csípősségét. A hódítások során hozták be a gyarmatosítók a paprikát Európába. Angolul azért pepper a neve, mert a paprika csípősségét eleinte csak a borséhoz tudták hasonlítani. Európában először gyógynövényként használták a chili paprikát és csak a 18. századtól jelent meg a gasztronómiában.

Mi váltotta ki az 5-10 éve kirobbant chiliforradalmat?

Az újdonság ereje, és az, hogy

a kapszaicin fogyasztása függőséget okoz.

Megtréfálja a hőérzékelő receptorainkat, aminek hatására az agy boldogsághormont bocsát ki.

Mit is jelent a már sokat emlegetett Scoville-skála?

Dr. Wilber Scoville professzorról nevezték el a skálát, aki egy amerikai gyógyszerész, vegyész volt. Scoville professzor azt találta ki, hogy cukros vízzel addig kell hígítani az erős paprikát, amíg annak csípős érzete teljesen el nem tűnik. Ahányszoros volt a hígítás, annyi a paprika vagy csípős étel Scoville-értéke, vagy SHU-ja. A skála pontossága azonban erősen vitatható, mivel öt ember véleményén függött a kísérlet.

A Scoville-skála inkább becslésszerű, szubjektív adatot mutat.

Nehéz egységesíteni a csípősség mértékét, mert szinte minden szem paprikának más az erőssége.

Mennyire kényesek a chili paprikák?

A legerősebb fajták nemesítésénél az volt a cél, hogy minél erősebb legyen és sajnos az ellenállóképesség háttérbe szorult. Sokkal kényesebbek, mint a boltban kapható étkezési paprikák.

Fotó: Mátrai Dávid

Mi a különbség a Chilicum és a nagy gyártók termékei között?

Ezek valódi kézműves gondossággal készített élelmiszerek. Olyanok, mintha a saját családunknak és magunknak gyártanánk. Abban is biztos vagyok, hogy a mi termékünkben nincsen maradvány a növényvédőszerekből. Integrált növényvédelmet alkalmazunk, ami nem kizárólag a kémiára, hanem a biológiára is hagyatkozik. Talajbaktériumokat és algákat használunk a növények védelmére.

Milyen hatással volt a koronavírus az üzlet működésére?

Teljesen átalakítottuk az értékesítés struktúráját: sokkal nagyobb figyelmet fordítottunk az online kereskedelemre. A chilikészítésben eleve fontos az alkalmazkodás és változás, mivel folyamatosan valami újjal kell előállni annak érdekében, hogy kiemelkedjünk a tömegből.

Tisztította a piacot a koronavírus?

Ezt majd csak most fogjuk igazán látni, de szerintem a kizárólag fesztiválon értékesítők közül sokan elbuktak.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 16 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés