Egy új kutatás szerint a növényi alapú étkezés nem egyenlő az egészséges életmóddal

2021. június 21. 19:28
Az American Journal of Clinical Nutrition folyóiratában megjelent legújabb tanulmány a vegán, vegetáriánus és a húsevő gyermekek táplálkozási, szív-és érrendszeri, valamint növekedési adataiban észlelhető különbségeket vizsgálta.

Jonathan Wells, a londoni University College projektvezető kutatója szerint kevés és hiányos adat áll rendelkezésre a növényi étkezés gyermekekre gyakorolt egészségügyi hatásairól: „ezen diéták gyermekekre gyakorolt hatásainak eddigi kutatása kimerült a magasság és a testsúly felmérésében, kizárólag a vegetáriánus gyermekekre korlátozódva” – mondta Wells.

Hozzátette:

Vizsgálatunk ezért is jelentős, hiszen betekintést nyújt a vegetáriánus és vegán étrendet követők egészségügyi állapotába.

A kutatás során 187 egészséges, öt és tíz év közötti gyermeket vizsgáltak meg. Körülbelül 60 vegetáriánus, 52 vegán és 72 mindenevő gyermek került a csoportba, akik az étrendet átlagosan már 5 éve követték. A vegetáriánus és vegán étrend közti fő különbség, hogy míg a vegák kizárólag az állati hús fogyasztását tagadják meg, a vegán étrend követői nem csak a húst, hanem olyan állati eredetű termékeket és összetevőket is, mint a tojás, a tej, a méz, de a D3-vitamin bizonyos formáit is.

Az eredmények azt mutatták, hogy a vegán étrendet követő gyermekek csoportja szignifikánsan jobb szív-és érrendszeri profillal rendelkezik, mint a vegetáriánus és mindenevő gyermekek, emellett pedig 25 százalékkal alacsonyabb volt az alacsony sűrűségi lipoprotein (VLDL) szintjük, mely rizikófaktort jelent a különböző kardiovaszkuláris betegségek kialakulásában. A vegetáriánusok szív-és érrendszeri profilja pedig nagyon közel állt a mindenevő gyermekeknél mérthez, a vegán gyermekekhez képest pedig átlagosan magasabb éhgyomri glükóz-, VLDL-koleszterin- és triglicerid szint került kimutatásra, mely meglepte a kutatókat. 

Kezdetben nagyon meglepett minket a vegetáriánus gyerekek rossz kardiovaszkuláris egészségügyi profilja, de táplálkozási adataik azt mutatták, hogy több feldolgozott növényi élelmiszert is fogyasztanak, viszont ezek kevésbé egészséges rost- és cukorszinttel rendelkeznek a vegán diétához képest

– magyarázta Malgorzata Desmond, a tanulmány egyik szerzője.

A kutató kiemelte: „Ennek köszönhetően tisztán láthatjuk, hogy a növényi étrend önmagában nem garantálja az egészséges étkezést – a megfelelő alapanyagok kiválasztása elengedhetetlen”.  A társszerző a testi különbségekről is beszélt: „Az érme másik oldalán azt látjuk, hogy a vegán gyermekek 3 centiméterrel alacsonyabbak voltak a többi gyereknél, amit valószínűleg az alacsonyabb fehérje-, kalcium-, B12-vitamin és D-vitamin bevitelük magyarázhat. A feldolgozatlan típusú növényi élelmiszerek miatt viszont alacsonyabb testzsírszázalék és jobb kardiovaszkuláris értékek figyelhetőek meg.”

A vegán csoportban felfedezett táplálkozási hiányosságok a szakemberek szerint hatékony táplálék- és vitaminkiegészítő szedésével könnyen kezelhetőek. Ahhoz viszont, hogy valódi ok-okozati összefüggés van-e a vegán étrend és a gyerekek növekedése között, illetve, hogy ez fennmarad-e felnőttkorban, még nem tisztázott. 

Kutatásunk megmutatja, hogy mennyire fontos tanácsokat nyújtanunk a lakosság számára, hogy hogyan táplálkozhatnak egészségesen növényi étrend mellett

– mondta Wells. 

Hozzátette: „Ez különösen fontos a gyermekek számára, mivel növekedésük során magasabb lehet tápanyagigényük, ezért további kutatásokat kívánunk végezni, hogy hatékonyan segíthessük maximalizálni a gyermekek növényi étrendjének egészségre gyakorolt pozitív hatásait.”

A növényi táplálkozás nálunk, magyaroknál is egyre elterjedtebbé válik. Ennek köszönhetően a boltok polcain is egyre nagyobb kínálatból válogathatunk. Bár a növényi étkezés nem egyenlő az egészséges táplálkozással, ha szívünkön viseljük bolygónk sorsát, sokat tehetünk érte, ha mellőzzük a húsfogyasztást, vagy ha ezt nem is tudjuk megtenni, legalább húsmentes napokat tartsunk, hiszen a „sok kicsi sokra megy” alapon mindenki tehet valamit a globális felmelegedés hatásainak csökkentésére.

A cikk szerzője Pál Fanni.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 2 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés