Magyar-kínai, high-tech és zöld: megnyitották Kína magyarországi vasúti kapuját

2021. május 27. 12:01
Átadták a 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate (EWG) intermodális logisztikai terminál új vasúti kapcsolatát a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fényeslitke határában szerdán.

Az eseményen Seszták Miklós kormánybiztos, a térség fideszes országgyűlési képviselője hangsúlyozta, az ország és a térség számára is nagyon fontos beruházással Magyarország ismét vissza tud kerülni arra a vasúti logisztikai térképre, amelyen 1990 előtt volt.

Az épülő logisztikai beruházást egy nagyobb projekt részének tekinti a beruházó,

a 140 hektáros fényeslitkei ipari területre pedig várják a betelepülni szándékozó vállalkozásoka, fejtette ki a kormánybiztos.

Seszták Miklós megjegyezte, minden beruházó, aki a vasútban vagy a logisztikában gondolkodik, a legjobb helyre jön.

Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta: a 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab, 20 láb hosszú konténert tud majd kezelni.

A sárkány lehellete izzítja a magyar gazdaságot

Arany betűkkel írt új fejezet a 21. századi fejlődés könyvében” – így vélekednek a helyiek arról, hogy az Új Selyemút kapuja épp Fényeslitkén épül. A Makronóm exkluzív riportban mutatta be a nagyberuházást. A terv igazán ambiciózus: a beruházók az aprócska szabolcsi faluban akarják felépíteni a kontinenseken átívelő Új Selyemút kelet-nyugati kapuját, hogy ezen keresztül áramoljon a vasúton szállított áru Európa nyugati része felé. A magyar falu ezzel világgazdasági jelentőségre tesz szert.

Az EWG lapunknak elmondta, hogy „itt telepítenek a világon elsőként 5G-vezérelt darukat szárazföldi terminálba”, így bizonyos tekintetben valóban világelső technikai innovációról beszélhetünk. Így pedig állításuk szerint a technológiai-műszaki színvonalat tekintve ez lesz a legkorszerűbb intermodális kombiterminál Európa keleti felén. 

Az új vasúti telep technológiai kapacitásai is egyedülállók lesznek: egyszerre több, 740 méter hosszúságú vonat rakományának nyomtávváltását is le tudja majd vezényelni az innovatív darutechnológia. Továbbá, az új daruk a legszigorúbb minősítéseknek is megfelelnek, így pedig olyan kényes vegyi anyagokat is átrakodhatnak majd, melyek nyomtávváltása eddig problémás volt.

Ha a terminál megépül, Magyarország visszakerülhet a nemzetközi vasúti logisztika térképére.

Tálosi kifejtette, a beruházás munkálatait még ebben az évben szeretnék befejezni, a tervek szerint 130-140 munkavállalót foglalkoztató, közvetve további 300-400 embernek munkát adó létesítmény pedig 2022 első negyedévében állhat üzembe.

A vezérigazgató szerint az Európa és Ázsia között dinamikusan bővülő vasúti áruforgalom miatt óriási az európai és az ázsiai érdeklődés a létesítmény iránt, de nagy a bizalmatlanság is, hiszen az elmúlt években Magyarországon több ilyen jellegű fejlesztés indult el, ezekből azonban semmi sem valósult meg.

Jelenleg tárgyalások folynak arról, hogy Kína engedélyezni fogja a vegyipari termékeknek, például az akkumulátoroknak és az elektromos autóknak a vasúti szállítását, ez pedig szinte korlátlan lehetőségeket biztosít a terminálnak és a magyar vasúti logisztikának – jelezte Tálosi János.

Az EWG tulajdonosa stratégiai megállapodást kötött egy kazah céggel, valamelyik kazah terminálban történő tulajdonszerzés esetén Magyarország számára létrejöhet egy olyan közlekedési folyosó, ahová a közvetlen kínai áruforgalmat lehet becsatornázni – hangsúlyozta a vezérigazgató.

Tálosi János jelezte,

Japánból is nagy az érdeklődés az új útvonal iránt, a próbautakon hajóval vitték át a konténereket az oroszországi Vlagyivosztokig, onnan pedig vasúttal juttatták el Európába.

Nyiszter Tamás Antal, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese köszöntőjében arról beszélt, az EWG beruházása a széles és normál nyomtávú vonatokon szállított konténerek átrakását teszi lehetővé, a MÁV és a társaság együttműködése keretében pedig könnyebben újul meg a vasút helyi infrastrukturális hálózata is.

Elkészült a normál nyomtávú pályaszakasz és a hozzá tartozó vasúti felsővezetéki és térvilágítási rendszer, a későbbiekben pedig a biztosítóberendezések bekötése, a széles nyomtávú vágánycsatlakozás és a kapcsolódó távközlési munkák kiépítése, valamint a meglévő fényeslitkei rendező vágányhálózat fejlesztése kezdődik el – mondta Nyiszter Tamás Antal.

A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan mintegy hárommilliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton, ennek részeként tíz kilométernyi vasúti pályát fektetnek le, magán a terminálon pedig öt normál és öt széles nyomtávú vágányt alakítanak ki. Az elkészült vasúti infrastruktúrát a társaság ingyenes vagyonátruházással a MÁV Zrt.-nek adja majd át.

A legmodernebb technológiai rendszerekkel és eszközökkel felszerelt terminál szomszédságában összesen félmillió négyzetméternyi raktár, összeszerelő-, vagy gyártóüzem építhető, a létesítmény 45 tonna teherbírású darui pedig speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak.

A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál lesz Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az EWG energiaellátását zöldtechnológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.

Érdekesség, hogy eközben épp a minap jelent meg egy kínai állami kötődésű médiumban egy riport a záhonyi térségről, amely a kínai kapcsolatoknak köszönhetően látványos gazdaságélénkítő hatással bírhat.
 

(MTI, fotó: MTI/Balázs Attila)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 9 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés