NFT! Jól jegyezzék meg, mostantól a digitális jelenünk részét képezi

2021. április 9. 4:50
Az NFT-k ötletét Amerika egyik kedvenc show-ja, a Saturday Night Live is gorcső alá vette, persze a maga módján. Az már egészen biztos, hogy az NFT-k átalakították a művészeti ipart, de más iparágak is profitálhatnak a technológiából.

A sajtó az NFT művészeti őrületétől hangos. 

A NonFungible.com piackövető szerint csak az elmúlt hónapban több mint 240 millió dollárt költöttek digitális műalkotásokra. A Sotheby's és a Christie's bejegyzett műkereskedők is részt vettek abban, hogy a digitális művészetet eljuttassák a nívós ügyfélkörükhöz.

Az NFT-k a digitális művészet szinonimájává váltak – az ezt lehetővé tevő technológia nemcsak a képeket, hanem bármely digitális terméket is képes megváltoztatni. Néhány példa az elmúlt hónapban eladott elképesztő alkotásokból.

  • Cristiano Ronaldót bemutató, egyedülálló digitális kártya 290 000 dollárért kelt el.
  • Lindsay Lohan februárban kibocsátotta saját NFT-tokenjét, a Lightning nevet viselő műalkotást, ami először komoly érdeklődést tudott generálni, majd aztán márciusban leszálló ágra került.
  • Jack Dorsey a Twitter társalapítója és vezérigazgatója, márciusban jótékonysági aukcióra ajánlotta elhíresült első tweetjének NFT-re konvertált verzióját. A végső ajánlat 2,9 millió dollár volt. 

De számos más híresség, mint Elon Musk, vagy Rob Gronkowski az NFL játékos is, elkezdték már saját digitális gyűjteményeik kiadását. A nagy márkák is lehetőséget látnak az NFT-k újszerű világában, például a Pizza Hut, a Pringles, vagy a Taco Bell is.
   
De mik azok az NFT-k? 

Az NFT vagyis a Non-Fungible Token egy adategység, amely egyediséggel ruházza fel a terméket, mely lemásolhatatlanná válik az egyedi azonosító által. Az így kapott egyedi tokenhez bármilyen plusz adat hozzá rendelhető, például a művész digitális aláírása, vagy az elkészítés dátuma is. Hogy ez miért is jó? Az így keletkezett egyedi azonosító, tulajdonjogot formál bármilyen digitális tartalom felett, legyen az kép, videó, GIF, zene vagy akár játék. Az elkészített digitális tartalmaknak mostantól bizonyítható alkotója van, mely duzzasztja a kriptovaluta kereskedelmet. 

Nem létezik két egyforma NFT, így nem lehet felcserélni egymással.

Az idő továbbra is az egyik legnagyobb tőke

Míg leginkább az NFT-esetek nagy hangsúlya a termék biztonságos verziójának létrehozására összpontosult, egyesek úgy látják, hogy a technológia lehetősége az emberek idejének jelzésére szolgál. 

A szabadúszó munka világszerte bekövetkezett robbanásával, kutatások szerint a szabadúszók 2030-ig a globális munkaerő 80 százalékát fogják képviselni, a vállalatok milliókat kerestek azzal, hogy olyan piacokat hoztak létre a munkaadók számára, ahol lehetőség van az alkalmi munkavállalók felvételére. 

A népszerű szabadúszó webhely, az Upwork 301 millió dolláros bevételt hozott a szabadúszók és a munkáltatók összekapcsolásával 2020-ban.

Ez olyan projektek megjelenéséhez vezetett, mint a mikroszponzorok, amelyek az NFT- ket arra használják, hogy a szabadúszók felvehessék munkájukat anélkül, hogy közvetítőknek fizetnének. A vállalat lehetővé teszi a szabadúszók számára, hogy jelképezzék munkájukat, és lehetővé teszi a potenciális munkaadók számára, hogy ajánlatot tegyenek az NFT-re, amely a vállalkozó idejének nagy részét jelenti. 

Megváltoztathatatlan nyilvántartást készít arról is, hogy milyen aktuális munkalehetőségek vannak, vagyis a projektekkel vagy pénzekkel kapcsolatos megállapodások megmásíthatatlanul a blokkláncra kerülnek.

A cikk szerzője: Szalga Bogi
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés