Drágább a kávé! – köszönjük pandémia

2021. március 11. 22:53
Az Egyesült Államokban működő kávéfeldolgozók jelentős költségnövekedésről számolnak be, elsősorban a szállítási tarifák emelkedése miatt, ezért kilátásba helyezik a kiskereskedelmi árak emelését.

A növekvő kiadások elsősorban a kis- és közepes pörkölő cégeket sújtják, azonban olyan nagyvállalatok is nehezen birkóznak meg a drágulással, mint a Peet’s és JM Smucker.

A járvány árfelhajtó hatása

A cégvezetők egyetértenek abban, hogy drasztikusan emelkedtek a költségeik, így ma drágább a kávét eljuttatni a fogyasztókhoz, mint az elmúlt öt-tíz évben bármikor.

Ennek oka, hogy a hajózási szolgáltatások iránt jelentősen megnövekedett a kereslet, hiszen egyrészt a COVID-19 miatt egyre többen választják az online vásárlást, másrészt a pandémia miatt extra biztonsági és higiéniás intézkedéseket vezettek be a hajózásban is. Ezek pedig önmagukban is növelik a vízi szállítás költségeit. 

Egyenetlen konténerkapacitások

A tengerentúli szállítást tovább drágítja, hogy egyenetlenségek mutatkoznak a konténeráramlásban is, melyet szintén a járvány okoz. Ugyanis bizonyos útvonalakon a konténerek iránti kereslet növekszik, míg más útvonalakat kevésbé használnak. Így aztán az is könnyen előfordulhat, hogy nem elég a megnövekedett tarifákat megfizetni, néha egyszerűen lehetetlen szabad konténerkapacitást találni. 

A Délkelet-Ázsiából Európába és az Egyesült Államokba vezető útvonalakon minden szabad konténernek meredeken emelkedik az ára. Ez pedig a fogyasztókra is hatással lehet. A pörkölő cégek máris szállítási késedelmekről számolnak be, melyek az egyéves csúcsig repítették a kávé árát a múlt héten. Előfordulhat, hogy ez a helyzet más árucikkek piacára is hatással lesz, hiszen a kávé mellett a kakaót, a gyapotot és a finomított cukrot is ugyanilyen konténerekben szállítják világszerte.

Lesz-e kávé és mennyiért?

Az igazán nagy cégek helyzete ellátás szempontjából stabil, hiszen tavaly, amikor világossá vált, hogy a pandémia elhúzódik és ennek súlyos gazdasági hatásai lesznek, ezek a vállalatok képesek voltak hatalmas készleteket felhalmozni. 

Kávé tehát várhatóan továbbra is lesz a boltok polcain, az viszont kérdéses, hogy mikor és milyen ütemben szivárog le az áremelkedés s kiskereskedelmi szektorba. A nagyvállalatok vezetőinek kezében a döntés, hogy átszervezik a költségeiket vagy inkább árat emelnek. 

A cikk szerzője: Papp Helga
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés