A magyar autópiacot jó helyzetben érte a válság

2020. július 07. 22:31

Az autóvásárlásról a többség nem mondott le teljesen, inkább csak elhalasztotta.

2020. július 07. 22:31
Markó Zoltán

„Az elmúlt hónapok krízise hogyan hatott a Duna Autóra? Mennyire rendeződtek vissza az eladások?

Áprilisban, amikor Magyarországon ágazati szinten a személyautó eladások 50 százalékkal estek vissza, még sokkal pesszimistábbak voltunk, mint mostanság.

Bár a nagycsaládos megrendeléseink még abban a nehéz időszakban is folyamatosak voltak, illetve - előre látható módon - a prémium márkákban is alig volt tapasztalható visszaesés. A veszélyhelyzet elmúltával azonban az értékesítési számok látványosan újra emelkedni kezdtek.

A tavalyi év hasonló időszakához képest, összességében most körülbelül 20 százalékos a lemaradásunk, ami persze nem kevés, de a körülményeket figyelembe véve stabil a helyzetünk.

Mi lehet ennek az oka?

Talán az is közrejátszhat, hogy szemben Nyugat-Európával, a magyar piacot jó helyzetben érte a válság.

Míg az autó-kereskedelemben Európa nagy meghatározó piacain már tavaly elkezdett apadni a rendelések száma, addig mi itthon rekordévet zártunk. Igaz, a koronavírus-járvány miatt idén, március végétől április közepéig az emberek kénytelenek voltak otthon maradni,

a számok alapján mégis egyértelműen látszik, hogy az autóvásárlásról a többség nem mondott le teljesen, inkább csak elhalasztotta.

Nekünk az is segíthetett, hogy mi főleg a fővárosban értékesítünk, ahol nagyobb a vásárló erő, valamint folyamatosan több mint 500 darabos készlettel dolgozunk, így a karantén időszak alatt is széles kínálatot tudtunk nyújtani potenciális vásárlóinknak. A legrosszabbul az autógyárak jártak, amelyeknél óriási kiadásokkal járt az üzemek ideiglenes leállítása.

Ahogy sok más cég, Önök is különféle online szolgáltatásokat vezettek be a válság elején. Például online is elkezdtek értékesíteni. Ezek az új fejlesztések vajon a krízis után is életképesek lehetnek?

Az online autóértékesítés bevezetése már korábban is a terveink között szerepelt, de a kialakult helyzethez igazodva gyorsabban kellett lépnünk annak érdekében, hogy ügyfeleinket minél inkább ki tudjuk szolgálni. A rendszert úgy dolgoztuk ki, hogy ha egy érdeklődő online lefoglal egy készleten lévő autót, akkor az a modell 48 órán keresztül biztosan nem áll más rendelkezésére. Az értékesítővel a tárgyalást pedig telefonon, videochat-en vagy e-mailen keresztül is meg lehet ejteni.

Az online vásárlás iránti igény – főként a cégeknél – valószínűleg a jövőben sem fog teljesen megszűnni.

Hiszen az a vállalat, amely például már rendelt 10 darab Skoda Octaviát, feltételezhetően nem akarja majd megnézni és kipróbálni a 11-diket is a vétel előtt. A magánszemélyeknél más a helyzet. Ott azt láttuk, hogy amint a járványügyi szabályok elkezdtek fellazulni, visszább estek az online érdeklődések, foglalások és újra megindult a forgalom a szalonokban. Az ügyfelek érthető módon szeretnek személyes tapasztalatokat gyűjteni a kiszemelt autóról, mielőtt megveszik.

Mi lesz az átalakított szervíz-szolgáltatás sorsa?

Az online értékesítés bevezetését megelőzte a #MaradjOtthon Szervizszolgáltatásunk, amely keretében munkatársaink elmentek az ügyfél autójáért, behozták a szervizbe, hogy elvégezzék rajta a szükséges javításokat, majd teljeskörű fertőtlenítés után vissza is vitték az ügyfél kocsiját a kért helyszínre. A szolgáltatás olyan népszerű volt, hogy a jövőben is szeretnénk ezt a lehetőséget biztosítani ügyfeleink számára.

Mikor fogják vajon elérni a válság előtti szintet?

Az jó jel, hogy az érdeklődők száma már jelenleg is a tavalyi szint 80 százalékát mutatja. Ha nem lesz második hulláma a járványnak, akkor az utolsó negyedévben már nagyságrendileg elérhetjük azt a szintet, ahol 2019 végén voltunk.

Valószínűleg ebben az időszakban fog az autógyáraknál is újra fellendülni a termelés és a kínálat volumene is ekkorra állhat helyre.”

 

Markó Zoltán a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketing igazgatója. 

Kapcsolódó cikkek

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2020. augusztus 27. 01:07
"A rendszert úgy dolgoztuk ki, hogy ha egy érdeklődő online lefoglal egy készleten lévő autót, akkor az a modell 48 órán keresztül biztosan nem áll más rendelkezésére." Nem igazán értem az ilyen autóvásárlókat. Éveket spórolnak egy autóra, aztán hamar gyorsan azonnal megveszik egy vagyonért azt az autót, ami éppen készleten van az éppen a közelben lévő kereskedőnél. Miközben ha a gyártól rendelnék akkor a gyár csak nekik legyártaná éppen azt és az éppen olyan autót, amilyent szeretnének mondjuk kb. 3 hónap alatt. Pontosan olyan színben, pontosan olyan felszereltséggel, amilyent kiválasztottak. A kereskedőnél meg ugye van amilyen éppen van. Arról nem is beszélve, hogy a vevőknek gyártott autókra jobban odafigyelnek a gyártás során, mint a csak kereskedőknek gyártottakra. Magasabb a minőségbiztosítás szintje. Persze minden autó jó, amelyik kijön a gyárból, de azért vannak közöttük jobbak, jobban ellenőrzöttek.
Secnir
2020. augusztus 27. 00:57
"az autóvásárlásról a többség nem mondott le teljesen, inkább csak elhalasztotta." én sem mondtam le róla, ki is néztem egy vadiúj 8 millás hyundai kisteherautót. csak elhalasztom olyan 15 évvel, amikor lesz rá pénzem, olyan 500k.
Akitlosz
2020. augusztus 27. 00:56
Magyarországon az új autók nagy többségét cégek, vállalatok és az állam veszik, nem magánszemélyek, tehát az új autó eladásokból nem lehet megalapozott következtetéseket levonni a lakosság életszínvonalára. Főleg, hogy a lakosság az olcsóbb autókat veszi, a jobbakat a cégek és az állam.
balbako_
2020. július 15. 09:09
És a nálunk gyártott autók (Audi, Mercedes, felső középkategóriás autók aminek a keresettsége a járvány miatt nem omlott össze)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik