Az adatok szerint sokkal jobban bírta a válságot a magyar autóipar, mint az uniós átlag

2020. május 22. 11:08

Magyarországon a koronavírus-járvány hatására az európai uniós átlagnál kisebb mértékben esett vissza a járműipar teljesítménye márciusban – mondta György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára csütörtökön a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Járműipar2020 című online konferenciáján.

2020. május 22. 11:08
null

Kifejtette, a járműipar teljesítménye márciusban az Európai Unióban több mint 30 százalékkal csökkent, ez idő alatt Magyarországon 19,8 százalékos volt a mérséklődés.

Az államtitkár előadásában felidézte, hogy március közepén minden európai autógyár leállt. Az autógyárak átlagos leállási ideje Európában 29 munkanap, Magyarországon 22 munkanap volt.

Magyarország a legrövidebb autógyári leállási idő tekintetében a második helyen van Svédország mögött, ahol 15 napon át szünetelt a termelés, jegyezte meg György László.

Az ITM államtitkára a konferencián ismertette a gazdaságvédelmi akcióterv főbb elemeit.

A gazdaságvédelmi akcióterv öt fő terület, a munkahelyek megőrzése, munkahelyek teremtése, kiemelt ágazatok megerősítése, vállalkozások finanszírozása, a családok és nyugdíjasok védelme mentén 2020-2022 között mintegy 9200 milliárd forint értékben avatkozik be a gazdaságba, ami a GDP 18-20 százalékát jelenti, mondta György László.

Az ITM államtitkára hangsúlyozta, a gazdaságvédelmi akcióterv kidolgozásakor arra törekedtek, hogy az elmúlt nyolc évben megteremtett egyensúlyt lehetőség szerint megőrizzék.

Rámutatott arra, az ország a gazdasági akcióterv végrehajtásának második fázisában tart, azt szeretnék elérni, hogy legyenek források a munkahelyek védelme mellett munkahelyek teremtésére is.

Kiemelte, a gazdaságvédelmi akcióterv eddig több mint egymillió magyar állampolgár boldogulásához járul hozzá különböző munkaerőpiaci és képzési támogatásokkal.

Egyebek között példaként említette, hogy 17 milliárd forint értékben vettek igénybe a vállalkozások 105 ezer munkavállalóra munkahelyvédelmi bértámogatást, az elutasított kérelmek aránya 3,2 százalékot tesz ki, zömében a benyújtók adminisztrációs hibájából adódóan. A munkahelyvédelmi bértámogatást legnagyobb arányban a feldolgozóipar területéről veszik igénybe, ahová a járműipar is tartozik, tette hozzá.

Az államtitkár jelezte, hamarosan bejelentik a munkahelyvédelmi bértámogatás újabb változatát, amely, kérdésre válaszolva közölte, az eddiginél rugalmasabb lesz, és könnyebb hozzáférést biztosít a lehetőséghez.

Előadásában György László szólt arról is, hogy Magyarországon a járműipari termelés 2010 óta több mint kétszeresére bővült, jelentős szerepet tölt be a foglalkoztatásban és a magyar export teljesítményében.

A koronavírus által veszélyeztetett munkahelyek számát Magyarországon 30 ezerre becsülik, megjegyezte, a feldolgozóiparban eddig 41 ezren részesültek munkahelyvédelmi bértámogatásban.

A jövőre vonatkozóan reménykeltőnek nevezte az államtitkár, hogy Kínában kezd visszakapaszkodni a járműgyártás, az Amerikai Egyesült Államokban növekedett a háztartások megtakarítási rátája, Magyarországon a háztartási megtakarítások magasabb, mint két hónappal ezelőtt volt.     

Az államtitkár szerint a járvány elleni védekezés sikerességéből, az emberek fegyelmezettségéből arra lehet következtetni, ha lesz is újabb hulláma a vírusnak, gazdasági értelemben azt az ország már nem fogja annyira megsínyleni, mint az elmúlt két hónapban.

(MTI)

Kapcsolódó cikkek

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
istvánkeve
2020. május 26. 23:38
Szerinted jobb lenne, ha valaki ebbe beleszólhatna ? Ilyen hamar nem kellene az Ikarus sztorit elfelejteni!
jolly77
2020. május 26. 23:38
nincsen magyar autóipar.. az ide települő multikban 0% magyar tulajdon van.. NULLA azt csinálnak, amit akarnak és senkinek ebben a hazában egyetlen szónyi beleszólása nincs, hogy mit csinálnak, hol építenek le, hol állítják le a gyártás, hol indítják újra.. ha el akarnak menni, holnap elmennek másik országba és még csak meg sem kell kérdezzenek róla (és akkor még nem is azzal jöttem, hogy sosem volt magyar autómárka)
Akitlosz
2020. május 26. 23:38
Hát a magyarok arról híresek, hogy lelkesen vásárolják a magyar autókat. Úgyhogy kár, hogy semmiféle "magyar autóipar" nem létezik. Ami az államtitkár "magyar autóiparnak" és "magyar exportnak" akar bemesélni az 100%-ban külföldi tulajdonban lévő autóipar és export.
egyvilág
2020. május 23. 22:51
Amit a gazdasági válságokról tudni kell: https://egyvilag.hu/temakep/099.shtml
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik