Nyugat-Európában sok országban előfordul, hogy heti kétszer fürdenek – a FLORIN Zrt. ügyvezetője a Makronómnak

2020. február 27. 9:21

Írta: Oláh Dániel
Éppen 62 éve, hogy hat szegedi család összeállt, hogy együtt szappanfőző manufaktúrát nyissanak. A közös munka eredményeként mára minden magyar otthonban megtalálhatók a FLORIN termékei. Száz százalékban magyar tulajdonban, száz dolgozóval évi kétmilliárd forintos bevételt bonyolítanak. Interjú Barta Attila Ferenc ügyvezető igazgatóval.
A FLORIN részt vesz a Magyar Multi Programban, amely a magyar vállalatok egyedi fejlődéséhez járul hozzá, jelentős pénzügyi erőforrások és testre szabott szakmai támogatás biztosításával. A program célja a hazai vállalatok megerősítése, a mennyiségi növekedés mellett a minőségi, nemzetközi összehasonlításban is versenyképes növekedés ösztönzése által. Az interjú eredetileg a programot bemutató kötetben jelent meg.

A céget 1957-ben alapították, beszélgessünk a kezdetekről!

Volt mostanában egy kozmetikai kiállítás, ahol valaki feltette a kérdést, hogy mikor alapították a céget. Erre azt feleltem, 1957-ben. Majd érkezett egy igazán váratlan kérdés is, vajon én alapítottam-e a céget. Ott és akkor inkább megdöbbentett a kérdés, de a későbbiekben mindig azt feleltem: „Igen, most múltam 75, és az általunk fejlesztett kozmetikai termékeket használom.”

Frappáns válasz. 

A viccet félretéve, a cég története a következő: tősgyökeres szegedi vállalkozásról van szó, ugyanis hat szegedi család állt össze, hogy létrehozzon egy szappanfőző manufaktúrát. Úgy gondolták, együtt erősebbek lesznek. 1957-ben elég nehéz helyzetben volt az ország, az emberek elsősorban a mindennapi megélhetésért küzdöttek abban az időszakban. Az egy nagyon jó meglátás volt, hogy

olyan termékkel jelentek meg az országban, ami mindennapos szükséglet.

Az emberek testét ápolni, tisztítani kell, és ez bármely időszakban igaz, legyen fellendülés vagy válság. Akár sok pénzünk van, akár kevés, erre az emberek valamennyit biztosan költeni fognak. A testápolást nem lehet elhanyagolni.

Szegeden egyébként is hagyományai voltak a szappanfőzésnek.

Azóta is, hiszen több vegyipari cég van Szegeden. És amikor a FLORIN megalakult, már akkor megvolt a nagyon erős háttér a városban.

Milyen termékekkel indultak?

Az első termékek szappanok és különböző testápolási termékek voltak. Később jöttek a különböző szépészeti termékek, a körömlakk, körömlakk-lemosó, sampon, tusfürdő. Ezek között vannak igazán régi, közkedvelt és ismert termékek, mint az Emese körömlakklemosó, a Madlene, a Charme, a Fitte női kozmetikai termékek, a Médea sampon. De itt említem meg a SANA lábápolási termékeket, amelyek különböző gyógynövényeket tartalmaznak. Vagy a Varikopax visszérkrémet, amely egy gyógyszertárban kapható, szőlőlevél-kivonatot tartalmazó kenőcs. Aztán egy időben volt olyan próbálkozása is a cégnek, hogy áruházakba próbababákat gyártson. Nincs pontos információm, hogy ez anno hogyan jött, de nem lett tartós.

A körömlakk és a hajfesték mára a múlté. Mi az, amivel meg bővült a portfólió?

Több mint 30 éve gyárt a FLORIN fertőtlenítőszereket, többek között az egészségügyben használatos műtéti bemosakodó szereket. Ezekkel a hétköznapi ember jobb esetben nem találkozik, de az egészségügyben dolgozók ismerik és használják a Brado kéz- és bőrfertőtlenítőket. Ez a termékcsalád 30 éve folyamatosan jelen van a magyar egészségügyben. 

A Brado termékcsaládot folyamatosan fejlesztjük,

a termékhez jó minőségű, magyar alkoholt használunk, mégpedig kukoricából kinyerve.

Ezt a fertőtlenítőszer-családot az elmúlt években igyekeztünk a lakossági piacra is eljuttatni. Így alakult ki a Brado lakossági verziója, a Brado Life. Ma már számtalan illatban, színben, fajtában megtalálhatóak ezek a termékek. Itt is próbáltuk követni a trendeket: négy-öt éve még csak egyetlen illatban lehetett kapni a Bradot, mára viszont már 12 különböző illattal készítjük a terméket. Készítettünk továbbá 500 milliliteres, pumpás kiszerelésű fertőtlenítő gélt is, mert sokan sürgették a nagyobb kiszerelést.

A magyar háztartásokban számtalan FLORIN termék található, amit évtizedek óta ismerünk, szeretünk. A termékpaletta viszont szélesebb annál, mint amit itthon ismerünk. 

A testpermeteket például kifejezetten exportra gyártjuk, ezek egyelőre itthon nem kaphatóak. Minden országban, minden piacon más és más a fogyasztói kultúra. Magyarországon például hozzászoktunk ahhoz, hogy naponta, sőt, néha naponta kétszer is fürdünk, tusolunk.

De Nyugat-Európában sok országban ez nem jellemző, előfordul, hogy hetente kétszer fürdenek.

Ezt úgy pótolják, hogy testpermettel fújják be magukat tetőtől talpig, ami egy nagyon erős alkoholos-vizes oldat illatanyaggal. Az alkohol tisztít, fertőtlenít, szagtalanít, tökéletes megoldásnak érzik a használatukat. Újdonság, hogy jövő év elejétől már itthon is árusítjuk a testpermeteket, amelyek évente 16 különböző illattal készülnek.

A kis kitérő után kanyarodjunk vissza a FLORIN történetéhez.

A rendszerváltoztatáskor a cég dolgozói privatizáción ment keresztül.

Alapvetően a dolgozók lettek a cég részvényesei.

Ez részben a mai napig így van, a FLORIN-nak több mint ötven, kizárólag magyar részvényese van. Közöttük vannak kisebb-nagyobb részhányaddal rendelkezők. Többen a mai napig a cég a dolgozói. Ilyen például a termelési vezetőnk, vagy a fejlesztési vezetőnk. Mindketten már több mint harminc éve itt dolgoznak. 

A csúcsidőszak talán a kilencvenes évek vége fele volt, amikor 450 dolgozója volt a cégnek. Két telephelyen ment a gyártás, az egyik ma már megszűnt. Amit ma látunk, az javarészt akkor lett kialakítva. Ezt követően voltak jobb és rosszabb is időszakok a cég életében. 

2006-ban történt nagyobb változás a tulajdonosi szerkezetben. Akkor az új többségi tulajdonos elsősorban nemzetközi piacokra szerette volna eljuttatni a FLORIN-t. Ekkoriban a magyarországi értékesítés visszaszorult, itthon a termékeink kezdtek kimenni a köztudatból. 

Én 2012-ben vettem át a cég vezetését, akkor komoly kihívást és feladatot jelentett feltérképezni, a világ mely pontjain is vagyunk jelen és hogy ott dolgoznak-e még emberek. A láthatóvá váló nehézségek elsősorban a 2008-as gazdasági válságra vezethetőek vissza. 

A vezérigazgatói kinevezésemmel 180 fokot fordultunk, és visszatért Magyarországra, valamint a környező régióra a fókusz. A legfontosabb feladat az volt, hogy megvizsgáljuk a piaci igényeket és ahhoz igazítva alkossuk meg a termékkínálatot, az illatokat, a színeket, csomagolást s állapítsuk meg az árakat. A legfőbb vevői körünk is a régióból kerül ki: Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Bosznia, Románia, Szerbia.

A piackutatás mindennek az alapja, felmérni, mire is van igény.

Pontosan. És ez nagyon látványosan működött is, hiszen

2012-től a cég megnégyszerezte a forgalmát.

És továbbra is ez az irány a mérvadó: folyamatosan piacot kutatunk, folyamatosan kérdezzük a fogyasztókat, nézzük, mire van igény, merre megy a piac. Részt veszünk nagy kiállításokon, vásárokon. 

Melyek azok a kiállítások, amelyeken fontos a részvétel?

A legfontosabb a minden évben, Bolognában megrendezésre kerülő Cosmoprof, amely a világ legnagyobb szépségipari, kozmetikai kiállítása, 2500 kiállítóval, több mint 200 ezer látogatóval. Ezen a kiállításról szerezzük mi is a kozmetikai partnereinket.

Hogyan tudnak lépést tartani a fogyasztói igények változásával?

Például úgy, hogy saját fejlesztési kapacitással is rendelkezünk. Most az irodaépületünk legfelső szintjén van folyamatban egy 350 négyzetméteres fejlesztési labor kialakítása, ahol csak termékfejlesztéssel foglalkozunk majd. Ez nemcsak saját fejlesztést jelent.

Az árbevételünk egy része a különböző kereskedelmi láncoknak, cégeknek történő bérgyártásból származik.

Ez esetben is előfordul, hogy minket bíznak meg a partnerek azzal, hogy az ő termékeiket fejlesszük. 

Előfordulnak különleges, izgalmas kérések is?

Történt például nem olyan régen egy érdekes felkérés

egy orosz cégtől, ahonnan azzal kerestek meg minket, hogy szeretnének a begipszelt végtagok viszketésére egy terméket.

El is készült a termék, teljes mértékben FLORIN fejlesztésként. Van hozzá egy csőszerkezet, amelyet rá lehet applikálni a szerre, és az a gipsz alá fecskendezi a viszketésgátló anyagot. Ez a termék például szintén nem kapható Magyarországon, csak Oroszországban.

Az utóbbi években sok cég indult el azzal a misszióval, hogy törekednek a hulladékmentességre. Egy kozmetikai cég esetében hogyan valósulhat meg a csomagolásmentesség?

Nem könnyű ezt megoldani, egyrészt azért, mert fogyasztóvédelmi és egészségügyi okokból érthető módon szigorú a törvényi szabályozás. Azoknál a termékeknél, amelyeket becsomagolunk, biztosítanunk kell, hogy azok nem érintkeznek levegővel, hosszú időn keresztül, biztonságosan megőrzik a minőségüket, nem szennyeződnek. 

Mivel a csomagolás elkerülhetetlen, inkább a csomagolóanyagok mennyiségének csökkentésén gondolkodunk. Az üzletekben jelenleg még számtalan rossz megoldást látunk.

Fólia a dobozban, a dobozon még egy öv, azon rajta egy termékkísérő és még az is be van csomagolva.

Vizsgáljuk továbbá az utántölthetőség lehetőségét is. Élelmiszereket, magvakat, porokat már lehet utántölthető formában árusítani, kozmetikai termékeket és háztartási, vegyi terméket még a termékbiztonsági előírások miatt nem. 

Amit meg tudtunk oldani, az a káros anyagok csökkentése. Három éve például bevezettük a Dermaflora termékcsaládot. Ezek illatallergén-mentes, alkoholmentes, parabén- és alumíniummentes termékek. Emellett törekszünk rá, hogy a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyjuk magunk után. Helyi beszállítóktól vásárolunk:

Mórahalomról jön a papírdoboz, Algyőről a flakon és a gáz, és két utcával arrébb található a nyomda, ami a termékcímkéinket készíti. A palackokat, flakonokat Egerből és Füzesabonyból vásároljuk. 

Amiről még beszélnünk kell, az a jövő. Az iroda, az irodaház, az üzem átépítése, korszerűsítése kezdődik meg nemsokára, ha jól tudom.

Mivel a telephelyünk harminc éve jött létre, megérett az idő egy nagyobb telephelyfejlesztésre, beleértve az energetikai korszerűsítést is. Nagyon örültünk a Magyar Multi Programnak, ugyanis saját erőből valószínűleg sok-sok év múlva tudtunk volna annyi önerőt összegyűjteni, hogy belefogjunk egy nagyobb, átfogó telephelyfejlesztésbe. 

Jelenleg több, kisebb üzemünk van, amelyek nem teszik lehetővé, hogy jelentősebben növeljük a gyártókapacitást. A programnak köszönhetően már megvan a jogerős építési engedélyünk egy új, több mint 2000 négyzetméteres gyártócsarnoknak az építésére, amely összekapcsolódik majd a már meglévő üzemekkel. Az új csarnokban úgy tudjuk kialakítani a technológiát és gyártani a termékeket, hogy egyrészt a termelésünk hatékonyabbá válik. Másrészt a vevőink is bátran eljöhetnek hozzánk üzemlátogatásra.

Ez a bizalmat növeli, mivel mutatja a szakértelmet, hogy megfelelő mennyiségben és biztonságosan tudjuk a termékeket legyártani. Jó esetben 2020 év végére szeretnénk próbaüzemet tartani az új csarnokban. 

Munkaerőnövelést jelentenek ezek a beruházások?

A kapacitásnövelés miatt igen, de az üzleti tervben úgy szerepel, hogy

a gyár kapacitását háromszorosára emeljük, miközben a munkaerő-szükséglet csak 40-50 százalékkal nő.

A jelenleg száz fős állomány mellett ez 50 főt jelentene. 

Itt meg kell jegyeznem, hogy jellemzőek a dömpingidőszakok. Például amikor a holland partner leadja a rendelését, és hirtelen le kell gyártanunk kétszázötvenezer testpermetet. Ezt diák- és nyugdíjas-szövetkezetek bevonásával oldjuk meg. A környéken mi vagyunk a második legnagyobb diákfoglalkoztató, gyakran 30-40-en is dolgoznak nálunk. Ezenkívül több szakképzési intézménnyel állunk szerződésben, így nyáron is tele vagyunk fiatalokkal, akik négy-öt-hathetes gyakorlatra érkeznek hozzánk, de sokszor maradni akarnak munkavállalóként. Az egyetemről leendő vegyészekkel dolgozunk együtt. 

A fejlesztésünknek az is célja, hogy olyan hely lehessünk, ahol modern és hatékony technológiákat tudunk oktatni a tanulóknak. Bízunk abban, hogy a Magyar Multi Program segítségével három hektárnyi területen létrejöhet egy modern háztartási-vegyi-kozmetikai gyártó cég, amely automatizált, digitalizált környezetben lesz képes egészséges, környezetbarát termékek gyártására.
 

A Magyar Multi Program célja az, hogy az exportáló magyar cégeknek mutasson kitörési irányokat. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium alapos elemzés után azonosította azokat a magyar cégeket, amelyekben megvan a potenciál: olyan magyar cégeket kutattak fel, amelyek az elmúlt időszakban három egymást követő évben legalább évi 20 százalékkal növekedtek vagy legalább évi 50 százalékkal nőtt az exportárbevételük, az elért szintet pedig fenn is tudták tartani.

A program a leginkább fejlődőképes magyar cégek számára nyújt szakmai támogatást és tanácsadást termék- és szolgáltatásfejlesztéshez, márka és arculatépítéshez, szervezet- és folyamatfejlesztéshez és külpiaci tevékenységhez.

A program első lépése, hogy menedzsmentinterjúval és előzetes felméréssel elemzik behatóan az érintett vállalkozások jelenlegi termékeit, szolgáltatásait, növekedési lehetőségeit és a hosszú távú elképzeléseit is. Ezt követően egy szakértői testület választja ki azt a félszáz partnercéget, amelyek nem csak pénzt – tízmilliárd forintot –, hanem a sikerükhöz szükséges széleskörű piaci menedzsmenttudást is megkapják.

A program célja, hogy a magyar cégek saját ötleteikre saját termékeket építsenek, ezzel pedig közvetítők nélkül, saját közvetlen piaci kapcsolatokon keresztül értékesítsenek a világpiacon, így növekedjen a magyar cégek profitja és a hazai munkavállalók fizetései.

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 18 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Hogy te milyen elképesztő marhaságokat tudsz kitalálni, szinte hihetetlen! :))))))

Hát ez az:-) ha a nyugat európai tetőtől talpig befújja magát testpermettel, mégiscsak zavarja a saját szaga:-))))
Jó volt olvasni ezt a cikket.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés