Megdöbbentő: ezzel a módszerrel lopják az autókat itthon
Az autótolvajok sokszor a tulajdonosok nemtörődömségét használják ki.
Összeszerelő üzemből autóipari innovátorrá vált Magyarország a német Frankfurter Allgemeine cikke szerint. A magyar gazdaságpolitika megbízhatóságát és a magyar gazdaság előnyeit dicsérik a befektetők, külön kiemelve a zalai, önvezető autók tesztelésére is alkalmas, nemzetközi viszonylatban is egyedülálló tesztpályát.
Tesztpályával kerültünk az autóipari élvonalba
Autóipari tesztpálya csak nagyon kevés országban található, de a jövőben Magyarország lesz régiójának úttörője. A kis közép-európai ország olyan tesztpályát épít, ahol tesztelni lehet a jövő autóipari újításait. Nyugat-Magyarországon, Zalaegerszeg közelében 265 hektáron épül a ZalaZone pálya, ahol önvezető autókat is tesztelhetnek, ami hatalmas piaci előnyt jelent az autóiparban és ritkaságnak számít a pályák között – írja a Frankfurter Allgemeine október 7-i száma.
A magyar tesztpályán létrehoznak egy úgynevezett „okos városi zónát” is, amelyben minden tipikus városi objektum – buszmegálló, körforgalom, közlekedési lámpák és épületek is – megtalálhatók lesznek. A teszteket nem csak ebben a kialakított városmodellben végzik majd, hanem Zalaegerszegen is. A rendes pályán felül autópálya felhajtók és ezekhez tartozó elemek is épülnek, amelyeken különféle teszteket hajthatnak végre. Emellett a jövőben tesztelésekre lehet használni a különböző útvonalakat Zalaegerszegről Budapest, Győr vagy Szombathely irányába is. Zalaegerszeg jó elhelyezkedésének köszönhetően nemzetközi szinten is tesztelni lehet az önvezető autókat az autópályákon Zalaegerszegről Grazon keresztül, egészen a szlovén Mariborig – derül ki a német lapból.
Magyarország egy lépéssel a többiek előtt
A létesítmény célja, hogy egy komplex és egyedülálló környezet valósuljon meg az önvezető és elektromos autók teljes körű teszteléséhez. Ehhez számos infrastrukturális fejlesztés is kapcsolódik, így az infrastruktúra és a telekommunikáció területén születő innovációkat is lehet Magyarországon tesztelni. A jövőben a tesztútvonalak vonalán például egy 5G-t támogató informatikai hálózatot is létrehoznak.
A zalai tesztpályán folyó kutatások sokkal biztonságosabbá teszik majd az ott tesztelt autókat, segíthetnek a dugók csökkentésében, így az emberek kényelmesebben és gyorsabban elérhetik céljukat. Az ilyen típusú fejlesztésekhez a külföldi cégeknek pedig kutatólaboratóriumokat kell létrehozniuk Magyarországon. A ZalaZone pálya munkálatai előreláthatólag 2022-ben fejeződnek be.
Fontos szempont, hogy ebben a gigantikus projektben magánbefektetők is részt vesznek.
„Magyarország egy lépéssel előrébb jár”
– mondta Dietmar Voggenreiter, a Horváth und Partner müncheni szolgáltató tanácsadója. A tanácsadó arra számít, hogy a ZalaZone és a folyamatosan fejlődő magyar infrastruktúra bevonz majd más vállalatokat is (a tesztpálya használatáért valóban sorban állnak a nemzetközi cégek, az első időszakban 150, a világon vezető autógyártó, alkatrész-beszállító vagy informatikai cég érdeklődött már a tesztpálya szolgáltatásai iránt).
„A Zala-Zone egy mérföldkő, szerintem nagyon egyedi” – árulta el a német lapnak, hangsúlyozva, hogy ezzel Magyarország az intelligens mobilitás élvonalába került. Magyarországon volt az első a régióban, ahol bevezették az e-mobilitás koncepcióját, amelynek keretén belül számos töltőállomást is építettek. Ezenfelül Magyarország lesz az autókhoz szükséges elektromos akkumulátorok legnagyobb gyártója egész Európában – derül ki az elemzésből.
Magyarország már fejlesztési központ
mint volt a kommunizmus összeomlása után, hanem napjainkra fejlesztési, innovációs központnak számít. Összeszerelő műhelyként a lap szerint nem is működne, mert teljes a foglalkoztatás, így a munkaerő szűkössé vált és fel is értékelődött az elmúlt években – de hozzáteszik, hogy így is a nyugat-európai bérek egyharmadát kapják átlagosan a magyar munkavállalók.
Magyarország azért is különleges hely a nemzetközi autóipar számára – ezt az is bizonyítja, hogy a BMW, az Opel és a Mercedes-Benz is jelen van az országban –, mert a növekvő bérekkel együtt is olcsónak számító munkaerő mellett e cégek nagyon jól képzett munkavállalókkal és gyenge szakszervezetekkel szembesülnek Magyarországon. A beruházási döntésekben nagyon meghatározók a nagyvonalú kormányzati támogatások, amelyekben a kormányzat már nem szabja feltételként az új munkahelyek létrejöttét, hogy a technológiaváltást segítse ezzel is. Hasonlóan kiváló feltételt jelentenek az autóipari vállalatoknak az adókedvezmények is.
A jövő belépett Magyarországra
A lap elemzése hangsúlyozza, hogy Magyarország mellett szól továbbra is a jó földrajzi elhelyezkedés, a jól kiépített infrastruktúra és a sűrű autópályahálózat. A befektetők szerint egy ilyen kis országban – ahol a politikai stabilitás is közismerten kimagasló – könnyebben lehet közvetlen kapcsolatot kialakítani a kormánnyal.
Voggenreiter azt jósolja, hogy Magyarország megőrzi jó pozícióit, mert követi a legfrissebb trendeket, tehát az esetleges autóipari megingások ellenére sem hagyhatják el a külföldi cégek, hiszen az önvezetés az elektromos autózás két trendjének fő kérdéseiben Magyarország nyújt számukra válaszokat. Alig több, mint egy évtized alatt az autósok 15 százaléka fogja lecserélni jelenlegi autóját új, okos gépjárműre és a jövőben a járművek több mint egyharmada elektromos lesz.
A világ egyik legnagyobb motorüzeme Győrben
Győrben, az osztrák határ közelében az Audi a világ egyik legnagyobb motorgyárát üzemelteti, ahol földgázos és villamos motorokat is gyárt. „A jövőbeni trendekre való felkészülésnek köszönhetően van itt jövőnk” – mondta Thoralf Hanschel, az Audi gyártási elnöke. Győrben már évek óta dolgoznak a szakemberek az elektromos motorok tökéletesítésén és 2018 óta az Audi e-ron motorokat sorozatgyártásba is állították már.
Az Audi már hosszú ideje működik Magyarországon és a régió egyik legnagyobb munkaadója és befektetője. Nem sokkal azután, hogy megalakult az Audi leányvállalata, meg is kezdte a motorok gyártását az Audi és a Volkswagen csoport más márkái számára. A teljes gyártási folyamat ebben a győri gyárban megy végbe – derül ki a cikkből, ami azt jelenti, hogy Magyarország képes volt előnyére fordítva bekapcsolódni a nemzetközi értékláncokba és fokozatosan feljebb kerülni azokban.
Lukas Juranek, a Continental Powertrain Hungary üzemeltetési igazgatója is megerősítette a lapnak nyilatkozva a kedvező magyar ipari folyamatokat:
Juranek kiemelte a hatóságok gyors döntéshozatalát is és hozzátette, hogy Magyarország a Continental fókuszpontja, ahol egészen sokféle folyamat zajlik a gumigyártástól a tesztelésig. A Continental ma már egy mesterséges intelligencia központot is működtet Budapesten és több mint nyolcezer embert foglalkoztat Magyarországon, amelynek közel fele végez egyszerűbb, kevésbé összetett munkát. A vállalat 2010 óta félmilliárd eurót fektetett be az országban.
Daniel Korioth, a Bosch csoport magyarországi szóvivője is egyetért a fentiekkel, aki szintén méltatta az ország megbízhatóságát és kiszámítható gazdaságpolitikai döntéseit – zárul a Frankfurter Allgemeine cikke.
(Fotók: MTI/Varga György, Szigetváry Zsolt)