Az ügyfelet nem lehet leváltani

2015. március 23. 20:06

Szabó Ákos
IAB Hungary Blog
A (digitális) marketingben a kiválóság és nem a középszer a siker záloga. Ha azt csináljuk, amit mindenki más, akkor aligha jön be a számításunk.

„Az amerikai felnőttek már 2013-ban többet interneteztek, mint amennyit a tévét nézték, 2014-ben pedig az Egyesült Királyságban is a netezés felé billent a mérleg. A németek európai viszonylatban konzervatívnak számítanak, de a 14-49 éves korosztályban már ők is az internetet részesítik előnyben. Bár Magyarországon még mindig nagyon erős a televízió, az olló itt is záródik.

Az internethasználók körében – globális átlagban – a netezés már felülmúlja a teljes hagyományos médiafogyasztást. A digitális időtöltés régiónként és országonként nagyon szór, de az adatok jól tükrözik az elmúlt évtizedben bekövetkezett drámai változást.

Logikus, hogy a hirdetők követik a célcsoportjukat. A 2015-ös előrejelzések szerint az Egyesült Királyság lesz az első reklámpiac, ahol a digitális költés aránya átlépi az 50%-ot. Több skandináv országban és Ausztráliában is 40% feletti digitális arányt jósolnak az idei évre.

Magyarországon 2014-ben jó esély volt rá, hogy a digitális reklámköltés meghaladja a tévés költéseket, és végül csak erős hajrával sikerült megtartani a legnagyobb hagyományos szektornak a vezető helyét.

(...)

Tanulni, tanulni, tanulni

A digitális marketing nem agysebészet, de nem is valami olyasmi, amit szemlélődés útján vagy kottából sikeresen el lehet sajátítani. Vannak remek tanfolyamok, (ez itt a reklám helye) az IAB is tart ilyet a MAKSz közreműködésével, de csak »tankönyvi« élményekre hagyatkozni kevés.

Különösen veszélyes a digitális világban, ha egy cég marketinges stratégiaalkotási és döntéshozatali struktúrája nehézkes és rugalmatlan. Az ilyen hozzáállás jó eséllyel a sokak által folytatott, jól látható és »validált« kommunikációs tevékenységek másolását eredményezi. Tévhit, hogy amit százan csinálnak, az biztosan működik. A (digitális) marketingben a kiválóság és nem a középszer a siker záloga. Ha azt csináljuk, amit mindenki más, akkor aligha jön be a számításunk.

A tanulás egyik leginkább érdekfeszítő módja, ha mások sikeréből okulunk. Na nem úgy, hogy fogjuk és lemásoljuk a sikeres kampányokat és egyéb megoldásokat. Folyamatosan figyelni kell a legsikeresebb digitális erőfeszítések eredményeit, bújni a nemzetközi esettanulmányokat, és hagyni, hogy a tudás leülepedjen.

Az IAB Europe pár hete létrehozott egy esettanulmány-könyvtárat, hogy megkönnyítse a kitekintésre vágyók életét. A hiánypótló gyűjteményben rengeteg kampány és projekt szépen kielemzett bemutatója közül válogathatunk, ínyenceknek is különleges csemege.

A magyarázatokon túl azért is különösen fontos az ilyen anyagokhoz való hozzáférés, mert mezei internetezőként nem feltétlenül találkozik az ember túl sok igazán jó kampánnyal. Így van ez még akkor is, ha a magyarnál nagyobb piacon mozog valaki. A fentiekben vázolt okok miatt egy jól kitalált és megtervezett kampány nem próbál gőzhengerként bedarálni maga alá boldog-boldogtalant, és nem borul ki minden webes felületről. Minek Jaguár-tesztvezetésre hívni azokat, akiknek közük nincs hozzá? Pláne minek retargetálni, ha már valaki megvette azt, amire tegnap rákeresett? A felszínen rossz kampányok tömege fut, a kincsek pedig sokszor a jó mély targetálásban lelhetők csak fel.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés