Napjaink legjobb Wagner-előadói énekelnek a MüPá-ban

2013. május 30. 11:59
Napjaink legjobb Wagner-előadói énekelnek a Budapesti Wagner-napok idei bemutatóján a Művészetek Palotájában. A sorozat művészeti vezetője és A nürnbergi mesterdalnokok karmestere, Fischer Ádám.

Amikor 2006-ban a Parsifallal elindítottuk a projektet, elmondtuk, hogy 2013-ig eljátsszuk azokat a Wagner-operákat, amelyeket világszerte rendszeresen játszanak, valamint Bayreuthban is műsoron vannak. Idén tehát A nürnbergi mesterdalnok premierjével lezárhatjuk a Budapesti Wagner-napok »alapozó« szériáját. Megjegyzem, terveztünk még egy Bolygó hollandi előadást, ami sajnos nem jött lére, de talán később sor kerülhet rá” – mondta el az MTI-nek Fischer Ádám karmester. Kialakult egy repertoár, amelynek darabjaiban olyan híres énekesek játszottak és játszanak idén is, akikkel rangos európai színházakban dolgozik a művészeti vezető. „Az úttörő munka elvégzése után magasabb fokra léphetünk – vélte –, a bayreuthi ideológiát követjük abba a tekintetben, hogy újra és újra megvizsgáljuk és megtartjuk, ami jó, és javítunk, amin lehet. Leszögezhetjük, hogy a fesztivál lábra állt, ahogy Hans Sachs énekli: a gyermek megszületett.”

A nürnbergi mesterdalnokokban Évát az az Annette Dasch énekli, aki először – 2010. január elsején – is Fischer Ádám vezényletével lépett a pódiumra a Művészetek Palotájában Haydn A teremtés című oratóriumának szoprán szólistájaként. Az énekesnő a Lohengrin Elsájaként sikert aratott Bayreuthban, Évát Budapesten énekli először, a szereppel jövőre a New York-i Metropolitanben debütál. Stolzingi Waltert Klaus Florian Vogt alakítja. Ő a Katharina Wagner rendezte 2008-as – és a múlt évig műsoron lévő – Mesterdalnokok-produkcióban Bayreuthban is játszotta a lovagból Éva szerelméért dalnokká változó ifjút. Hans Sachs szerepében Graz, Bécs, Hamburg és Bayreuth után mutatkozik be James Rutherford, fiatal brit basszbariton.

Nem lehet megkerülni a történelmi tényt: az opera Hitler, a nemzetiszocialisták kedvence volt. Hans Sach zárómonológját – amely a német kultúra, a dalművészet fensőbbségéről szól – szokták Wagner erős nacionalizmusának igazolásául felhozni. „Egyfajta germán pesszimizmus szövi át a Wagner-operákat, az emelt fővel való elbukás érzése megjelenik például a Ringben, e téren felfedezhető rokonság a több évszázados magyar attitűddel – részletezte Fischer Ádám. – Ám a Mesterdalnokok alap mondanivalója inkább pozitív, a zene azt mondja: őriznünk, éltetnünk kell a művészetet, ha a világi hatalom kudarcot vall is. Ez a szép gondolat mindenkor elfogadható.”

Fischer Ádám szerint fontos a mód, ahogy Sachs magasztaló szövege megszólal, ünnepélyes, C-dúr kísérettel. Wagner idejében, ahogy a 19. század elején Magyarországon, a nacionalizmus pozitív ideológiának számított. „A világ megváltozott, mások az asszociációink, de a műveket természetesen nem lehet a környezetükből kiragadni – ezt figyelembe kell venni, ami a rendező, Michael Schulz feladata.” „Egyszer szívesen bemutatnám A bolygó hollandi előtt komponált Rienzit is – fűzte hozzá a karmester – ám a Wagner-napoktól függetlenül, hiszen nem része a kánonnak –, ha megfelelő tenort találnánk, a címszerep ugyanis rendkívül nehéz, erősen próbára teszi a hangszálakat.”


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés