Nem vendégmunkásnak való vidék?

2024. március 14. 20:00

A Waberer’s volt az, amelyik először indiai sofőrökkel akarta mérsékelni az évek óta tomboló sofőrhiányt, ám nem lett belőle nagy trend hazánkban.

2024. március 14. 20:00
Striking truck drivers on the A5
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Nyitókép: BORIS ROESSLER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

***

Két évvel ezelőtt jelentette be a Waberer’s, megtalálta a megtalálta a megoldást a sofőrhiányra, úgyhogy első körben 80 indiai sofőrt vettek fel, valamint két indiai diszpécsert is, hogy segítse munkájukat. Az egész Európában tapasztalható sofőrhiány mögött az áll, hogy bár hazánkban tízezreknek van meg a megfelelő jogosítvány a kamionozáshoz, mégsem ebben a szakmában tevékenykednek. Az utóbbi években nagy számban jöttek magyar cégekhez ukrán, bolgár, török és szerb sofőrök, de az Waberer’s volt az, amelyik a legmesszebbről próbált teherautó vezetőket leigazolni. 

A kék-sárga vállalatnál az ázsiai munkavállalók először egy kéthetes szakmai tanfolyamon mennek keresztül, vár rájuk belső oktatás és vizsga is, csak utána ülhetnek kormány mögé. Az indiai sofőröket az első hírek szerint két hétig csak belföldi fuvarokban vetik be, utána járnak majd angol viszonylatot. 

Ezt is ajánljuk a témában

Nem lett népszerű a terv

Nem volt sok olyan cég, amelyik a Waberer’s-hez hasonló módon próbálta volna orvosolni a munkaerőhiányt. Nagyobb nyilvánosságot egyedül a BKV alvállalkozója, az ArrivaBus Kft. lépése okozott, akik budapesti járatokra terveztek rakni kelet-ázsiai sofőröket, ám a projekt nem volt népszerű, például Kiss Ambrus alpolgármester sem repesett az örömtől, mikor meghallotta, mire készül a közlekedési vállalat alvállalkozója. 

Ezt is ajánljuk a témában

Bár azt ígérték, hogy már az év első hónapjától munkába állhatnak a vendégmunkás sofőrök Budapesten, erre egyelőre várni kell, mivel az Arriva által szerződtetett 23 filippínó buszvezető képzése elakadt. Krsják Attila, a VT Arriva csoport kommunikációért felelős munkatársa szűkszavúan csak annyit mondott anno a Népszavának, hogy a sofőrök „komplex képzési és integrációs” programja nem zárult le. 

Ezt is ajánljuk a témában

Az ázsiai munkavállalókkal kapcsolatban kerestük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét is, Árvay Tivadar, a szervezet főtitkára a Mandinernek elmondta, ha nagyon kis számban is, de vannak további vállalkozások, akik ázsiai vendégmunkásokkal igyekeznek feltölteni a hiányzó státuszaikat. 

Fontos leszögezni, hogy nem csak a szállításban, hanem más alágazatokban is előfordulnak ázsiai munkavállalók. Többek között azért hívják őket, mert sokuk magasan képzett – diplomás, angolul is jól beszélő – munkavállaló, akik azért jönnek Európába, mert otthon a képzettségük ellenére sem tudják megteremteni az egzisztenciális biztonságot a családjuk és önmaguk számára”

– fogalmazott.

Fotó: NICOLAS MAETERLINCK / BELGA MAG / Belga via AFP

Árvay szerint mégsem lehet ma azt mondani, hogy tömeges lenne a jelenlétük a fuvarozásban, a Waberer’s és az ArrivaBus mellett ők még egy másik cégről tudnak, akik próbálkoznak a filippínó munkavállalók felvételével. 

Ennél jóval magasabb a száma hazánkban is az ukrán, fehérorosz, szerb vagy török sofőröknek, de összességében a teljes szakmában alig két-három ezerre tehető a külföldi munkavállalók száma, ez a teljes foglalkoztatotti kör 2-3 százalék”

– ismertette a szakértő.

A főtitkár szerint a gépkocsivezető-hiányt nem a filippínó, vagy más ázsiai, vagy harmadik országból érkező sofőrökkel fogja megoldani Magyarország, ahogy Európa sem. A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület még 2022-ben publikált egy tanulmányt, amelyből kiderült, hogy uniós szinten nagyjából 380 ezer fő hiányzik a fuvarozó szakmából, amely 7-9 százalékos hiányt jelent, azonban a felmérés évi 2-4 százalékos további növekedést prognosztizált. 

Az alágazatban világszerte jellemző a fokozódó munkaerőhiány, ott is, ahonnan a fent említett munkavállalók érkeznek: Eurázsiában 18 százalék, Kínában 10,5 százalék volt 2022-ben a betöltetlen állások száma. 

Ugyanakkor ebből a felmérésből az is kiderült, hogy míg Kínában a 25 év alatti gépkocsivezetők aránya 17 százalék, addig az EU-ban alig 7 százalék, Árvay Tivadar szerint Európában elöregedőben van a szakma. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint Magyarországon ennél is rosszabb a helyzet, mivel az itthon foglalkoztatott mintegy 84 ezer fő 40 százaléka 50 év feletti, 

„a gépkocsivezetőink több mint 10 százaléka betöltötte a 60 évet is, azaz nyugdíj előtt áll”.

Árvay Tivadar szerint eközben a 25 év alattiak aránya Magyarországon alig egy százalék, szavai szerint ezek a számok azt vetítik előre, hogy érdemi változás nélkül 5-10 éven belül mintegy 30 ezer gépkocsivezető tűnik el Magyarországon a szakmából, és egyelőre nem látszik, hogy őket ki fogja pótolni. Az egyesület szerint a külföldi munkavállalók foglalkoztatása tehát kényszerű döntés, amelyet nem azért választanak a magyar fuvarozó cégek, mert ez olcsóbb lenne.

Az importált munkaerő komoly szervezést és invesztíciót igényel, ráadásul a „tudáshonosítás” idejére is fizetni kell a képzésben lévő leendő munkavállalók tartózkodását, ami plusz költség”

– tette hozzá a főtitkár.

Fotó: SOPHIE KIP / BELGA MAG / Belga via AFP

Árvay Tivadar szerint, amikor az ázsiai sofőrök munkába állnak, akkor ugyanazért a bérért dolgoznak, mint más kollégáik, így ezen sem spórolnak a cégek. 

„A nemzetközi fuvarozásban ugyanakkor előny, hogy sokuk jól beszél angolul, ahogy a szerb, fehérorosz, ukrán gépkocsivezetőket alkalmazó magyar cégeknél is fontos szempont volt, hogy ezek a munkavállalók a rendszerint meglévő orosz nyelvtudásukkal jól boldogulnak a keleti desztinációkban” – jegyezte meg. Mint fogalmazott, a külföldiekre most azért van szükség, mert itthon alig vannak olyan fiatal pályakezdők, akik ezt a hivatást választanák, s még kevesebben vannak azok, akik képesek megfinanszírozni az 1-1,5 millió forintos jogosítványt, amelynek megszerzése akár egy évig is tarthat. 

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete fontosnak tartja az állami forrásokat a képzésekhez, indokoltnak és sürgetőnek tartják, hogy a hivatásos gépkocsivezető képzés visszakerüljön az OKJ-s képzések közé, továbbá a nappali rendszerű szakiskolai oktatásban is helye lenne. 

Ezt is ajánljuk a témában

Ez utóbbi lehet a leghatékonyabb eszköz arra, hogy a pályakezdő fiatalok számára elérhetővé váljon ez a hivatás”

– mondta Árvay Tivadar.

Így vannak most a sofőrök a Waberer’s-nél

Megkerestük a Waberer’s-t, jelenleg hány indiai sofőr dolgozik a vállalatnál, pontosan milyen munkákat végeznek, belföldeznek vagy nemzetköziben dolgoznak. A vállalat sajtóosztálya lapunknak úgy fogalmazott, jelenleg több mint 90 indiai sofőr dolgozik jelenleg a cég kötelékében, mindannyian nemzetközis fuvarfeladatokat látnak el. A Waberer’s 2022. nyarán jelentette be, megkezdte munkáját és elindul fuvarjával az elsőként szerződtetett sofőrjük, Kumaresan Mahnedran. 

Mint a cég sajtóosztálya közölte, a sofőr még mindig náluk dolgozik és élvezi munkáját. Úgy fogalmaztak, hogy a 90 fős indiai állomány jól teljesít, igényesek a munkájukra és óvják a munkaeszközöket, balesetmentesen közlekednek. 

Nagy teljesítési vágy van bennük. Mindenki meg van elégedve a munkájukkal. Az előszűrési folyamatunkban teszteljük az angol nyelvtudásukat is, így nincsenek nyelvi nehézségeink”

– fogalmaztak. 

Arra a kérdésre, terveznek-e további távol-keleti sofőrt a céghez invitálni, azt válaszolták, hogy méretükből adódóan diverzifikáltan kezelik a munkaerőpiaci jelenlétünket és tudatosan használnak egyszerre a magyar mellett másik EU-s, európai de nem EU-s és Európán kívüli munkaerőpiacokat is annak érdekében hogy mindig rendelkezésre álljon jól képzett munkaerő az ügyféligények magasszintű kielégítésére. 

Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a Waberer’s csoport továbbra is alapvetően a magyar és a régiós munkaerőre számít és jelenleg is a teljes állományunk döntő többségét magyar kollégák teszik ki”

– tették hozzá.

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-75
2024. április 27. 02:09
🍓 ️ ­­­A­ ­d­­­ö­­g­ö­­s­­ ­l­­á­­n­y­­­o­­­k­­­ ­v­­á­­­r­­n­­­a­­­k­­­ ­­r­­­á­d­­­ 👉 𝗪­­𝗪­𝗪­­­.­­­𝗖­­𝗨­­𝗠𝟰­­.­­𝗙­­­𝗨­­𝗡
kir2vik
2024. március 15. 08:59
Abba kell hagyni ezt a világméretű sétaautózást.
rockercicc
2024. március 15. 00:41
Alja, szemét cég, ne csodálkozzon, hogy senki nem akar nekik dolgozni!
Sanyikám
2024. március 14. 21:34 Szerkesztve
A kamion sofőrnek lenni az egy életforma! Az nem egy munka. Vannak minden nap kihívások amikkel meg kell birkózni, egyedül! - az egyik, az a targoncások Pld.. - Nagyon nehezen lehet hozzá-megszokni, és majd kiszállni belőle. És mást csinálni utána.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!