Nagyon úgy néz ki, valójában a kormányra mutogató Főváros fúrta meg a Budapest-bérletet

2024. január 03. 11:05

Karácsony Gergelynek változtatnia kell majd a magyarázkodásán az Index által kiszivárogtatott levelezés nyomán, amiben szerepel Draskovics Tibor, Gyurcsány egykori minisztere is.

2024. január 03. 11:05
null

Hetek óta vihart kavar, hogy (a legújabb információk szerint) márciustól megszűnhet a Budapest-bérlet, ami nagy mértékben segítette a főváros agglomerációjának a mindennapi közlekedését. A kormánynak és Karácsony Gergelyéknek december 31-ig kellett volna megállapodnia a még a Tarlós-érában született szerződés meghosszabbításáról a budapesti bérletek használhatóságáról az úgynevezett agglomerációs járatokon, ám erre nem került sor. 

Miután ez tavaly év végén kiderült, Karácsony Gergely a kormányra tolta a felelősséget. 

Az előzményekről itt írtunk:

Kapcsolódó vélemény

undefined

Fidesz Budapest

Facebook

Idézőjel

Talán ha nem osztották volna szét a budapestiek pénzét a haverok között és vitték volna csődbe a fővárost, akkor most lenne miből kifizetni a számlát.

Csakhogy a főpolgármesteri érvelésnek ellentmond az Index által szerdán nyilvánosságra hozott levelezés, amely szerint a főváros vezetése december végén kapott egy utolsó ajánlatot a kormánytól, hogy fennmaradjon a Budapest-bérlet, egész pontosan annak lehetősége, hogy azzal a Budapesten belüli, nem a BKK, hanem az állam által működtetett Volánbusz- és HÉV-járatokat is lehessen használni. Ennek érdekében a Főváros évek óta kompenzációt fizet az államnak, amiről még az előző ciklusban született megállapodás.

Az Index megszerezte a Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója részvételével folytatott levelezést, amiből az olvasható ki, hogy a kormány a 2020 óta változatlan évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett december végére egy 8,6 milliárdos ajánlatot tett, amit a Főváros nem fogadott el.

December 31-én aztán a szerződések lejártak, a Fővárosi Önkormányzat pedig ezzel elveszítette jogát a HÉV és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására is, továbbá megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja – írja az Index.

A cikk szerint a Főváros tudatosan döntött a megállapodás helyett az együttműködés felszámolása mellett, a színfalak előtt azonban Karácsony mégis a kormányt hibáztatta.

Karácsony Gergely az újévet azzal kezdte, hogy az RTL híradónak elmondta, ő sem érti, mi történik, hiszen van egy működő rendszer, ami mindenkinek jó, „azonban Lázár Jánosnak lehet, hogy nem”. Ismeretes, a kormány részéről a közlekedésért felelős Építésügyi és Közlekedési Minisztérium tárgyalt a Fővárossal, a tárca vezetője pedig Lázá.

A pénzügyi vitáknak, amik felmerülnek, semmi közük a Budapest-bérlethez”

– fűzte hozzá a főpolgármester, akinek a mostani levelezés ebben is ellentmondani látszik.

Walter Katalin a BKK igazgatósági tagjainak küldött levelében ugyanis azt írta, hogy december 20-án a tárca közölte velük, „nem kívánja meghosszabbítani az agglomerációs megállapodást, mivel a főváros nem ment bele az időközben teljesen eltúlzott követelés megfizetésébe (6,5 milliárd forint volt az eredeti, 2016-os, Tarlós István-féle megállapodás, 2020-ra már ehhez képest 7,4 milliárdot kért az állam, tavaly sikerült ugyanezen a szinten zárni, idén 9,2 milliárdot, majd utolsó ajánlatként 8,6 milliárd forintot követelt az állam)”.

A minisztérium megemelt, majd némileg lealkudott ajánlata még az Index szerint ez sem „tűnik életszerűtlennek, tekintve, hogy csak 2023-ban a béremelések és az energiaárak növelhették ennyivel a buszok és HÉV-ek üzemeltetési költségét”. A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését az akkori főpolgármester kezdeményezésére. 

nem kérdés: Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez. 

A megállapodás része volt az is, hogy a finanszírozásért cserébe a Főváros vétójoggal bír a menetrendek meghatározásában, magyarul a kormány akkor se ritkíthatna a budapesti HÉV- vagy volánbuszos járatsűrűségen, ha akarna.

Több lehetséges forgatókönyvet kell felállítani, és hatásukat elemezni. Ezt a munkát én széles horizonton gondolom, akár a jelenlegi tarifapolitika alapvető átgondolását, az e-jegy-ügyek halasztását, a BKK szerepét is beleértve”

– írta levelében Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár az EconomX gazdasági portálnak elmondta, három lehetséges forgatókönyv van a szeme előtt: 

  • az ideális egy regionális BKK lenne, de ennek nem sok esélyét látja, 
  • még mindig a valószínű a status quo-hoz való visszatérés, a Budapest-bérlet és a HÉV-ek, agglomerációs buszok közös működtetését biztosító szerződések újrakötése, ehhez Karácsony Gergely főpolgármesternek és Lázár János közlekedési miniszternek meg kell állapodni; 
  • ha ez nem megy, marad a horrorforgatókönyv: a teljes együttműködés szétesése, külön bérlet, külön menetrend, külön hálózat, külön forgalomirányítás, külön utastájékoztatás, vissza a múltba.

Levélben kerestük a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályát, meg tudják-e erősíteni az Index információit, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket!

Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

 

Összesen 151 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Srptk
2024. január 03. 18:30
Van olyan, akit ez meglep?
EX_Terminator
2024. január 03. 17:56
Ólmozott paprika jancsi.
akkor ki
2024. január 03. 17:28
Nem tudom ki hogy van vele, de ha ezt a kártékony balos bagázst nem tudjuk eltávolítani, óriási bajok lesznek! Nem fejteném ki, csak annyit, sok áldozat lesz!
KBA98
2024. január 03. 16:45
Ez a mocskos Feri által dirigált szemét banda meg fog szűnni! Remélem addigra lesznek börtönök és a diliházat is megnyitják nekik!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!